Schade lift door overbelasting

Wendy0710
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schade lift door overbelasting

#1 , 01 mar 2024 08:38

Mijn dochter heeft op de hogeschool een voorval gehad met het liftgebruik. Samen met 8 vrienden staat zij in de lift. Het maximaal aantal personen voor die lift is 8. Als de deuren willen sluiten lopen er nog 3 extra studenten in de lift. De groep reageert op deze studenten dat ze al met 8 zijn en dus de lift vol is. Maar de deuren gaan al dicht en de lift vertrekt. Net voor aankomst op de derde verdieping valt de lift een stukje naar beneden en zitten ze vast. De deuren gaan niet meer open. Ze drukken op de alarmknop en er komt een docent. Deze belt naar de technische dienst die helaas niet kan komen omdat ze op een andere campus zijn. Dus zegt de docent dat ze de deuren moeten openbreken.

Nu worden de studenten beschuldigd van vandalisme. Ik moet er wel bij vertellen dat er aan de lift een bord hangt waarop staat dat deze enkel door de technische dienst gebruikt mag worden of als je een fysieke blessure of dergelijke hebt. Realiteit is dat de lift steeds door iedereen gebruikt wordt. Net voor de les (dit gebeurde tijdens de pauze) stonden enkele studenten er zelfs met de docent in. Dit wordt ook altijd toegestaan. De hogeschool heeft meerdere gebouwen ook daar worden de liften steeds door alle studenten gebruikt. Soms hangt er wel of niet een bordje bij of dit kan, dat is wisselend van gebouw tot gebouw. De studenten zijn dus wel fout geweest door deze lift te gebruiken maar ik schets even de dagelijkse gang van zaken. Ik werk op deze hogeschool en spreek dus uit ervaring.

Na het voorval moesten de studenten hun naam gaan doorgeven bij de opleidingsverantwoordelijke waar ze het verloop van hetgeen gebeurde vertelde. De dag nadien krijgen ze een mail van het campushoofd dat volstaat van beschuldigingen (zij hebben de lift opzettelijk stukgemaakt) en onjuist is (ze hebben niet op eigen initiatief de deur opengebroken). Er is zelfs geen uitnodiging tot gesprek. Mijn dochter heeft dat gesprek wel aangevraagd. Dat wilden ze enkel doen via teams terwijl uitdrukkelijk om een persoonlijk gesprek gevraagd werd.

Na, 2 maanden later, werden de studenten uitgenodigd om dit verder te bespreken. In dit overleg werd enkel meegedeeld dat ze moesten betalen, hoeveel dat was en als ze dat niet deden volgde een ‘ander traject’. Geen idee wat dat zou kunnen zijn, dat werd niet gezegd.

Vraag tot betaling van deze schuld kwam al via de schoolrekening. We hebben enkel een werkbon en offerte ontvangen van de firma die de lift kwam herstellen. Voorlopig zag ik nog geen factuur. Op deze offerte staat in het rood vandalisme vermeld.
Het bedrag dat per student betaald moet worden is ook niet de prijs op de offerte gedeeld door 11. Het is meer. Blijkbaar rekenen ze de kosten van het onderhoudspersoneel er ook bij want zij konden nu niet omhoog via de lift met hun gerief en moesten daardoor langer werken of konden niet poetsen. Er werd geen berekening van deze kosten doorgestuurd. Deze werden gewoon bij het totaalbedrag geteld.

Meerdere docenten in de opleiding hebben tegen de studenten gezegd dat ze het niet eens zijn met de aanpak van de hogeschool (= betrokken leidinggevenden) en dat we het voorval niet mogen laten rusten. Aangezien ik er zelf werk (al gedurende 23j) vind ik het moeilijk. Wat doe ik best? Reageren of niet?

Daarbij heb ik enkele vragen bij dit voorval:
- een overladen lift mag toch niet vertrekken?
- is dit geen verzekeringskwestie voor de school?
- hebben zij, om de studenten verantwoordelijk te kunnen stellen, bewust vandalisme op de offerte laten noteren?
- mijn dochter stond als één van de eerste in de lift en kon er niet meer uit toen de laatste studenten erbij kwamen. Ze was dus echt op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Nu wordt ze wel beschuldigd van vandalisme. Ik heb een ’brave’ dochter dus we hebben het er wel lastig mee.
- de dreigende en weinig constructieve aanpak van de hogeschool stoort mij heel erg. Wij als docenten zijn heel warm en nabij onze studenten. Deze leidinggevenden zijn heel bestraffend en constructief gesprek wordt gemist.
- twee dagen voor het voorval van de lift deelt de campusverantwoordelijke een filmpje onder alle docenten (kwam in onze mailbox) van jongeren (bleken achteraf geen studenten van de hogeschool te zijn) die de WC’s stuk maakten. Dat was zeker niet oke van deze jongeren maar gezien de wet van de privacy mag dit beeldmateriaal niet gedeeld worden. Zij deelde dit met alle docenten (dat zijn er zeer veel!). Dit is een strafbaar feit.
De studenten betrokken bij dit liftvoorval werden ook gefotografeerd nadat ze uit de lift kwamen. Deze foto’s werden, bij mijn weten, wel niet verspreid.

Wat doe ik best? Ga ik verder met de situatie en hoe dan? Of betaal ik gewoon?

CityBird
Berichten: 796

#2 , 01 mar 2024 12:55

Heb je een familiale polis? Zo ja waarom heb je die nog niet gecontacteerd?

Wendy0710
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mar 2024 13:10

Ik heb deze voormiddag mijn verzekeringsagent gesproken. Deze gaf het advies hiermee verder te gaan omdat de situatie volgens haar echt niet kon.
Ze adviseerde te vragen naar bewijs van aansprakelijkheid.

Reclame

CityBird
Berichten: 796

#4 , 01 mar 2024 18:23

Dan ligt daar de volgende stap. Brief naar school met vraag om het nodige bewijs van aansprakelijkheid te bezorgen.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 01 mar 2024 18:48

De school is verantwoordelijk omdat ze haar liften blijkbaar niet correct onderhoudt.
Indien er een probleem met de lift was dan had men die buiten gebruik moeten stellen.
Voldoet die lift wel aan de voorschriften?
Ik zou beginnen met de recente verslagen van de liftcontrolefirma op te vragen mbt de liftveiligheid.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 mar 2024 20:08

Had de school wel de nodige aanwijzingen aangebracht op de lift. Als enkel maar een bepaalde groep personen deze lift mocht gebruiken, hadden ze voor een sleutel / kaart moeten zorgen, zodat niet iedereen de lift kon gebruiken. School is hier nalatig in geweest.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”