Wie betaalt kosten advocaat ?

chichi
Topic Starter
Berichten: 18

Wie betaalt kosten advocaat ?

#1 , 21 sep 2009 11:59

Goeiemorgen

Sinds een paar maanden (ondertussen bijna een jaar) proberen wij werken uit te voeren aan onze muur (vochtprobleem oplossen). Enkel blijft er een gedeelte ongedaan omdat onze buren ons geen toelating willen geven tot hun eigendom om onze muur verder af te werken. Na verschillende pogingen zelf te hebben gevraagd, tweemaal heeft onze aannemer het gevraagd en via onze rechtsbijstandverzekering hebben wij beslist om via een advocaat en het vredegerecht deze zaak opgelost te krijgen.
In juni zijn we naar de advocaat gestapt na alle nodige administratie en rekeninghoudend met de verlofperiode zal in de loop van de komende dagen een aanvraag tot verzoening worden verstuurd naar de vrederechter. Sinds juni tot heden heeft dit ons reeds +/- 500 euro gekost waarna nog de kosten zullen volgen van de afhandeling op het vredegerecht.
Onze advocaat heeft gezegd dat hij geenenkele reden ziet waarom de vrederechter onze vraag niet zou goedkeuren.

Maar dan is mijn vraag nu :

Indien de vrederechter beslist dat wij toegang moeten krijgen om deze werken uit te voeren, kunnen wij dan eisen dat de tegenpartij de kosten moeten betalen of eventueel een gedeelte ervan ?
U kan zeggen dat wij er hebben voor gekozen om naar de advocaat te stappen maar dat was de enige uitweg die wij nog hadden dankzij de tegenwerking van de buren (dat eigenlijk puur pesterij is)

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 21 sep 2009 12:43

- u kan de rechter verzoeken de verweerder tot een rechtsplegingsvergoeding te veroordelen op het franchisegedeelte dat door de BA rechtsbijstand niet wordt betaald.

- u kan de vrederechter verzoeken de verwerende partij te veroordelen tot de gerechtskosten, rolrecht en kosten bewijs van woonst.

chichi
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 21 sep 2009 12:46

Moeten wij dit verzoek dan op voorhand melden aan de vrederechter of kan dit tijdens de zitting ?

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 21 sep 2009 12:59

- u kan de rechter verzoeken de verweerder tot een rechtsplegingsvergoeding te veroordelen op het franchisegedeelte dat door de BA rechtsbijstand niet wordt betaald.

- u kan de vrederechter verzoeken de verwerende partij te veroordelen tot de gerechtskosten, rolrecht en kosten bewijs van woonst.
>>........een aanvraag tot verzoening.............
een poging tot verzoening bij de vrederechter is gratis en de tegenpartij is zelfs niet eens verplicht te komen .

chichi
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 21 sep 2009 13:03

@ PALING
Aanvraag tot verzoening gratis dat weten we, vandaar ook onze beslissing om de aanvraag via een advocaat te laten lopen dan is het verplicht

Vandaar mijn vraag nu over de advocaatskosten

paling
Berichten: 280

#6 , 21 sep 2009 13:10

een aanvraag tot verzoening worden verstuurd naar de vrederechter.
Maar dan is mijn vraag nu : Indien de vrederechter beslist
bij een poging tot verzoening beslist de vrederechter niks , hij zal enkel trachten de partijen te verzoenen . indien er een akkoord is zullen beide partijen dit ondertekenen en heeft dit de waarde van een vonnis .

chichi
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 21 sep 2009 13:45

Ja ok maar stel dat zijn poging tot verzoening inhoud dat onze buren ons toegang moeten verlenen teneinde de nodige werken aan onze muur te kunnen uitvoeren (wat heel waarschijnlijk leek volgens onze advocaat).
Op dat ogenblik hebben wij tot vandaag reeds 500 euro advocaatskosten betaald plus hetgeen nog zal volgen na de zitting bij de vrederechter.
Kunnen wij in dit geval vragen om deze kosten door de tegenpartij te laten vergoeden ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 sep 2009 14:27

In juni zijn we naar de advocaat gestapt na alle nodige administratie en rekeninghoudend met de verlofperiode zal in de loop van de komende dagen een aanvraag tot verzoening worden verstuurd naar de vrederechter. [...] Onze advocaat heeft gezegd dat hij geen enkele reden ziet waarom de vrederechter onze vraag niet zou goedkeuren.
Hier klopt iets niet. Bij een aanvraag tot verzoening kan de vrederechter enkel het akkoord tussen partijen akteren. De vrederechter kan zelf geen beslissing nemen. Hij kan dus niets goedkeuren of afkeuren.

