Burenruzie/ pesterijen

Claudia87
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Burenruzie/ pesterijen

#1 , 20 okt 2023 23:41

Beste, ik hoop hier wat meer info te verkrijgen omtrent burenruzie met pesterijen.
Het verhaal:
Wij wonen in half open verband met beiden een grote achtertuin.
In 2019 heeft onze buurvrouw een vergunning gevraagd voor het afbreken en opnieuw opbouwen van garage en stal die tot tegen de scheiding loopt met ons. Het gebouw is drie keer zo hoog gemaakt. Samen met buurvrouw en architect ons akkoord gegeven. En de plannen bij haar samen ingekeken
Ongeveer een jaar later staat er een nieuwe stal/garage. Wij waren telkens gaan werken, maar op het einde van de werken merken wij dat de werken niet zoals afgesproken en volgens de vergunning gebeurd zijn , Wij hebben dit gecommuniceerd naar haar toe. Maar dit is niet in goede aarden gevallen. Na een aantal maanden toch proberen te converseren waren we genoodzaakt om een pv te laten opstellen.
De overtredingen want het waren er meer als 1 werden vastgesteld. Waarop zij een regularisatie heeft aangevraagd. Aangezien zij te vriend is met meerendeel van het schepencollege werd dit goedgekeurd waarop wij in beroep zijn gegaan bij de deputatie. November 2021 heeft de deputatie een beslissing hierover gemaakt dat de stal en garage uit de vergunning is gesloten en dat ze het naar de oorspronkelijke vergunde toestand moest doen. Dan zijn de pesterijen begonnen. Zijnde het intimideren, schelden, leugens verspreiden, pv’s naar ons toe laten maken die natuurlijk geseponeerd werden omdat er niets was. Nu 18 oktober zijn ze eindelijk begonnen aan de werken. Dit was mijn vrije dag. Ik heb me zoveel mogelijk proberen te verstoppen wat ik meestal doe als ik zie dat ze daar is( zij woont al enkele jaren in bij haar vriend) zodat ze mij niet konden uitschelden. Maar mijn hond begon plots raar te doen. Ik hoorde wel al heel de dag zwaar geblaf. Maar hondengeblaf stoort mij totaal niet. Maar ik zeg ik ga toch eens kijken langs de keuken geeft een groot raam zicht op de tuin. Een duitste herder ( hun hond) liep op onze eigendom en was rond onze kippenren de kippen aan het bang maken of willen aanvallen. En ondertussen waren zij aan het lachen en kinderlijk aan het zeggen nu gaan die kippen geen eieren meer leggen zie. Ik heb dan al mijn courage bijeengeraapt omdat ik zag na een half uur dat ze nog steeds in een hoekje ingetrokken zaten en dan is hij naar mij toegekomen vol gescheld natuurlijk. Dit is de druppel teveel
Geweest. Ze moeten nog op onze eigendom komen want er moeten nog werken rechtgezet worden: nu is mijn vraag. Kan ik bij iemand gaan eisen dat zijzelf niet meer op onze eigendom mogen komen en alleen maar de aannemers toelaten. Want zij liggen altijd te helpen met stenen aan te voeren. En welke stappen zou ik kunnen nemen omtrent de pesterijen en intimidatie
. Ik heb geluidopnames.
Met de wijkagent is geen optie want daarmee zijn ze tevriend want die is samen met een van haar goede vriendinnen.
En buurtbemiddeling is ook de revue al gepasseerd.
Via advocaat krijgen we geen antwoord.

Dank om alvast mijn verhaal te lezen.

bullgod
Berichten: 308
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2023 10:43

het feit dat u schijnbaar weinig assertief bent, is alvast een deel vh probleem.

de vraag is of iemand tijdens die werken op uw eigendom mag komen.
zo ja, dan mogen de meehelpende buren dat net zo goed als de aannemer, lijkt me.
maar heel zeker mag hun hond niet op uw perceel.

hebt u ooit op papier uw toestemming gegeven om uw eigendom te betreden?
misschien mogen ze op uw eigendom op basis van ladderrecht of dergelijke?
in elk geval dienen zij de hinder zo beperkt mogelijk te houden.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 21 okt 2023 12:58

Enkele opmerkingen: ladderrecht geldt enkel voor onderhoudswerken (beplanting & omheining bijvoorbeeld).
Voor bouwen & afbraak kan u de aannemer wel toelating geven uw tuin te betreden (dat is al een heel vriendelijke gunst van u , maar geen recht van de buur!!) , maar u hoeft de buren zelf daar geen toelating toe te geven.

U plaatst een camera die enkel uw tuin filmt (dus absoluut niet het perceel van de buren of de straat).
Ik hoop dat u al klacht neergelegd heeft (bij de politie) voor het uitbreken van de buurhond in uw tuin. Want dat is wel degelijk een beboetbare overtreding.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”