Tuin (brandje)

konijntje1
Topic Starter
Berichten: 172

Tuin (brandje)

#1 , 30 apr 2015 20:38

Heren,

Een klein vraagje,

In mijn tuin heb ik een berg zand liggen, ongeveer een 5 vierkante meter met een hoogte van max 60 a 70cm.
Hier is in de jaren wel wat onkruid op gekomen.

Bij het in orde stellen van de tuin is het niet zo simpel om het gedroogde onkruid te verwijderen.

Door dit onkruid te verbranden dacht ik dit gemakkelijk in orde te krijgen maar de wind dacht er anders over.
4 sparretjes half geblakkerd,
Brandweer en politie aanwezig.

Pv is opgemaakt.

Nu,
Het is verboden om brand te stichten maar staat er in de wetgeving niets over het wegbranden van onkruid??
Voor tussen tegels onkruid weg te branden bestaan er ook branders. Hieruit kan in het slechtste geval ook een brand ontstaan.

De pv zal ik moeten betalen maar ik vraag mij af of ik de brandweer ook moet betalen gezien het niet om opzettelijk ging...
Tenminste als onkruid weg branden mag natuurlijk :)


Dank bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 30 apr 2015 22:08

Je zal bij de pv waarschijnlijk ook de factuur van de brandweer krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 01 mei 2015 08:43

en die zal aangebrand zijn.

Het is niet omdat het niet opzettelijk ging, dat het niet dom was en dat u niet zou moeten betalen. Hou er ook rekening mee dat er in vele gemeenten een strikt verbod is om in woonzones groen (onkruid) te verbranden.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2015 13:08

Door dit onkruid te verbranden dacht ik dit gemakkelijk in orde te krijgen maar de wind dacht er anders over.
4 sparretjes half geblakkerd,
Brandweer en politie aanwezig.
Mijn eerste reactie bij het lezen van deze alinea was :lol:
Pv is opgemaakt.
't Zal nog niet zijn. Voor hetzelfde geld had je de helft van de wijk in de fik gestoken!
Nu,
Het is verboden om brand te stichten maar staat er in de wetgeving niets over het wegbranden van onkruid??
Afval verbranden in openlucht is sowieso verboden (met enkele uitzonderingen, maar wegbranden van onkruid valt daar niet onder).
Voor tussen tegels onkruid weg te branden bestaan er ook branders. Hieruit kan in het slechtste geval ook een brand ontstaan.
Er bestaan ook toestellen die flitsradars detecteren. Maar daarom zijn deze toestellen nog niet legaal. Er is ook een verschil tussen verbanden en verschroeien. Die toestellen verschroeien het onkruid (= onkruid word zwart en verkoolt). Ze steken het niet in brand (= onkruid schiet eerst in brand en er ontstaan vlammen).
De pv zal ik moeten betalen maar ik vraag mij af of ik de brandweer ook moet betalen gezien het niet om opzettelijk ging...
Je zegt net zelf dat je zelf het onkruid in brand gestoken hebt? De oorzaak van het uitrukken van de brandweer is een bewuste daad van jouw kant. Tuurlijk draai jij hiervoor op!

Stel dat een onbekende een stuk glas tussen dat onkruid gegooid had, en door de zon in dat glas is het spontaan in brand gevlogen, dan was dit onopzettelijk, maar nu kan je dit moeilijk claimen...
Tenminste als onkruid weg branden mag natuurlijk :)
Zelfs al mocht je het onkruid wegbranden, dan nog ben je zelf onvoorzichtig geweest en zou je de brandweerkosten moeten betalen hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 02 jul 2015 13:59

Voor tussen tegels onkruid weg te branden bestaan er ook branders. Hieruit kan in het slechtste geval ook een brand ontstaan.
Er bestaan ook toestellen die flitsradars detecteren. Maar daarom zijn deze toestellen nog niet legaal. Er is ook een verschil tussen verbanden en verschroeien. Die toestellen verschroeien het onkruid (= onkruid word zwart en verkoolt). Ze steken het niet in brand (= onkruid schiet eerst in brand en er ontstaan vlammen).
Klopt, hoewel ik ook al gemeentepersoneel heb bezig gezien met een gasbrander. Op zich is dit niet verboden, maar dan spreken we over onkruidbestrijding, niet over het verbranden van de resten van onkruid.
De pv zal ik moeten betalen maar ik vraag mij af of ik de brandweer ook moet betalen gezien het niet om opzettelijk ging...
Per ongeluk of niet, u heeft een daad gesteld die tot kosten heeft geleid. Deze kosten zijn logischerwijs voor u, daar u aansprakelijk bent volgens artikels 1382 en 1383 BW.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”