Bamboe woekert onder terras

Mariette
Berichten: 2507

Re: Bamboe woekert onder terras

#46 , 20 mei 2016 19:42

Een oprit die omhoog komt door de wortels van een reuzengrote boom bij die buur: verantwoordelijkheid ligt voor de hand.
Net niet, want die wortels moet je zelf weghalen als ze je storen. De takken moeten dan weer door de buurman worden verwijderd.
Mariette, dit moet nu echt stoppen, u bent totaal verkeerde informatie aan het rondsturen en bent duidelijk niet geïnformeerd over dit onderwerp.
Ik heb u alle wetteksten gegeven die er hierover bestaan, en nog wijk je niet van uw visie af, alles is hier dan ook over gezegd. Als je niet akkoord bent probeer dan de wetgeving aan te passen.

Tijd dat een moderator ingrijpt lijkt me. TS heeft zijn antwoord gekregen.

Ik baseer me nochtans op de tekst die J.Demoor plaatste:
“Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken...”(7 oktober 1886 Veldwetboek).

Ik ga ervan uit dat er voor andere planten(zoals bamboe) dezelfde regels gelden als voor bomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#47 , 20 mei 2016 19:43

Het verstandigste dat ik hierboven gelezen heb, is m.i. die verwijzing naar overdreven burenhinder.
Gewone planten die zich spontaan bij u komen vestigen, daar kan je weinig tegen beginnen; meiklokjes bij de buren komen bij u terecht, dat is enkel een kwestie van tijd. Die "hinder" wordt echter bij het normaal onderhoud verwijderd, en moet je bij normaal buurschap gedogen.

Bamboe is echter een andere kwestie; die verspreidt zich ook via uitlopers, maar de snelheid waarmee dat gebeurt, de schade die het kan toebrengen, en de moeilijkheidsgraad om het telkens verwijderen, is van een heel andere orde. Het is dan ook uitdrukkelijk de verantwoordelijkheid van degene die ze plant, of op zijn eigendom duldt, om ervoor te zorgen dat die plant zich niet uitbreidt naar de buren. Dat is voor mij dan een perfect voorbeeld van overdreven burenhinder.

mjers
Berichten: 1788

#48 , 20 mei 2016 19:46


Net niet, want die wortels moet je zelf weghalen als ze je storen. De takken moeten dan weer door de buurman worden verwijderd.
Mariette, dit moet nu echt stoppen, u bent totaal verkeerde informatie aan het rondsturen en bent duidelijk niet geïnformeerd over dit onderwerp.
Ik heb u alle wetteksten gegeven die er hierover bestaan, en nog wijk je niet van uw visie af, alles is hier dan ook over gezegd. Als je niet akkoord bent probeer dan de wetgeving aan te passen.

Tijd dat een moderator ingrijpt lijkt me. TS heeft zijn antwoord gekregen.

Ik baseer me nochtans op de tekst die J.Demoor plaatste:

“Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken...”(7 oktober 1886 Veldwetboek).

Ik ga ervan uit dat er voor andere planten(zoals bamboe) dezelfde regels gelden als voor bomen.
Ik begin er echt nerveus van die worden. Heb je wel mijn vorige teksten gelezen?

Die wet zegt duidelijk "mag" en niet "moet".
Dat is een hemelsbreed verschil.

De wortels van uw boom, plant, struik, bamboe, of wat dan ook, moet de eigenaar uitdoen. Het is niet omdat de buur het recht heeft om die zelf uit te doen, dat hij dat ook moet doen.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#49 , 20 mei 2016 19:49

Het verstandigste dat ik hierboven gelezen heb, is m.i. die verwijzing naar overdreven burenhinder.
Gewone planten die zich spontaan bij u komen vestigen, daar kan je weinig tegen beginnen; meiklokjes bij de buren komen bij u terecht, dat is enkel een kwestie van tijd. Die "hinder" wordt echter bij het normaal onderhoud verwijderd, en moet je bij normaal buurschap gedogen.

Bamboe is echter een andere kwestie; die verspreidt zich ook via uitlopers, maar de snelheid waarmee dat gebeurt, de schade die het kan toebrengen, en de moeilijkheidsgraad om het telkens verwijderen, is van een heel andere orde. Het is dan ook uitdrukkelijk de verantwoordelijkheid van degene die ze plant, of op zijn eigendom duldt, om ervoor te zorgen dat die plant zich niet uitbreidt naar de buren. Dat is voor mij dan een perfect voorbeeld van overdreven burenhinder.

Een ander probleem is dat ik eerder in de discussie een verwijzing zag naar R.ndu. . Naast het feit dat het hier om een merknaam gaat, mag niet vermeld worden in het forum, gaat het hier om een product waarvan men zegt dat het eerder schadelijk is voor de gezondheid. Let op aub.
Een correcte samenvatting van een heel nutteloze discussie, is blijkbaar heel moeilijk om te begrijpen.

Mariette
Berichten: 2507

#50 , 20 mei 2016 19:50

Natuurlijk "mag" en niet "moet". Als TS het leuk vindt dat zijn terras vol met bamboe staat dan "mag" hij die natuurlijk laten staan.

mjers
Berichten: 1788

#51 , 20 mei 2016 19:56

Natuurlijk "mag" en niet "moet". Als TS het leuk vindt dat zijn terras vol met bamboe staat dan "mag" hij die natuurlijk laten staan.

------------

Over de R*nd** : inderdaad zeer schadelijk, maar net omdat bamboe amper te vernietigen is in één keer, het meest geschikte produkt, anders dient met blijkbaar vijf of zes pogingen te ondernemen en indien de rizomen onder het bankirai terras liggen lijkt me dat minder aangewezen. Door "in" de openingen van de bamboescheuten te spuiten is het contact met de buitenwereld ook minimaal.
Ongelofelijk, en nog begrijpt u het verkeerd... Ik geef het op.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”