Forumoverzicht » VASTGOED RECHT » Mede-eigendom & Nabuurschap

Opgepast !

waarschuwing Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.





Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur
Zoek naar:


Geregistreerd: 30 jul 2010 15:37
Berichten: 53

Bericht Geplaatst: 08 aug 2010 18:03 
Omhoog  
Goede avond, morgen

Een appartmentsgebouw van 50+ appartementen voorziet eveneens in een 50 tal gesloten garageboxen. De helft van de garageboxen bevindt zich onder in het gebouw, de rest achter het gebouw. Alle garageboxen zijn bereikbaar via een garagepoort vooraan in het appartementsgebouw. De doorgang is enkel hoog genoeg voor autos en SUV, echter te klein voor takelwagens.

De basisakte van het appartementsgebouw voorziet een clausule die bepaalt dat alle doorgangen naar de garageboxen ten allen tijden dienen vrij te zijn. Echter de doorgangen naar en tussen de garageboxen is dermate breed waardoor het mogelijk is - om zonder teveel overlast - op sommige plaatsen in de doorgangen te parkeren wat uiteraard heel frequent het geval is. Uiteraard, de doorgangen naar de garageboxen is in mede-eigendom, de garageboxen zijn prive-eigendom. De autos staat dus geparkeerd op de mede-eigendom.

Volgende situaties doen zich voor:

1. sommige eigenaars (van appartment en garagebox) parkeren soms hun auto in de doorgang ipv in hun garagebox. (of de garagebox wordt ingenomen door de auto van bezoekende vrienden waarbij de eigenaar zelf zijn auto in de doorgang parkeert - zie ook volgende punt). nota: met parkeren bedoel ik uiteraard voor geruime tijd de auto onbeheerd, gesloten achterlaten.

2. sommige eigenaars (van appartement en garagebox) laten derden (familie/vrienden) parkeren in de doorgangen. (op de openbare weg parkeren is vrij duur).

3. sommige eigenaars en huurders van appartementen (zonder garagebox) parkeren zelf hun auto of laten derden parkeren in de doorgangen naar de garageboxen.

4. een of enkele personen die werkzaam zijn bij de bouwpromotor van het gebouw (en die uiteraard toegang hebben tot het gebouw) laat/lieten vrienden parkeren in de doorgangen van de parkeergarages.

Het enige wat ik effektief en met zekerheid kan vaststellen is een auto met nummerplaat die op een niet toegelaten plaats in de gemeenschappelijke delen van de (niet publieke) parkeergarage is achtergelaten.

Voor autos waarvan de eigenaar gekend is (als eigenaar of huurder) kan de Syndicus de eigenaar aanschrijven. Echter welke stappen kunnen ondernomen worden tegen "foutparkeerders" indien niet gekend is aan wie de auto toebehoort?
- pv laten opstellen door de politie?
- auto voorzien van een wielklem?
----

Ik kijk met belangstelling uit naar uw visie op deze problematiek.

beste groeten
Nomic

  Profiel  


Geregistreerd: 07 mei 2007 09:02
Berichten: 8905
Woonplaats: Plopsaland

Bericht Geplaatst: 08 aug 2010 18:43 
Omhoog  
Voor de volgende AV van mede-eigenaars laat u een punt "foutparkeren" op de agenda plaatsen met volgende voorstellen:

- syndicus mag wielklem plaatsen of laten plaatsen op foutgeparkeerde wagens
- wielklem kan verwijderd worden na betaling van een overlastvergoeding van 1500 EUR
- syndicus krijgt volmacht om wanbetalers van de overlastvergoeding te dagvaarden voor Rechtbank
- uithangen van (groot) mededelingsbord aan ingang garages waarop al het voormelde meegedeeld wordt

_________________
"Acta probant se ipsa"

  Profiel  


Geregistreerd: 30 jul 2010 15:37
Berichten: 53

Bericht Geplaatst: 08 aug 2010 19:29 
Omhoog  
Dank U wel, ik zal de Syndicus vragen dit op de agenda te plaatsen.
Prettige avond
Nomic

  Profiel  


Geregistreerd: 07 jan 2010 10:14
Berichten: 425

Bericht Geplaatst: 08 aug 2010 19:42 
Omhoog  
Voor zover ik me kan herinneren is het wel belangrijk dat de stappen die de syndicus onderneemt ergens goed leesbaar expliciet op voorhand uithangen.

  Profiel  

Moderator

Geregistreerd: 14 apr 2008 13:27
Berichten: 14611

Bericht Geplaatst: 08 aug 2010 20:05 
Omhoog  
€1500 lijkt me wel wat overkill en een bijna garantie dat je wordt teruggefloten door de rechter. Maak er € 250 van en dit zal reeds stukken moeilijker zijn.

