Duiven in het hok gedood door kat van de buren

WVL
Topic Starter
Berichten: 10

Duiven in het hok gedood door kat van de buren

#1 , 22 okt 2010 21:26

Beste,

Onlangs is de kat van de buren mijn kippen/duivenhok binnen gedrongen en heeft 6 duiven gedood.
Is mijn buurman aansprakelijk? Kan ik mijn buurman verplichten zijn kat op zijn terrein te houden en is hij dus strafbaar wanneer de kat op mijn eigendom komt?

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 22 okt 2010 23:28

Kan u bewijzen dat het zijn kat is?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2010 00:35

Maar Vandenbos, dat is toch helemaal niet meer nodig. De kat had de gelegenheid, heeft een motief en heeft duidelijk de psyche van een killer en het profiel van de dader. Vraag maar aan Jef, de zaak is duidelijk.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 23 okt 2010 01:14

:mrgreen:

Oppassen in sommige landen in ZO Azië bestaat nog steeds de doodstraf door BBQ voor katten...

En nu terug ernstig...

WVL
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 23 okt 2010 09:47

Bewijzen? Ik heb de kat al driemaal in het hok betrapt. Ik zou kunnen proberen een foto te nemen maar telkens ik het hok binnen ga een fototoestel meenemen is omslachtig en bovendien is maakt die kat zich razendsnel uit de voeten.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 23 okt 2010 10:50

Je hebt geen bewijzen die de kat linken aan de dood van de duiven.

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 23 okt 2010 11:10

Is dat niet een beetje naast de kwestie? Als je de kat van de buren betrapt in het duivenhok, dan is de kans wel groot dat de kat aan de duiven heeft gezeten. Laten we veronderstellen dat er geen twijfel mogelijk is. Onze kat heeft ook een hekel aan duiven. Allerlei andere vogeltjes en kippen laat ze met rust en kunnen zelfs vrij dicht in de buurt komen. Maar als ze een duif of een ekster ziet, wordt blijkbaar haar jachtinstinct geactiveerd.

Dus... een kat is een dier dat geen echte meester kent en er een eigen leven op nahoudt. Doet wat het wil en eigenlijk niet afgericht kan worden zoals een hond. Dus dat beest heeft het 'recht' te lopen waaar het wil. Het enige dat je kan doen is de kat iedere keer verjagen - wat wel mag. Na een tijdje heeft de kat door dat ze jouw eigendom beter links kan laten liggen of zal ze veel minder 'recht van overgang' opeisen. Veroorzaakt je kat een ongeval, dan kan je daar volgens mij ook niet aansprakelijk voor gesteld worden. Mocht het een hond zijn geweest, dan weer wel. In het geval van de duivenl lijkt het mij ook dat jij het nodige moet doen om te voorkomen dat katten of ratten het hok binnendringen. Ik zou het ook niet riskeren om rattenvergif te strooien of vergiftigd voedsel te leggen. Mocht de kat er van eten, dan riskeer jij wel een schadevergoeding te moeten betalen.

Dus vermits je geen controle hebt over je kat, lijkt schadevergoeding uitgesloten. Of ben ik verkeerd?

artemis
Berichten: 3293

#8 , 23 okt 2010 11:22

Maar Vandenbos, dat is toch helemaal niet meer nodig. De kat had de gelegenheid, heeft een motief en heeft duidelijk de psyche van een killer en het profiel van de dader.
LOL

Dat de kat van de buren het gedaan 'zou kunnen hebben' sluit niet uit dat een andere kat het mogelijk heeft gedaan.
Is er geen mogelijkheid om uw duivenhok catproof te maken?

Een kat mag nog steeds vrij rondlopen.

De familiale verzekering dekt schade die iemand zijn kat bij anderen aanricht, maar dan moet u wel een bewijs hebben.

@ bartvdv,
Onze katten hebben dagelijks de gelegenheid stadsduiven te vangen, die lopen hen immers voortdurend op enkele meters voorbij. Blijkbaar vinden ze die te groot. Daar waar ze veel interesse hebben in merels en meesjes, hebben ze totaal geen interesse in duiven. Ze verjagen ze zelfs niet.
Ik bedoel maar, niet alle katten zijn een bedreiging voor duiven.

artemis
Berichten: 3293

#9 , 23 okt 2010 16:35

De familiale verzekering dekt schade die iemand zijn kat bij anderen aanricht, maar dan moet u wel een bewijs hebben.
Al vraag ik me af hoe een verzekering hierop zou reageren. Misschien vinden ze wel dat de aansprakelijkheid ook bij u ligt doordat het hok evenzeer toegankelijk is voor andere dieren.
Katten en familiale verzekering is een weinig ontgonnen terrein en het is een beetje onvoorspelbaar hoe de verzekering gaat reageren.

