verkoop 2dehands wagen geannuleerd door verkoper

34stijn
Topic Starter
Berichten: 1

verkoop 2dehands wagen geannuleerd door verkoper

#1 , 31 aug 2015 19:53

Afgelopen weekend kost ik een 2dehandswagen bij een particuliere verkoper. Hij zou de 2dehandskeuring uitvoeren en ik betaalde hem een verschot. hiervoor kreeg ik een verkoopsovereenkomst met het totaal afgesproken bedrag en het betaalde voorschot op vermeld. Hij zou me zo snel mogelijk laten weten wanneer ik de wagen kon ophalen.

vandaag kreeg ik echter een mailtje dat hij beslist had om de wagen te houden. Hij wou mijn vooschot terugstorten en 20euro voor de 2u duurende trip geven.

Echter zit ik nu dus terug zonder zicht op een wagen en kan ik terug met de zoektocht beginnen. Kan zoiets zomaar?
ik vermoed dat hij een hoger bod heeft gekregen en hierdoor dus de verkoopsovereenkomst wil annuleren. De prijs was namelijk helemaal niet hoog en ga hiervoor niet snel iets vergelijkbaars vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 31 aug 2015 21:16

Om te beginnen stel je hem in gebreke met een AS, en wijs hem op de schriftelijke verkoopovereenkomst.
Als hij weigert de auto te leveren, dat u genoodzaakt bent dit op zijn kosten voor de rechtbank te brengen.
Stuur dit zowel aangetekend als met gewone post, en verwijs beide brieven naar elkaar.
Hoeveel was het voorschot, dat je betaald hebt, en hou zeker zijn mail op papier.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 sep 2015 13:55

Artikel 1590 BW:
Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij, van de verkoopbelofte af te zien:

Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden,

En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Je kan dus eerst de uitvoering van de verkoopovereenkomst vragen of als minnelijke schikking het dubbele van het voorschot terugvragen.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”