Schade door aannemer buur

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

Schade door aannemer buur

#1 , 23 aug 2015 16:25

Mijn buurman heeft schade door dakwerken bij de buur van hem.
Er stond een stelling op hun dak, deels op zijn dak. Zonder toestemming, zonder vragen. Het dakraampje zou gesneuveld zijn, en gedemonteerd door die aannemer. Het gat werd dichtgelegd met dakpannen en er is waterinfiltratie bij regen.
Zijn verzekering zegt dat hij zelf moet foto's nemen van zijn dak. Hij op zijn beurt vraagt mijn vrouw om dat te doen.
Nu zien wij het niet zitten om sint niklaas te spelen en over de daken te lopen. Straks maken we nog meer schade.
Wat kunnen we hier aan deze situatie doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 aug 2015 16:27

Niks.
Niemand kan uw vrouw verplichten daken te beklimmen.
Uw buurman moet een andere oplossing zoeken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 23 aug 2015 16:48

Als de aannemer schade veroorzaakt, zal hij of zijn verzekering moeten betalen. Waarom zou jij of u buur moeten foto's nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 23 aug 2015 16:53

Als de aannemer schade veroorzaakt, zal hij of zijn verzekering moeten betalen. Waarom zou jij of u buur moeten foto's nemen.
Omdat zijn makelaar dat zegt. Vind ik vreemd eerlijk gezegd.
Wat moet hij dan doen? Bij die makelaar gaan dan?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 23 aug 2015 17:50

Die aannemer aansprakelijk stellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#6 , 23 aug 2015 18:04

Die aannemer aansprakelijk stellen.

Ik heb de buur net gesproken. De buur wil de telefoonnummer van die persoon niet geven. Op de bestelwagen stond niets op.
Dus hij weet niet wie daar gewerkt heeft.
Is het dan een zaak voor haar familiale? De buurvrouw weigert in ieder geval alle medewerking.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 23 aug 2015 18:07

Schade bij uw buur door werken bij zijn buur is een zaak tussen hen. De aannemer moet dan maar aansprakelijk gesteld worden door de buur van uw buur. Lijkt mij trouwens (voor uw buur) een zaak voor zijn brandverzekering.

Waarom u zou moeten instaan voor het maken van foto's zie ik niet in.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#8 , 23 aug 2015 18:28

Morgen gaat hij meteen terug naar zijn makelaar. We zullen snel nieuws hebben geloof ik.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 25 aug 2015 09:38

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het dakraampje zou gesneuveld zijn, en gedemonteerd door die aannemer. Het gat werd dichtgelegd met dakpannen en er is waterinfiltratie bij regen.’

Dit houdt in dat de aannemer die dit veroorzaakte aansprakelijk is voor de schade en ze moet vergoeden.

12 JANUARI 1984. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid buiten overeenkomst met betrekking tot het privé-leven = ‘familiale verzekering‘).
Indien u zulke verzekering bezit met rechtsbijstand doe dan daaraan aangifte. Lees vooraf zorgvuldig uw polis. Bij ontbreken van zulke rechtsbijstand dient u zelf op eigen kosten de schade en haar oorzaak aan de rechter te bewijzen.

“Art.519 § 1. Gerechtsdeurwaarders hebben taken waarvoor zij alleen bevoegd zijn en waarvoor zij ministerieplicht hebben. Deze taken zijn :...2° het verrichten van vaststellingen, op verzoek van magistraten en op verzoek van particulieren, met betrekking tot zuiver materiële feiten, zonder enig advies uit te brengen omtrent de oorzaken en de gevolgen in feite of in rechte die daaruit zouden kunnen voortvloeien, evenals...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#10 , 25 aug 2015 19:21

Foto's nemen is in de meeste gevallen een goed begin om een dossier aan te leggen. Als dat in praktijk moeilijk of gevaarlijk is moet je dat gewoon melden aan uw makelaar en dan zal die zo wel een expert sturen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#11 , 27 aug 2015 07:35


“Art.519 § 1. Gerechtsdeurwaarders hebben taken waarvoor zij alleen bevoegd zijn en waarvoor zij ministerieplicht hebben. Deze taken zijn :...2° het verrichten van vaststellingen, op verzoek van magistraten en op verzoek van particulieren, met betrekking tot zuiver materiële feiten, zonder enig advies uit te brengen omtrent de oorzaken en de gevolgen in feite of in rechte die daaruit zouden kunnen voortvloeien, evenals...”(Gerechtelijk Wetboek).

