Verhuren huis bij afgekeurde elektriciteit

Stijnvr
Topic Starter
Berichten: 20

Verhuren huis bij afgekeurde elektriciteit

#1 , 13 feb 2015 09:53

Hallo,

Ik heb net een huis gekocht.

Dit huis werd verhuurd, en ik heb met de huurders de regeling getroffen dat ze er na de aankoop nog een jaar in kunnen blijven wonen.

De elektriciteit werd echter afgekeurd, ik krijg 18 maanden tijd om dit in orde te brengen. Vormt dit in tussentijd een probleem mbt de geldigheid van de verhuur? Ik had iets gelezen in die zin dat huurcontracten mbt woningen die niet voldoen aan de wooncode nietig zijn?

Bijkomende vraag: er is een brandverzekering afgesloten, zal deze tussenkomen igv schade tijdens de periode van 18 maanden? (ook bv igv lichamelijke schade huurders)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 feb 2015 10:51

Om welke reden werd de installatie afgekeurd? Mogelijks is het maar een administratief probleem, zoals eendraadsscheme dat ontbreekt. Maar het kan ook om een technisch probleem gaan, bvb verkeerde kringen of te zwakken zekeringen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 18 apr 2015 18:32

Ik veronderstel dat de installatie afgekeurd werd n.a.v. de verplichte inspectie bij de verkoop, zoals 99% van alle installaties in huizen van voor 1970? Er bestaat geen wettelijke vereiste van goedgekeurde installatie wanneer u verhuurt (noch -helaas-in praktijk sancties indien u de zaken niet in regel stelt binnen de 18 maand). Let wel op: indien er iets mocht verkeerd lopen (brand, elektrocutie...) is het eerste waar de verzekering naar zal vragen dat keuringsverslag. En indien ze een oorzakelijk verband kunnen aantonen tussen iets dat daarop vermeld staat (en waarvan u dus op de hoogte was) en het schadegeval dan zal er een probleem zijn, de 18 maanden zijn daarbij niet echt relevant. Geldt uiteraard niet indien het louter gaat om het ontbreken van het ééndraadschema. Neem geen risico hiermee, het kan gaan om veel geld en om levens. Ik verhuur zelf en heb er steeds over gewaakt dat dit ok was + in de huurcontracten staat een expliciet verbod om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming iets te wijzigen aan de installatie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 18 apr 2015 20:44

Je hebt het huurcontract overgenomen, welk huurcontract is dit, je kan dit niet zomaar op goeddunken opzeggen. Voor eigen bewoning moet je minsten 6 maand opzeg geven.

Lees het keuringsverslag daar staan de punten op die afgekeurd zijn, dikwijls gaat dit over een verliesstroom schakelaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”