Hondenbeet

SandyCools
Topic Starter
Berichten: 3

Hondenbeet

#1 , 24 nov 2014 13:27

Allen,

Op 26/10 werd onze zoon gebeten door een grote hond (akita inu). Niet onze hond, doch wel deze van mijn ouders. De gevolgen zijn verschrikkelijk.

De hond had al eerder gebeten, vooral aan mijn ouders, ook een keer aan mij maar dit echter zonder fysieke gevolgen. Hoewel zowel de dierenarts, de hondengedragstherapeut en de huisarts (en wij uiteraard) hadden aangeraden de hond weg te doen, weigerden mijn ouders dit te doen. Als wij op bezoek kwamen, werd de hond in een bench opgesloten, zo ook op 26 oktober laatst leden. Onze kinderen van 2 en 4 jaar oud bleven even bij mijn ouders terwijl mijn man en ik in de aanpalende tuin gingen (de kinderen konden niet mee want de tuin is overwoekerd met netels en braambessen) en even later gebeurde het onheil: blijkbaar waren de kinderen naar buiten gegaan, de hond had gejankt, mijn ouders de bench opengemaakt en mijn zoontje van 4 is op dat moment terug naar binnen gegaan. de hond is hem gewoon beginnen bijten...arm, hand, schouder en aangezicht...verschrikkelijk!

Omdat wij van plan waren naast mijn ouders te gaan bouwen, en wij angst hadden dat de kinderen op een onbewaakt moment een keer bij mijn ouders zouden binnengaan en de hond niet zou vastzitten, hadden wij vroeger reeds naar de politie gebeld, maar die hadden ons gezegd dat we niks konden doen tot de hond gebeten had...de beslissing blijft bij de eigenaar...

Wat kunnen wij doen? De verzekeringen zijn het in eerste instantie aan het uitvechten, althans wat betreft de medische kosten.
Onze aannemers vragen schadevergoedingen omdat wij besloten hebben dat het emotioneel te moeilijk is om op die plaats nog te bouwen.
Kunnen wij klacht indienen? Burgerlijk en/of strafrechtelijk?

Wij zitten met onze handen in het haar...ons kind is verminkt voor zijn leven (en het had nog veel erger gekund) en ons leven verwoest ... Wij willen dat de schuldigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun daden.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Radeloze ouders...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509
Berichten: 188

#2 , 24 nov 2014 14:07

Ik vind het wel een beetje schandalig dat je een bijtende hond zou herplaatsen. Indien hij iemand anders zijn kind bijt is het dan niet zo erg of hoe zie je dit dan?

De hond was thuis, mij lijkt het eerder belangrijk het kind uit de buurt van de hond te houden.

SandyCools
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 24 nov 2014 14:39

Met 'wegdoen' wordt bedoeld naar de hondenhemel i.c. hel sturen ...

De hond was opgesloten voor wij naar buiten gingen en aan mijn ouders werd uitdrukkelijk gevraagd om even op de kinderen te letten...de kinderen komen nooit in de buurt van die hond...hij werd losgelaten op een moment dat dat niet had gemogen...voor een onbegrijpelijke reden...

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 24 nov 2014 15:42

Die hond is totaal verkeerd opgevoed, en met hem in de bench te steken ervaart hij dit als een straf. Erg voor jullie en zeker voor dat kindje. Altijd gevaarlijk grote honden bij kinderen.
Grote honden horen buiten te zitten, daar is hun leefwereld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#5 , 24 nov 2014 16:11

Art. 1385 B.W. De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Franciscus
Berichten: 38607

#6 , 24 nov 2014 23:02

Op het moment van het bijtincident is dan ook de politie gebeld en hebben die PV opgesteld?

SandyCools
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 25 nov 2014 10:12

Ja, er werd PV opgesteld en de hond werd afgemaakt, wat al veel eerder gebeurd had moeten zijn...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#8 , 27 nov 2014 11:37

Geachte

U kan inderdaad een burgerlijke procedure opstarten, zoals hoger vermeld op grond van artikel 1385 B.W.

Hebben uw ouders een familiale verzekering, dan zal een en ander afhangen van de polisvoorwaarden.

Heeft u zelf een polis rechtsbijstand, dan kan u daarvan gebruik maken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2014 11:52

Ouders zullen inderdaad moeten opdraaien voor de medische kosten (en morele schadevergoeding. Aangezien het kind blijkbaar blijvend letsel zal overhouden aan het incident, kan die schadevergoeding serieus oplopen. Bespreek met jullie verzekering wat daar mogelijk is.)

Om de (verzekering van de) ouders ook te laten opdraaien voor het feit dat jullie niet meer naast hen gaan bouwen, is een andere zaak. Daar geef ik jullie weinig kans van slagen, eerlijk gezegd. Dat jullie daar niet meer gaan bouwen, is immers jullie keuze. Wel te begrijpen, maar het blijft jullie keuze. De hond is er niet meer, dus een puur rationele reden om er niet meer te bouwen is er niet echt.

Zeer jammer dat het zo afgelopen is. Mijn ouders hebben ook een hond, die gelukkig geen agressief gedrag vertoont (wat niet wegneemt dat de hond NOOIT in de buurt van de kleinkinderen komt zonder dat er iemand van de volwassenen even dicht in de buurt is). Maar moest deze hond wel agressief zijn, zou ik met de kleinkinderen niet meer naar mijn ouders gaan tot ze de hond weg gedaan hebben. Ik hoop dan van harte dat ze hun kleinkinderen liever zien dan de hond, om eerlijk te zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

chantika
Berichten: 961

#10 , 19 dec 2014 12:28

Ja, er werd PV opgesteld en de hond werd afgemaakt, wat al veel eerder gebeurd had moeten zijn...
Je moet niet meer wachten om naast je ouders te bouwen. De aannemer hoeft ook niet bang te zijn. Zo rap mogelijk vergeven en vergeten. Het zijn je ouders, en de grootouders van de kinderen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”