Ik begrijp niet goed wat die deurwaarder hier kan doen?
Wel blijft het probleem bestaan dat de buurvrouw niet wil zeggen wie de befaamde aannemer was. Moet mijn buur dan een deurwaarder sturen naar zijn buurvrouw of ??
En wie betaalt de deurwaarder dan? Moet de buurman dat dan voorschieten? Of gaat dat direct naar zijn buurvrouw.

mjers
Berichten: 1788

#12 , 27 aug 2015 08:27

Als de aannemer schade veroorzaakt, zal hij of zijn verzekering moeten betalen. Waarom zou jij of u buur moeten foto's nemen.
Omdat zijn makelaar dat zegt. Vind ik vreemd eerlijk gezegd.
Wat moet hij dan doen? Bij die makelaar gaan dan?
Ik begrijp dit echt niet?? Of het is wat verkeerdelijk verwoord..

Dus uw buur heeft schade door zijn buur?
En u moet foto's gaan trekken van de schade op vraag van die zijn makelaar???

Komaan zeg, kan niet é... U hoeft zich van die hele situatie niets aan te trekken.

Graag wat duidelijkheid zodat uw vraag correct kan beantwoord worden...

nijltjetweety
Topic Starter
Berichten: 155

#13 , 28 aug 2015 21:21

Wel, na wat aandringen bij zijn makelaar zijn ze wakkergeschoten. Nu word er gevraagd een bestek te laten opmaken. We zoeken een dakwerker.
verder zijn we op de goede weg geraakt denk ik. Indien er terug moeilijkheden opduiken (bvb de identiteit van die aannemer achterhalen) laat ik nog wat horen.

@mjers
We kunnen niet egoistis zijn. Het is een goede buur. En tijdens de renovatiewerken heb ik er veel hulp van gekregen. Geen groot licht, maar bij wijze van terugbetaling helpen wij hem nu ook. Dat zijn dingen die vanzelf ontstaan. Hij heeft geen internet ook. Dus ik stel hier even de vraag. Nu kunnen we eventjes voort. En met wat geluk handelt zijn verzekering vanaf hier de zaak af. Ik laat nog wel iets weten hoor. Dat doe ik altijd daar waar hulp geboden word. Waarvoor grote dank uiteraard.

mjers
Berichten: 1788

#14 , 29 aug 2015 07:20

ahn ok, dat u het vrijwillig doet verandert de zaak wat natuurlijk. Ik dacht even dat de buur van u eiste dat u dit oploste. Je kunt niet geloven welke verhalen wij hier soms op het forum te zien krijgen ;)

Ivm met uw vraag...
De buur in kwestie heeft zich gezondigd aan een onjuiste toepassing van het ladderrecht. Dit moet op voorhand altijd eerst gevraagd worden. De veroorzaakte schade moet vergoed worden door de buur die de opdracht van de werken gaf. U moet geen contact opnemen met de aannemer. Dat is voor die buur. U moet de opdrachtgever (dus de buur) aansprakelijk stellen.

het ladderrecht:
"
Art. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.
"

Let wel: u kan uw buur in raad en daad bijstaan. Maar uiteindelijk moet alle officiele communicatie gebeuren tussen de buren in kwestie. Uw buur moet een AS schrijven naar zijn buur met de vraag om de veroorzaakte schade te herstellen. Weigert zijn buur dan moet een gerechtsdeurwaarder aangesteld worden die de zaak zal inleiden voor het vredegerecht...

Bovenstaande is uiteraard overbodig als de buur zijn fout erkent en er geen problemen van maakt.
Maar sowieso hebt u geen contact nodig met de makelaar of de aannemer in kwestie...

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 29 aug 2015 11:11

Gerechtdeurwaarder zal geen zaak inleiden voor het vredegerecht... Daarvoor zal hij doorgaans vriendelijk adviseren een advocaat in de arm te nemen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”