ijsgang op openbare weg door water

ronnyvr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ijsgang op openbare weg door water

#1 , 10 jan 2024 10:14

Beste,

Ik ben gisteren met mijn moto uitgegelden op een ijsplek ter hoogte van de ingang van de tunnel aan de luchthaven van Deurne.
Dit was niet tijdig zichtbaar door het vele verkeer.

Het ijs was er blijkbaar gekomen, doordat er een constante stroom is van water over de weg.Vanwaar deze komt is me niet duidelijk.

Wie kan er aansprakelijk gesteld worden voor de schade aan mijn voertuig ?

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 jan 2024 10:27

Niemand. Een bestuurder moet zijn rijgedrag aanpassen aan de wegomstandigheden. Iedereen wist dat het vroor en dat er kans was op ijzelvorming

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 10 jan 2024 12:56

Beste

Niet elke schade die je oploopt kan je anderen aansprakelijk voor stellen. De weg vertoonde geen grote gebreken/ nieuwe putten enz.
Met dit weer komen ijzel plekken voor… Met de motor rijden is dan extra gevaarlijk… Dit is echt pech en tenzij omnium verzekerd zal je dit zelf moeten ophoesten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 10 jan 2024 13:00

Er is via alle mogelijke kanalen trouwens verwittigd voor plaatselijke ijsvorming.
U zal een fout van de / een overheid moeten bewijzen die instaan voor onderhoud van de weg (en verantwoordelijk zijn voor de ondoordringbaarheid wegens vele regen van de grond die leid tot wegsijpelen op de openbare weg).

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 jan 2024 23:23

Niemand. Een bestuurder moet zijn rijgedrag aanpassen aan de wegomstandigheden. Iedereen wist dat het vroor en dat er kans was op ijzelvorming
Wegbeheerder is verantwoordelijk voor gebreken aan de weg

Hier in regio zijn al zeker 2 hoofdwegen half versperd door ijs


Zijn ondermeer al veroordeeld:

Diepenbeek, tot in Cassatie, om taak van Wegen & Verkeer niet over te nemen bij ijzel
(dodelijk ongeval)

Lier, voor olie op de weg
(Blikschade)


Probleem voor de Vraagsteller is de bewijslast
Is er PV opgemaakt ?
Gewond ?

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 11 jan 2024 12:12

Wat moet de overheid dan doen bij ijzel kunnen ze best alle verkeer verbieden tot hulpdiensten het ganse grondgebied hebben gecontroleerd en alle plaatsen hebben afgezet let kegels / nadarhekken en linten?

Volgens mij ALS de overheid de plaats kende als een probleemplaats of het probleem ter kennis was gebracht.

LeenW
Berichten: 12860

#7 , 11 jan 2024 14:27

TS kan niet eens vertellen waar het water vandaan kwam, is het dan niet zowat einde verhaal?

lukasi
Berichten: 1151

#8 , 11 jan 2024 18:31

Ik rij al meer dan 4 jaar over die baan en inderdaad daar stroomt water in de ingang van de tunnel . Komende van borsbeek naar mortsel.
Fout zit in een kwel die daar naar boven komt en ze niet kunnen dichten. Maar voor motors wel een probleem.
Oja die kwel staat er zowel in de zomer als in de winter hoor.
Dus gekend fenomeen bij de overheid.

Franciscus
Berichten: 38614

#9 , 11 jan 2024 20:44

Komt dus vermoedelijk van de kant van het vliegveld.
Mogelijk drainage?
Als het geweten is dan moet de overheid er iets mee doen.
Grondgebied Borsbeek / Antwerpen dus.
Op dit ogenblik nog politie Minos bevoegd.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 jan 2024 23:34

Dus gekend fenomeen bij de overheid.
Als Vraagsteller zijn ongeval ter plaatse heeft later verbaliseren, is het eigenlijk zo goed als binnen ...
Gekend probleem, maar niet aangepakt, niet gesignaleerd = nalatigheid

Geen politie ter plaatse ... wordt lastig, je kan overal gevallen zijn

Gekende getuigen ?


Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”