Gas-boete honden

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

Gas-boete honden

#1 , 07 apr 2024 16:55

Mijn vrouw gaat langs een vaart gaan wandelen met de hond (rottweiler).
De hond is aan de leiband en een vriendin wandelt mee.
Bij het kruisen van andere mensen met een hond,komt het tot een schermutseling tss de twee honden.
Mijn vrouw word door haar eigen hond meegesleurd in schermutseling.
Na de schermutseling stellen ze vast dat geen van beide honden gebeten was,meer snauwen en grommen naar elkaar.
Mijn vrouw doet niet moeilijk,als er een probleem is kunnen die mensen ons contacteren.
Vier dagen later worden we toch gecontacteerd door de politie.
Die informeerde ons dat er toch wel ergens een wondje is waargenomen....en dat er dus een gas-boete volgt.
Kan dit zomaar?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 apr 2024 17:14

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

eylis
Berichten: 8842

#3 , 07 apr 2024 17:41

Vreemde situatie. Een GAS-boete lijkt me eigenaardig. Was er dan een bevoegde persoon aanwezig bij dit voorval om "de overtreding" vast te stellen?
Uw hond was aangelijnd en de andere ook, dan was het kwestie om van beide kanten de honden te kunnen wegtrekken. Uw vrouw zou wel in staat moeten zijn om de hond te beheersen (aan de lijn)
Heeft u (uw vrouw) goed kunnen zien dat er niet gebeten is, of was dit niet duidelijk? Heeft uw vrouw duidelijk aan de andere eigenaren gecommuniceerd dat bij bijtwonden er zeker contact met haar opgenomen kan worden?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6860

#4 , 07 apr 2024 17:43

Laat er dan een "kleine" verwonding zijn; wie kan zeggen dat die van uw hond afkomstig is ?

LeenW
Berichten: 12852

#5 , 07 apr 2024 18:57

Ik zie hier toch ook zware problemen met bewijskracht. Post de GAS-boete hier zeker (anoniem) als u ze ontvangt.

Franciscus
Berichten: 38613

#6 , 07 apr 2024 20:12

Normaliter is enkel loslopende honden een probleem. Aangelijnde honden indien er (bewezen) ophitsen van honden is gebeurd.
Strafwetboek

Art. 541. Hij die buiten noodzaak een ander huisdier dan de in artikel 538 vermelde doodt of zwaar letsel toebrengt, op een plaats waarvan degene aan wie het dier toebehoort, eigenaar, vruchtgebruiker, gebruiker, huurder, deelpachter of pachter is, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro] of met een van die straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Deze straffen worden opgelegd, indien die feiten kwaadwillig gepleegd worden op een tam of een gevangen gehouden dier op de plaatsen waar zij gehouden worden, ofwel op een huisdier op het ogenblik dat het gebruikt wordt tot de dienst waartoe het bestemd is en op een plaats waar zijn meester het recht heeft zich te bevinden.

en in een gemeentelijke codex of een GAS reglement
Antwerpen
Afdeling 2 – Honden
Artikel 503. De eigenaar of begeleider van een hond moet alle nodige maatregelen treffen
zodat het dier door zijn aanhoudend geblaf of gejank de nachtrust niet verstoort en geen
andere hinder veroorzaakt voor de omgeving.
Artikel 504. Het is verboden een hond op te hitsen. Een hond moet altijd in bedwang worden
gehouden als hij voorbijgangers aanvalt of achtervolgt, zelfs als er geen schade uit volgt.
Artikel 505. De eigenaar of begeleider van een hond mag het dier niet op de openbare weg of
op de openbare ruimte laten lopen:
 zonder nodige voorzorgsmaatregelen te nemen zodat de veiligheid niet in gevaar
gebracht wordt en de doorgang belemmerd is;
 zonder dat het dier aan een lijn loopt, met een lengte aangepast aan de omstandigheden
en met een maximale lengte van 1,5 meter.
Artikel 506.
§1. Een begeleider mag zich met een hond niet begeven naar plaatsen aangeduid door een
rond bord met rode rand waarop in zwarte kleur het profiel van een hond staat. Dit verbod
geldt ook als de hond aan een lijn loopt.
133
Gecoördineerde versie - laatste wijziging gemeenteraad 21 maart 2016

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#7 , 08 apr 2024 08:42

Ik wacht de situatie af.
Hartelijk dank voor jullie berichten!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 09 apr 2024 23:07

ER kan geen GAS-boete volgen tenzij de inbreuk vastgesteld is door een bevoegd ambtenaar.

Dat is duidelijk niet gebeurd.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”