Aansprakelijk voor diefstal door foto op Facebook ?

xitro
Topic Starter
Berichten: 3

Aansprakelijk voor diefstal door foto op Facebook ?

#1 , 27 feb 2015 15:18

Beste,

Ik ben twee weken geleden enorm dom geweest. Ik werkte in een restaurant en het leek mij (en de collega's toen) wel grappig om een foto van de omzet op mijn facebook te posten. Nu was dit uiteraard enorm lomp en zie ik nu ook wel de eventuele schade die zoiets kan veroorzaken wel in. Spijtig genoeg zag ik dit 2 - 3 dagen te laat in, en haalde die foto er direct af. Ik ben hiervoor uiteraard ontslagen (en terecht). Een dronken fout, zoals deze kan ik niet rechtvaardigen.

Nu hoorde ik echter dat er een kans is dat de eigenaar een klacht kan gaat indienen. Ik vroeg me af wat voor soort klacht dit zou kunnen worden... Een andere zaak van hem is onlangs door ex-collega's overvallen en vanuit zijn standpunt kan die foto natuurlijk andere mensen op ideeën brengen.

Ik vroeg me af of hij mij aansprakelijk kan stellen moest de zaak waar ik werkte morgenavond overvallen worden fzo...
En algemeen bekeken, kan hij zoizo een klacht indienen en welke stappen kan ik het beste ondernemen. Mijn intenties zijn nooit slecht bedoeld geweest, het was gewoon een domme fout.

Vanuit: Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden (art. 1382 BW). Zie ik in dat ik wel degelijk problemen kan krijgen ... Moest de politie nu zien dat bepaalde daders op het idee kwamen om die zaak te overvallen, door die foto, ben ik aansprakelijk?

Ik hoop op wat duidelijke antwoorden te krijgen wanneer ik wel en niet een klacht zou kunnen krijgen.

Mvg
Een niet zo'n slim mens ..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 feb 2015 17:31

De schuld ontstaat niet doordat anderen het idee krijgen dat ze wel eens een slag zouden kunnen slagen ...


Elke rijke ......erd zou dan mee aansprakelijk zijn voor een diefstal / overval op zichzelf.
Die moest maar niet in een
- dikke auto rijden
- sjieke kast wonen
- ...

Zelfde kromme denkstramien als: ze moest zich maar niet zo uitdagend kleden ...



De grootste "schade" zou wel eens kunnen zijn dat de reële dagomzet van die zaak nu bekend is .... en niet echt strookt met wat er gebruikelijk aangegeven wordt.

xitro
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 27 feb 2015 19:22

De schuld ontstaat niet doordat anderen het idee krijgen dat ze wel eens een slag zouden kunnen slagen ...


Elke rijke ......erd zou dan mee aansprakelijk zijn voor een diefstal / overval op zichzelf.
Die moest maar niet in een
- dikke auto rijden
- sjieke kast wonen
- ...

Zelfde kromme denkstramien als: ze moest zich maar niet zo uitdagend kleden ...



De grootste "schade" zou wel eens kunnen zijn dat de reële dagomzet van die zaak nu bekend is .... en niet echt strookt met wat er gebruikelijk aangegeven wordt.
Bedankt!

Dat stelt me al een pak geruster. Zou het ook wel ver vinden gaan moest hij een klacht hiervoor indienen. Ik heb iets doms gedaan en draag de verantwoordelijkheid. Toch was ik even bang :)

Mvg!

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”