factuur brandweer

giserke
Berichten: 2434

Re: factuur brandweer

#16 , 18 aug 2014 23:48

Afhankelijk van het type brandweer zijn ondertussen wel al (mogelijks) de vrijwilligers opgeropen.
Vrijwilligers kosten doorgaans meer dan de beroepsbrandweer.
Ik kon dit eerst niet geloven, tot ik de kosten eens zag in mijn gemeente.
Veel steden en gemeenten willen om die reden af van vrijwillige brandweermannen en vrouwen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher
Berichten: 483

#17 , 19 aug 2014 12:56

Nogmaals, een faktuur veronderstelt een overeenkomst, een bod, een aanvaarding. Dus ik kan de brandweer naar de buurman sturen en die moet dan maar de rekening betalen? Het gaat hier vermoedelijk om een retributie tengevolge een gemeentelijk reglement.

giserke
Berichten: 2434

#18 , 19 aug 2014 13:39

Het is natuurlijk een retributie.

Reclame

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

#19 , 19 aug 2014 13:45

is inderdaad een retributie die berekent word volgens de vastgelegde tarieven voor tussenkomsten brandweer

erwin.H
Berichten: 48

#20 , 25 aug 2014 08:48

Dus ik kan de brandweer naar de buurman sturen en die moet dan maar de rekening betalen?

Als buurman bel je niet zomaar de BW.Als ik rook en vuur zie bij mijn buur zal deze dankbaar zijn zijn dat ik belde.

Dus uit pestgedrag of als grap de BW bellen voor een onnodige oproep (geen brand)zal de beller zuur opbreken. Je telefoongesprek wordt opgenomen en ze kunnen de beller altijd opsporen ook indien die belde met een GSM.

Dan zal de beller alle facturen mogen betalen en nog een PV krijgen ook.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 26 aug 2014 11:30

Ik vind dat iedereen er hier makkelijk overgaat dat de buur een nodeloze dienst besteld, die de poster dan maar moet betalen.
Inderdaad, stel dat de topic starter niets aan het verbranden was, maar zijn buur belt wel de brandweer met de melding dat het bij zijn buur brand (bijvoorbeeld omdat hij wel ergens rook gezien heeft, maar het niet echt kan localiseren), wat dan? Gaat de factuur dan ook naar de topic starter omdat de brandweer op zijn adres langsgekomen is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 26 aug 2014 11:34

als de buur het niet kan localiseren, zal het alvast niet bij de buur terechtkomen, omdat er geen localisatie bij de buur is gebeurd.

giserke
Berichten: 2434

#23 , 26 aug 2014 11:50

Toch nog eens voor de duidelijkheid en de slechte verstaanders:
Je kunt nooit beboet worden of de rekening gepresenteerd worden, als je de brandweer opbelt. Zelfs al is het loos alarm.
Wanneer ze natuurlijk kunnen bewijzen dat je opzettelijk een valse oproep hebt gedaan, zal je wel een gepeperde rekening krijgen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 26 aug 2014 12:47

Maar kan de "veroorzaker van het loos alarm" dan de factuur gepresenteerd krijgen? Stel dat de topic starter geen takken aan het verbranden was, maar zijn barbeque aan het aansteken? Dit kan ook al eens rook veroorzaken. Als de buur dan naar de brandweer belt, zou de topic starter dan ook de factuur gepresenteerd krijgen? In dat geval had hij niets verkeerd gedaan, maar wel rook veroorzaakt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38603

#25 , 26 aug 2014 13:22

Neen, zie mijn antwoord. Dit zou geen 'opzettelijke en nodeloze' oproep zijn met de bedoeling om de openbare orde en veiligheid te schaden.
Bij het voorbeeld hebben er meerdere mensen gebeld die de rode weerschijn in grote ramen achteraan hadden gezien samen met dr rook van de BBQ en vlammen flikkering afkomstig van grote fakkels die ook in de tuin stonden.
Daar is door stad en BW/politie geen rekening gestuurd - buren werden zoals reeds geschreven zowel door BW en politie bedankt voor hun telefoontjes.
Beter dit dan een uitslaande brand waar niemand voor belt of veel te laat en er doden bij vallen.

giserke
Berichten: 2434

#26 , 26 aug 2014 14:44

Dit kan niet genoeg benadrukt worden: zelfs bij twijfel ALTIJD BELLEN.
En als U twijfelt, mag U dit altijd door de telefoon zeggen dat de situatie niet heel duidelijk is.
Dan sturen ze meestal iemand al met de auto (politieagent die in de buurt is of zo) voor om te kijken.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”