Schade aan interieur door derde

kkverm
Topic Starter
Berichten: 3

Schade aan interieur door derde

#1 , 29 mei 2015 01:43

Ik heb een prangende vraag.

Vandaag werd er bij ons in het straat in opdracht van PIDPA door de firma PEETERS GROUP een reiniging gedaan van de riolen. Tijdens deze reiniging van de riolen werd er een druk gecreëerd waardoor de syphon potten van het toilet in de desbetreffende ruimte werd gespoten. Dit met als gevolg dat onze houten geschilderde lambrisering in onze badkamer voor een stuk nu beschadigd is. Toiletwater is in de structuur gedrongen, opgedroogd en deze vertoont nu plekken. Nog een weetje, we werden door de opdrachtgever noch de uitvoerder op de hoogte gesteld van deze werken en konden dus geen preventieve maatregelen nemen.

1) Wie is aansprakelijk (de enen zeg PIDPA de ander zegt de firma PEETERS of maw ze doen aan doorschuiven van de zwarte piet). Is het handig om hen beiden aansprakelijk te stellen voor hetzelfde probleem.

2) Ik heb een filmpje nog kunnen maken waardoor blijkt dat er wel degelijk overdruk op het toilet staat. Echter hoe kan ik bewijzen dat de fout bij hen ligt. Dit blijkt niet zo simpel te zijn. Welk WB art. komt hier aan te pas.

3) De gehele zijde van het straat heeft last gekregen van geurhinder binnen en enkele hebben ook een opspatting van de syphon in de ruimte gehad. Ben ik ermee om van iedereen een verklaring af te nemen?

Achtergrond informatie. PIDPA heeft in 2013 het onderhoud van de riolering op zich genomen. Sind 2008 is PIDPA actief wat betreft onderhoud en aansluiting van rioleren vermoed ik. Ik heb op hun website een document teruggevonden waarin voor uitzonderlijke woonsten en kelders gewag wordt gemaakt van een verplichte installatie van een terugslagklep. Onze woonst is echter van 2005-2006 aangesloten op de afvoer. We hebben een septische put gestoken zoals de gemeente ons gevraagd heeft. Deze heeft dit komen keuren.

4) Vanwege een foutieve verstuurde mail vanuit de firma PEETERS probeert men op een slinkse wijze van hun rechten afstand te doen. Hoe kunnen we dit tegen gaan. Ik quoteer "of misschien moeten we bewijs van installatie van een terugslagklep vragen zodat we aan aangifte kunnen doen...Zonder dit bewijs kunnen we helaas niet doen, is het zijn eigen verantwoordelijkheid. Niet echt juist maar veel grappiger"

--> Verkavelingsvoorschriften spreken niet over de installatie van een terugslagklep en bij mijn weet zijn er ook geen gemeentelijke of gewestelijke verorderingen met betrekking tot deze materie.


Medische vragen

5) Mijn zoontje van 5 jaar heeft zicht bloodgesteld aan de aërosol die men heeft gecreëerd in de woonst bij het doorblazen van de leidingen. Later die dag is hij ziek geworden. Er is een groot vermoeden dat dit komt door het rioolgas waarin verschillende bacteriën en toxische stoffen aanwezig zijn. Welke acties moet ik ondernemen om bij eventueel escalerende situatie iemand aansprakelijk te stellen. Ik heb de firma Peeters hiervan op de hoogte gesteld. Heeft men een meldingsplicht om dit ongeval te

Ik weet het het is een hele boterham maar ik heb nu al het gevoel dat ik van het kaske naar de muur gezonden ga worden. Iemand n'n goeie advocaat voor mijn BA die met deze materie zeer goed overweg kan.!!

Bedankt Kurt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 29 mei 2015 10:50

Beste Kurt

De firma Peeters voerde de werken uit, zij zijn dus aansprakelijk. Wenst u zekerheid, dan betrekt u ook PIDPA, er is immers minder kans dat deze onderneming failliet zal gaan.

Heeft u een polis brand, familiale of rechtsbijstand?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

kkverm
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 mei 2015 13:35

We hebben een blokpolis en familiale met rechtsbijstand.

We zullen beiden aansprakelijk stellen

Net wel een mail gekregen dat hij zijn uitspraken betreurt (zou van een ander dossieer komen) nu heeft de persoon zelf volgend voorstel..

U beweert schade te hebben geleden door onze activiteit, dus geven wij alle info aan onze BA verzekeraar die een expert zal aanstellen. Indien blijkt dat deze schade effectief is en door onze fout heeft plaatsgevonden, zal het nodige gebeuren. Dit impliceert wel dat een fout zal moeten worden bewezen.

Ik ben bereid een plaatsbezoek te doen om een minnelijke regeling uit te werken, indien er inderdaad voldoende aantoonbare omstandigheden zijn. Dit voorstel gebeurt onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkenning.


Bij navraag in onze buurt heeft iedereen aan onze kant van het straat last gehad van geurhinder en/of water dat uit het toilet in de ruimte werd geperst. Aan de andere zijde, na melding van ons voorval aan de betrokken werknemers van het bedrijf, is dit niet voorgevallen bij de mensen dewelke ik gecontacteerd heb. Moet ik een document opstellen waarbij de personen verklaren dat zij allen last hebben gehad van geurhinder, opspattend water en leegpersen van de WC pot.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 29 mei 2015 15:00

Best de ganse straat kant die last heeft gehad bij de zaak betrekken - als getuige en of als evenzo benadeelden.

kkverm
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 29 mei 2015 15:09

Was ik ook van plan..

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”