U kan aan de tegenpartij vragen of zij een deel van de kosten wil betalen. U moet dan hierover een akkoord maken met de tegenpartij. De vrederechter kan ook hierover niets beslissen.


scorpioen

paling
Berichten: 280

#9 , 21 sep 2009 16:36


Vandaar mijn vraag nu over de advocaatskosten
u heeft het over een rechtsbijstandsverzekering , wat staat daar in inzake erelonen ?

chichi
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 24 sep 2009 16:02

Onze advocaat heeft een een aanvraag van poging tot verzoening ingediend bij de vrederechter waarin het verhaal van A tot Z wordt beschreven (bv. ondanks herhaalde verzoeken van onszelf aan de buren, verzoeken van onze aannemer, schriftelijk verzoek van de advocaat enz...) Hierin wordt ook duidelijk gezegd dat het plaatsen van drainage ondergronds noodzakelijk is om het probleem volledig op te lossen.

Uw stelling zal wel kloppen maar ik vrees dat dit enkel kan met redelijke mensen maar niet met dit soort anders hadden ze al lang kunnen overeenkomen. Het is gewoon pure pesterij.
Laat staan dat zij zouden akkoord gaan met een deel van de kosten te willen betalen.
Ondertussen heb ik de vraag gesteld bij onze rechtsbijstand of die eventueel in dit geval zou tussenkomen
Ik vind het gewoon zonde dat dit ons zoveel geld kost terwijl wij geen mirakels vragen... enkel weggraven van grond want het is puur gras dat er staat, drainage buizen leggen en grond weer toeleggen.

culpa0706
Berichten: 34

#11 , 12 okt 2009 15:39

Beste,

dit lijkt mij een perfect voorbeeld van rechtsmisbruik van uw buren. Ze handelen met het uitsluitende oogmerk u schade toe te brengen. U zal de zaak ook winnen, ben ik van overtuigd.

Nu, als de muur tussen de 2 percelen staat, en beide partijen er nut van hebben, kan er sprake zijn van mede-eigendom. De partij kan dan aangemaand worden mee te betalen.
Om een deel van de kosten vergoed te zien van de muur wanneer er geen sprake is van mede-eigendom, kan in dit geval alleen wanneer uw muur er schade van ondervonden heeft dat de muur pas later hersteld kon worden, omdat uw buren zich schuldig maakten aan rechtsmisbruik.

chichi
Topic Starter
Berichten: 18

#12 , 18 okt 2009 09:54

we zijn naar vrederechter geweest en buren waren met geen enkele oplossing akkoord gevolg, donderdag komt er een architect deskundige die zal bepalen of er al dan niet vocht komt van bij de buur.
Buur is wel verplicht advies van deze te volgen wat hij ook als advies geeft.
Indien toch blijkt dat het vocht van bij hen komt kunnen wij dan de kosten op hen verhalen?
Enkel en alleen omdat we nu reeds meer dan een jaar verder staan en het probleem enkel erger is geworden

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 okt 2009 13:02

Buur is wel verplicht advies van deze te volgen wat hij ook als advies geeft.
Kan u uitleg geven over de procedure. In principe is het oordeel van een deskundige een advies voor de rechter en is het niet bindend. Tenzij de deskundige in onderling akkoord tussen partijen als arbiter werd aangesteld.

scorpioen

chichi
Topic Starter
Berichten: 18

#14 , 19 okt 2009 10:37

Tijdens de poging tot verzoening heeft onze advocaat aan de tegenpartij voorgesteld om een architect-deskundige te laten langskomen ter plaatse. De tegenpartij ging daarmee akkoord en heeft dit op papier ondertekend dat wanneer de architect deskundige vaststelt dat het vocht in onze garage veroorzaakt is door de grond op hun eigendom, zij ons toelating moeten verlenen tot hun tuin om de nodige werken aan onze muur te laten uitvoeren, hetzijnde het herstellen van onze muur en leggen van ondergrondse drainagebuizen teneinde onze muur droog te leggen.
Het gaat hier duidelijk om onze muur, geen gemeenschappelijke muur

chichi
Topic Starter
Berichten: 18

#15 , 18 nov 2009 13:10

Hey

Ik wou jullie gewoon nog even informeren dat uiteindelijk de architect-deskundige heeft beslist dat onze muur moet hersteld worden tegen vocht en ondergrondse drainagebuizen noodzakelijk zijn. De buren zijn dus verplicht ons toelating te verlenen tot hun eigendom om deze werken uit te voeren.

Wat betreft de kosten :
We hebben ondertussen onze eindfactuur van de advocaat ontvangen en het totaalplaatje bedraagt nu +/- 1.800 Euro.
Ik zou zeggen "oké het heeft ons een positief resultaat opgebracht" dus ik heb geen probleem om dit te betalen maar anderzijds vind ik het wel erg dat men zo een kosten moet doen omdat iemand gewoon zin heeft om tegendraads te doen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”