Trouwens, zijn de 6 duiven in één keer gedood? Op welke manier hebt u ze aangetroffen?
Ik zou ook aan iets anders dan een kat denken.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 23 okt 2010 16:44

Dat wil zeggen dat uw hok niet voldoende is afgesloten. U hebt als het ware aanleiding gegeven en NIET alle maatregelen genomen om te vermijden.
Net zo goed als mensen die rerecht klagen over nachtlawaai en hun ramen open hebben -- eerste opmerking van politie is uw ramen dichtdoen.
U vind dat raar en bent niet akkoord - dat moet u weten maar dat is de wet en de rechtspraak.

Los van dat heeft de kat het recht om te zwijgen en mag een advocaat onder de poot nemen :D

WVL
Topic Starter
Berichten: 10

#11 , 23 okt 2010 18:40

Een vos is het zeker niet geweest. Mocht het een vos zijn kan ik aanvaarden dat niemand aansprakelijk is. Een vos is wild "res nulius". Het argument dat ik mijn hok niet heg afgesloten houdt geen steek, het was overdag en de duiven hebben ook het recht naar binnen en buiten te vliegen. Een opening maken waar een duif binnen kan en een kat niet lijkt me niet echt mogelijk.

Ik zou kunnen investeren in een systeem met ultrasoon geluid, maar dat kost mij honderd euro. Dien ik dat op te hoesten omdat mijn buurman zijn kat niet kan/wil binnenhouden? Ik ken mensen genoeg die hun kat wel binnen houden door middel van grote loopkooi/voliere.

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 23 okt 2010 18:54

Net zoals uw duiven mogen buiten vliegen mag ook de kat van de geburen buiten.
Woont u in een stad of op het platteland gezien 'vos'.?

Maar u kan toch het toegangsluik 'onbereikbaar' maken - is bij ons met het kippenhoh ook gedaan en er kan nu geen 'kat' meer aan.

WVL
Topic Starter
Berichten: 10

#13 , 23 okt 2010 23:40

Mijn duiven vliegen enkel boven andere eigendommen, ze landen er niet. Ik heb ze nog nooit betrapt op een ander huis. Ze vliegen rondjes en landen op het dak van hun hok op mijn eigendom. Het luchtruim is nog steeds openbaar dacht ik, mijn tuin niet. De duiventil staat 2,5 meter hoog maar de kat kruip verticaal langs het hout omhoog. Mocht die kat enkel mijn tuin betreden, daar kan ik mee leven. Dat de kat de duiven IN hun hok doodt en afschrikt vind ik niet kunnen.

Het argument dat een kat niet afgericht kan worden houdt ook geen steek. Ooit is één van mijn vaders schapen op stap gegaan in de tuin van de buren (een schaap kan je ook niet africhten) en heeft daat heel wat planten opgegeten. Iedereen vindt het dan wel normaal dat de eigenaar van het schaap de schade vergoedt. Wanneer het om een kat gaat niet?

WAT IK VOORAL WIL WETEN, WAT STAAT IN DE WET OVER AANSPRAKELIJKHEID VAN EIGENAARS VORO HUN DIEREN WANNEER DIE OP EEN ANDERE EIGENSDOM KOMEN?

artemis
Berichten: 3293

#14 , 24 okt 2010 10:53

Neem eens contact op met uw eigen familiale verzekering. Hoor wat die erover zeggen.

Mariette
Berichten: 2507

#15 , 24 okt 2010 16:48

Er bestaan flesjes met een vloeistof die voor een kat zeer onaangenaam zijn.
Die vloeistof aanbrengen rond de plaats waar ze naar boven kan, en in ieder geval waar de duiven uitvliegen zou misschien al kunnen helpen.
voorbeeld: "Keep off" van Beaphar
Te verkrijgen in de dierenspeciaalzaak : http://www.petsworld.nl/webwinkel/index ... cts_id=343" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”