Sneeuwruimen voor voetpad verplicht?

Bidibi
Topic Starter
Berichten: 30

Sneeuwruimen voor voetpad verplicht?

#1 , 23 nov 2008 23:40

Om in de sfeer van de tijd? van het jaar te blijven.

Is men verplicht om het voetpad voor de deur te ontdoen van sneeuw?
Is dit niet eerder een morele verplichting, staat dit in een politiereglement en hangt dit dan af van gemeente tot gemeente?

Als men dit niet doet en er gebeuren ongelukken kan men dan strafrechtelijk of burgerlijk aansprakelijk worden gesteld?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,

BDB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 24 nov 2008 09:20

U bent niet rechtsreeks wettelijk verplicht om uw stoep te vegen, maar indien er iemand uitglijdt bent u wel verantwoordelijk, gesteld dat ht op het stuk van het voepad voor uw deur is gebeurd.

Soms kan dat zelfs door politiereglement verplicht worden, wat in Vlaandern bijna overal is.

Het politiereglement in Antwerpen bv. verplicht iedereen het voetpad voor zijn woning of handelszaak vrij te maken van ijzel of sneeuw. De doorgang moet één meter breed zijn en de geruimde sneeuw mag geen hinder vormen voor weggebruikers. Personen die hun voetpad niet ijzel- of sneeuwvrij maken, kunnen door eventuele slachtoffers gedagvaard en aansprakelijk gesteld worden.

Bidibi
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 24 nov 2008 16:35

Als het in een politiereglement als verplicht omschreven staat, kunnen er dan ook boetes worden uitgeschreven als de politie gewoon vaststelt dat u uw stoep niet sneeuwvrij of ijzelvrij heeft gemaakt zonder dat hierdoor iemand gehinderd is.

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 24 nov 2008 16:37

Enkel als dee straffen expliciet in het politiereglement zijn opgenomen, anders niet.

Franciscus
Berichten: 38678

#5 , 24 nov 2008 18:19

Artikel 72.- Bij sneeuwval zijn de in artikel 6 vermelde personen in de aldaar vermelde gevallen en onder dezelfde voorwaarden verplicht tot sneeuwopruiming over te gaan. De sneeuw dient opgehoopt te worden langs de rand van het voetpad, op zodanige wijze dat de straatgoot en de straatkolken worden vrijgehouden. Ter hoogte van opritten, oversteekplaatsen voor voetgangers en aangeduide haltes voor voertuigen van het openbaar vervoer moet de rand van het voetpad gelegen langs de rijbaan steeds vrijgehouden worden.
Artikel 73.- In verkeersvrije straten of pleinen, in straten waar geen voetpad is aangelegd alsmede in open winkelgalerijen, dienen de in artikel 6 vermelde personen in de aldaar vermelde gevallen en onder dezelfde voorwaarden de verplichtingen voorzien in artikel 71 en 72 uit te voeren over een breedte van minimum 1,50m, gemeten vanaf de gevel.

kan vervolgt worden met een Gemeentelijke Autonome Sanctie Pv betraffing hiervolgend ....

STRAFBEPALINGEN
Artikel 331.- Tenzij de wet of het decreet andere strafbepalingen voorziet, wordt elke over-treding van de Code van Gemeentelijke Politiereglementen bestraft met:
- een administratieve geldboete tot 250 EURO,
of
- met een administratieve schorsing of intrekking van een afgeleverde toelating of vergunning,
en/of
- met een tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van een instelling.

Bidibi
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 25 nov 2008 18:26

Artikel 72 en 73 van welke wet?

Franciscus
Berichten: 38678

#7 , 02 dec 2008 15:57

oeps wat te rap geweest

is de codex ofte het politiereglement van stad antwerpen met de strafbepaling

Tsoc Degesh
Berichten: 16

#8 , 05 nov 2013 23:30

Ik weet dat dit een oud bericht is, maar...
Volgens het Europees verdrag voor de rechten van de mens is het verboden om slavernij of dwangarbeid op te leggen. De overheid kan dus niemand verplichten om onbezoldigd arbeid te verrichten. Daarenboven hebben de gemeenten de verantwoordelijkheid om de wegen "bruikbaar" te houden. Ik stel mij dus de vraag of zij, tegen het EVRM in, die verantwoordelijkheid kunnen afschuiven op de burger?

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 05 nov 2013 23:37

De vergelijking met dwangarbeid gaat een beetje ver. Je bent niet verplicht om het voetpad voor je deur te ruimen, je bent verplicht om er voor te zorgen dat dit sneeuwvrij is. Sanctie zal ook maar enkel komen als je voetpad niet vrij is, niet als je dit niet zelf doet. Net zoals je je auto in orde moet stellen voor hij de weg op mag, staat het je volledig vrij om dit niet zelf te doen, maar aan iemand anders over te laten (bij auto door garagist bijvoorbeeld).

Tsoc Degesh
Berichten: 16

#10 , 06 nov 2013 11:42

Voor mijn auto zijn er inderdaad garages, ik heb zelfs overschot aan keuze. Maar er bestaan volgens mij geen georganiseerde diensten die de voetpaden sneeuwvrij maken. Zelf heb ik een hernia, ik ga er niet aan beginnen... Maar wat mij stoort is dat de gemeenten duidelijk verantwoordelijk zijn voor de wegen, en die verantwoordelijkheid van zich afschuiven door een of ander artikel in het politiereglement. Ik ga ervan uit dat zij niet onder hun eigen verantwoordelijkheid uit kunnen.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 nov 2013 12:03

Maar er bestaan volgens mij geen georganiseerde diensten die de voetpaden sneeuwvrij maken.

Er zijn diensten die dit komen doen, ik heb dit verleden winter gezien bij twee bedrijven waar een dienst morgens vroeg de sneeuw kwam ruimen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38678

#12 , 06 nov 2013 18:09

Nu ik eraan denk.... het staat ook in het algemeen reglement van een reeks van appartementsgebouwen waar ik bij betrokken ben.

Tsoc Degesh
Berichten: 16

#13 , 06 nov 2013 20:55

Ik zal mijn vraag eens anders stellen:
In een Nederlandse krant stond in 2009
http://www.bndestem.nl/regio/breda/te-k ... n-1.354808" onclick="window.open(this.href);return false;
"Ook veel stoepen zijn glad, vooral omdat mensen zelf de sneeuw niet meer opruimen. Vroeger stond dat in de Algemene Plaatselijke Verordening opgenomen als verplichting, maar Europese regelgeving heeft daar een einde aan gemaakt. We mogen burgers geen onbezoldigd werk laten doen, dus die verplichting is weggevallen."
We weten dat bij wet is de gemeente verantwoordelijk is voor de wegen (NGW art 135). Met in het achterhoofd de bepalingen van het EVRM ivm slaven- en dwangarbeid zal ik mijn vraag als het volgt stellen: heeft een gemeentelijk politiereglement voorrang op de NGW? De NGW stelt dat de gemeenten aansprakelijk zijn. Kan de gemeente die aansprakelijkheid afwentelen? Waarom is in Nederlande de Algemene Plaatselijke Verordening aangepast, en in Belgie niet?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”