_________________
Handige documenten voor:
vastgoed recht

  Profiel  


Geregistreerd: 30 jul 2010 15:37
Berichten: 53

Bericht Geplaatst: 08 aug 2010 20:12 
Omhoog  
Dank je wel voor de feedback en adviesen echter nog een vraag die aan hetzelfde onderwerp is gerelateerd.

ik rij met mijn auto de parkeergarage binnen en moet tussen de fout geparkeerde autos doormanoeuvreren on mn garagebox binnen te rijden ... echter het noodlot slaat toe en de trekhaak aan mn auto trekt een grote kras in de carrosserie van de foutief geparkeerde auto.. wie is in fout? aangezien het hier geen openbare weg of publieke parking betreft wie moet de schade aan de autos (indien mijn auto eveneens is beschadigd) vergoeden?

met vriendelijke groeten
Nomic

  Profiel  


Geregistreerd: 28 nov 2005 12:56
Berichten: 782
Woonplaats: meetkerke

Bericht Geplaatst: 08 aug 2010 21:29 
Omhoog  
Nomic schreef:
en de trekhaak aan mn auto trekt een grote kras in de carrosserie van de foutief geparkeerde auto.. wie is in fout?
1. waar op je wagen staat je trekhaak? ;)
2. het aanrijdende voertuig zal meestal verantwoordelijk zijn indien het aangereden voertuig stilstaat of geparkeerd is

_________________
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

  Profiel  


Geregistreerd: 22 dec 2005 15:26
Berichten: 1801
Woonplaats: Evere

Bericht Geplaatst: 09 aug 2010 07:37 
Omhoog  
Vandebos schreef:
€1500 lijkt me wel wat overkill en een bijna garantie dat je wordt teruggefloten door de rechter. Maak er € 250 van en dit zal reeds stukken moeilijker zijn.

In een vonnis van 2006 heeft een Vrederechter de "boete" van 500 EUR teruggebracht tot 250 EUR voor een analoog geschil (kast op een terras).

Klassieke positieve en constructieve oplossingen om dit type van geschil (parkeren van voertuigen in de gemene delen van de bovengronds/ondergrondse parking) op te lossen op een neutrale wijze zijn:

- plaatsen van betonnen paaltjes waar nodig (heeft het boivengronds probleem opgelost voor 3 gebouwen van mijn VME - de drie andere gebouwen hebben dat niet gewild en hebben nog steeds het probleem).

- beperken van de toegang via een elektronisch toegangssysteem (heeft het analoge parkeerprobleem bij een naburige VME opgelost voor een bovengrondse parking EN een ondergrondse parking; voor die laatste hebben ze wel bijkomend een poort geplaatst, voordien was de ondergrondse parking open).

  Profiel  


Geregistreerd: 30 jul 2010 15:37
Berichten: 53

Bericht Geplaatst: 09 aug 2010 08:16 
Omhoog  
Dank je wel voor je visie op dit probleem.

Luc schreef:
Vandebos schreef:
- plaatsen van betonnen paaltjes waar nodig (heeft het boivengronds probleem opgelost voor 3 gebouwen van mijn VME - de drie andere gebouwen hebben dat niet gewild en hebben nog steeds het probleem).

- beperken van de toegang via een elektronisch toegangssysteem (heeft het analoge parkeerprobleem bij een naburige VME opgelost voor een bovengrondse parking EN een ondergrondse parking; voor die laatste hebben ze wel bijkomend een poort geplaatst, voordien was de ondergrondse parking open).


Inderdaad het plaatsten van betonnen paaltjes kan uiteraard en we hadden reeds gedacht van grote bloembakken op de plaats van de foutgeparkeerde wagens te plaatsen echter... dit vernauwt eveneens de doorgang en hindert - alhoewel in mindere mate - de autos/eigenaars/huurders van de garageboxen bij het binnenrijden van hun individuele garagebox.

Voor wat betreft het elektronisch toegangsysteem, die is reeds aanwezig.. het probleem stelt zich doordat elke eigenaar of huurder van appartement of garagebox van binnen in het gebouw elke individuele poort kan openen via een schakelaar bij elk van de in-/uitrijpoorten. (de schakelaars zijn voorzien in geval de afstandsbedieningen het zouden laten afweten). Het is dus steeds iemand die reeds toegang heeft tot het gebouw of parkeergarage die toegang verleent aan een derde-foutparkeerder. We kunnen uiteraard ook verder gaan en videosinstallatie en/of geindividualiseerde beveiliging aanbrengen echter deze investering weegt niet op tegenover de opbrengst aangezien eenmaal geinstalleerd niemand waarschijnlijk nog een overtreding begaat waarbij het gebrek aan boete deze investering zich niet terugbetaald zoals o.a. wielklem met boete bij verwijderen.

