aansprakelijkheid bij vakantieverhuur

sailingman
Topic Starter
Berichten: 22

aansprakelijkheid bij vakantieverhuur

#1 , 13 nov 2009 23:16

Beste,

Ik heb een studio aan zee die ik regelmatig verhuur als vakantieverblijf. Nu vraag ik me af of ik een bijkomende verzekering zou moeten afsluiten om problemen te vermijden , en zo ja welke.

In het verhuurcontract staat er dat de huurders verzekerd moeten zijn tegen brand en glasbreuk.
Ik heb ook een inboedel verzekering afgesloten met afstand van verhaal.
De brandverzekering is een block verzekering voor het volledige appartementsgebouw en daar is het niet mogelijk om de optie afstand van verhaal toe te voegen.

Zijn er mensen met ervaring terzake ?

Dankbij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3297

#2 , 14 nov 2009 13:27

Ik heb al vele malen een vakantiewoning gehuurd in België en ook in het buitenland en heb daarbij nooit een brandverzekering moeten afsluiten.

Het ging dan om verhuur van 2 of 3 weken, een week of een weekend.
Er wordt telkens ook een borg gegeven voor eventuele schade, maar dit was steeds een relatief klein bedrag.

sailingman
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 14 nov 2009 23:33

Wat betreft de brandverzekering voor een vakantiewoning: Meestal wordt dit gedekt door de familiale en is het niet nodig om daar een speciale verzekering voor af te sluiten. Toch staat deze voorwaarde meestal bij de huurvoorwaarden (zeker in belgie aan de kust) en daarom heb ik het ook in mijn voorwaarden opgenomen.

Wat ik me afvraag is of de verhuurder verantwoordelijk gesteld kan worden als de huurder iets overkomt. ?

een virtueel voorbeeld:
de huurder raakt bvb een oog kwijt als gevolg van een implosie van de TV ...
Kan de verhuurder daarvoor verantwoordelijk gesteld worden ?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 14 nov 2009 23:45

Ja, inderdaad, er zijn een aantal risico's waarvoor de verhuurder aansprakelijk kan worden gesteld door de huurder. Daar kan men zich als verhuurder tegen verzekeren. Ook eens nakijken of uw familiale polis dat risico niet reeds dekt.

Sedlex
Berichten: 83

#5 , 15 nov 2009 18:06

blijkbaar heb je geen verzekering voor je aansprakelijkheid als huurder tegen derden (vb. je buren)?

Loop eens bij je makelaar binnen, die weet wel raad.

Want zelfs al zet je in de huurcontracten dat de huurders allerlei verzekeringen dienen te nemen, als het kot afbrandt, en je buren stellen jou als verhuurder aansprakelijk, ben je er vet mee indien je huurders insolvabel zijn, of indien ze geen verzekering afsloten.

sailingman
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 15 nov 2009 22:41

@sedlex,

Mijn studio maakt deel uit van een gebouw met meerdere appartementen/studios en dit is in zijn geheel verzekerd tegen brand. Dit is een zogezegde blockpolis die alle appartementen in het gebouw verzekert. Indien er brand ontstaat zal in eerste instantie de verzekering van het gebouw de schade wel vergoeden maar zal deze vermoedleijk proberen te verhalen op de huurders (indien de fout bij hun ligt).
Ik heb het ooit gevraagd aan de makelaar die de block polis heeft afgesloten en deze zei dat ik in het contract moest opnemen dat de huurders dienen verzekerd te zijn tegen brand en glasbreuk...

Ik heb de vraag nu ook gesteld aan de juridische dienst van test-aankoop.
Daarna zal ik het eventueel ook nog eens vragen aan een andere makelaar.

sailingman
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 24 jun 2011 17:16

Hierbij een update :

Van de Makelaar : zolang het een passieve vakantieverhuur betreft zonder bijkomende diensten is de eventuele aansprakelijkheid van de verhuurder gedekt door zijn familiale verzekering. Van zodra er diensten worden aangeboden (opdienen van eten , bed & breakfast , hotelservice , ...) is er een BA-uitbating nodig.

De juridische dienst van testaankoop heeft ook aangeraden om een clausule op te nemen in het huurcontract die stelt dat de verhuurder niet aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade die de huurder lijdt tijdens zijn verblijf en dat de huurder met het ondertekenen van het contract afstand doet van eventuele rechten tegen de verhuurder... wat ik dan ook gedaan heb.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”