Kapotte bril - verhalen kosten

MSDetail
Topic Starter
Berichten: 49

Kapotte bril - verhalen kosten

#1 , 28 aug 2016 14:06

Mijn zoontje van 6 gaat elke di en do naar een zg. activiteiten middag van een SPW in onze gemeente.

Tijdens een activiteit is een ander kind opzettelijk of onopzettelijk tegen mijn zoontje gebotst.gevolg ; bril kapot glas zoek....,kras op zijn voorhoofd....., kosten 220 euro. .....de zoveelste.....
Het lijkt erop dat ons zoontje een soort speelbal is geworden... voor de ratdraaiers in het bijzonder....
(Hij is namelijk niet bepaald assertief.)

De betreffende SPW geeft aan dat de schade niet door hun veroorzaakt is en voelen zich daarom niet aansprakelijk. De voorzitter van de SPW is niet bereikbaar.....

We proberen inmiddels i.s.m. een SPW-medewerker de ouders te achterhalen van het kind dat onze zoon geduwd heeft. Misschien kunnen we op hen de geleden kosten verhalen ?


Mijn vraag ; moet ik een dergelijk ongeval bij een officiele instantie melden ? , en bestaat er een
redelijke termijn waarbinnen dit moet plaatsvinden. Dit in geval van een eventuele "verjaring" of vervallen van
een evt. aansprakelijkheid o.a...?

Hoe kan ik een dergelijke zaak het beste aanpakken ?

bijvoorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 28 aug 2016 14:46

De ouders zijn niet-aansprakelijk omdat op dat ogenblik het kind niet onder hun toezicht stond.
Heeft dus geen zin om ouders te gaan zoeken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 29 aug 2016 09:51

Je moet het wel kunnen bewijzen, maar de ouders van het andere kind zijn aansprakelijk.
In tegenstelling tot wat Asperger zegt, zijn ouders aansprakelijk voor de daden van hun minderjarige kinderen, tenzij bij uitzondering.

Het kan zijn dat de vakantiewerking een verzekering heeft hiervoor, dit is niet verplicht.
Enige wat ze moeten hebben, is een aansprakelijkheidsverzekering die hun eigen indekt (bijvoorbeeld als een leider te wild zou zijn).

Jouw taak is inderdaad via die SPW de tegenpartij opsporen, en daar de schade verhalen.
Weigert de SPW mee te werken, moet je de schade toch maar bij hun verhalen (ze zullen snel de tegenpartij vinden in dat geval).
Je kunt het ook altijd aangeven in jouw famiale verzekering, en deze het laten uitzoeken, meeste doen dit wel voor jou.

Maar weet wel dat dit alles moet bewezen worden:
"Schade" aan je zoontje (ik lees bijvoorbeeld van een kras op zijn hoofd) moet je laten vaststellen door de dokter (dit zou je direct na de activiteit moeten gedaan hebben).
Materiële schade wordt lastiger (bewijs maar eens dat het dit niet door je eigen toedoen ondertussen gebeurd is, als er al dagen gepasseerd zijn).
En het lastigste: bewijs maar eens dat het effectief die tegenpartij was.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 29 aug 2016 12:21

Je moet het wel kunnen bewijzen, maar de ouders van het andere kind zijn aansprakelijk.
In tegenstelling tot wat Asperger zegt, zijn ouders aansprakelijk voor de daden van hun minderjarige kinderen, tenzij bij uitzondering.


Het geval van TS is zo een uitzondering. Er is minstens een gedeelde verantwoordelijkheid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2016 13:52

@Blaatpraat @Asperger
En wat is die uitzondering? En hoe kunnen jullie beoordelen of die uitzondering al dan niet van toepassing is?

Mijn standpunt: ouders zijn aansprakelijk voor hun minderjarige kinderen, tenzij zij het bewijs leveren dat er geen fout is in het toezicht én geen fout in de opvoeding. Het kind was onder toezicht van SPW. Dus is bewezen dat er geen fout is in het toezicht. Maar hoe kunnen wij beoordelen dat bewezen is dat er geen fout is in de opvoeding?

@asperger
Gedeelde verantwoordelijkheid van wie? Van het slachtoffer? Welke fout heeft het slachtoffer gemaakt? Van SPW? Welke fout?

@ MSDetail: doe aangifte bij uw familiale verzekering. Dit valt onder de rechtsbijstand van uw familiale.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 29 aug 2016 14:37

@asperger
Gedeelde verantwoordelijkheid van wie? Van het slachtoffer? Welke fout heeft het slachtoffer gemaakt? Van SPW? Welke fout?


Van ouders en speelpleinwerking.
De ouders mogelijk voor fout in opvoeding.
Speelpleinwerking wegens mogelijke fout in toezicht.
Daarom -waarschijnlijk- gedeelde verantwoordelijkheid...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 aug 2016 15:43

Er is misschien (niet minstens) een gezamenlijke aansprakelijkheid van ouders en SPW. Dan zij beiden in solidum (= ieder voor het geheel) aansprakelijk voor de totale schade.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 29 aug 2016 19:24

Ouders aansprakelijk als kind onder toezicht staat van speelpleinwerking..... Lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. SPW (of bvb ook school) nemen toezicht én aansprakelijkheid over op het moment dat het kind bij hen is, in afwezigheid van de ouders. Aansprakelijkheid is al evenzeer moeilijk bewijsbaar. "een ander kind is opzettelijk of onopzettelijk tegen mijn kind gelopen".
Wie zal bewijzen dat het andere kind het contact veroorzaakte en niet het kind van poster zelf? Hoe ga je hier aansprakelijkheid bewijzen? Kinderen spelen en breken al eens een bril of scheuren al eens een broek.... Shit happens en niet altijd is een andere daar schuldig voor...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”