Dank je wel voor de feedback en nog een prettige dag

Nomic

  Profiel  


Geregistreerd: 03 jun 2010 17:36
Berichten: 7575
Woonplaats: Regio Leuven

Bericht Geplaatst: 09 aug 2010 08:43 
Omhoog  
Een gedeeltelijke oplossing zou zijn de schakelaars naast de poort te laten vervangen door een sleutelkontakt. Dat moeten die eigenaars al met u sleutel naar de poort gaan om ze te openen.
Verder een groot bord hangen met de vermelding dat dit privaat terein is, enkel toegankelijk voor EIGENAARS van een garage, en dat op de overtreders hun wagen een wielklem zal worden gezet.
Het valt natuurlijk nog te bezien of die eigenaars, die nu de overtreders binnenlaten, hiermede zullen instemmen. Ze zijn immers de gratis parkeerplaatsen voor hun vrienden of bezoekers kwijt.
Een oplossing zou ook kunnen zijn, dat op het moment dat er overtreders opgemerkt worden, de schakelaars buiten dienst te stellen, zodat enkel de afstandsbediening nog werkt. Dat verplicht de overtreders terug naar de rechtmatige eigenaar van een garage te gaan en zijn afstandsbediening te gebruiken. Ondertussen zijn ze wel een kwartiertje bezig gehouden.

  Profiel  


Geregistreerd: 15 nov 2008 16:12
Berichten: 20104

Bericht Geplaatst: 09 aug 2010 16:47 
Omhoog  
dat groot bord met privé is wettelijk geen oplossing

hierbij een tekstje met hoe en wat

Parkeren op private grond

Om te beletten dat wildvreemden of niet bevoegden komen parkeren op private grond - bewoners hebben een kaart of een sticker zodat ze kunnen herkend worden.

Wanneer u meent dat jouw parking privaat is, moet dit duidelijk aangegeven zijn, liefst met de vermelding naar het veldwetboek art. 87.8°.

De politie kan dan een PV opstellen op basis van het veldwetboek zodat de overtreder een boete kan krijgen. Politie zal om een aantal redenen niet zo vlug overgaan tot takelen. Politie kan en moet dus wel optreden ook als ze zeggen van het niet te doen - indien ze weigeren best hun commissaris verwittigen.
Je kan dat voorkomen door op voorhand eens af te spreken en te horen wat die commissaris zijn mening is. Laat deze gerust deze tekst lezen.

U kan dan na de vaststelling van de politie een gerechtsdeurwaarder en een takelfirma opbellen. Onder het toeziend oog van deze gerechtsdeurwaarder wordt de takeling dan uitgevoerd als een goede huisvader. U moet wel zelf de takelkosten en andere kosten betalen, maar u kan deze nadien via het gerecht terugvorderen van de eigenaar van het bewuste voertuig.

U plaatst aan de toegangswegen van de parking een bord met volgende tekst:

""Private eigendom. Verboden te parkeren met uitzondering voor de klanten van onze handelszaak of gebruikers met toelating"" Gebruik daar vb een bord fig. C1 (wit bord met rode rand) met onderbord waarop de tekst staat voor.

Bevestig ook de tekst van het inwendig reglement aan de muur - uittreksel

' Strafklacht zal geformuleerd worden tegen de overtreders. De politie zal steeds verwittigd worden. Onverminderd de geldboete en de bevoegdheid van de politierechter, zal vaststelling van de inbreuk gebeuren door een PV van een gerechtsdeurwaarder, gevolgd door het wegtakelen van het voertuig. Een en ander op kosten van de overtreder. Bij gebreke aan betaling zal gedagvaard worden voor de rechtbank tot recuperatie, zo nodig samen met bewarend beslag. Veroordelende vonnissen zullen bij gebreke aan vrijwillige betalingen met alle middelen van recht worden uitgevoerd met inbegrip van uitvoerend beslag. De kosten kunnen oplopen tot 1250 euro en meer.'

Dat wil zeggen dat als veldwetboek van toepassing is - de politie nu de geïntegreerde politie op 2 niveau bevoegd is (dus zowel de lokale als de federale).

uittreksel uit het veldwetboek:

Art. 67. (De politieambtenaren van de lokale politie) zijn, (...) belast met het opsporen en
vaststellen van wanbedrijven en overtredingen inzake veld- en bospolitie, alsmede van jachten
visserijmisdrijven, op het grondgebied waarvoor zij beëdigd zijn --


Art. 87. worden gestraft:
8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.

Art. 91. De straffen op de overtredingen, omschreven in de artikelen 87, worden verhoogd tot het maximum en de rechtbank spreekt bovendien gevangenisstraf van één dag tot zeven dagen uit:
1° Indien er herhaling is binnen een jaar, te rekenen van het eerste vonnis tegen de schuldige gewezen wegens dezelfde overtreding en door dezelfde rechtbank;
2° Indien de overtredingen bij nacht zijn gepleegd;

Verduidelijking: een bijzondere persoon (art. 87 veldwetboek) is een identificeerbare persoon, dus een persoon die geen overheid is.

…-…

Een andere en minstens adequate mogelijkheid is het instellen van een procedure op eenzijdig verzoekschrift tegen de niet identificeerbare wild parkeerders


Door het parket worden echter onderrichtingen uitgeschreven waardoor het takelen wordt beperkt. Zo zal niettegenstaande een inbreuk op het veldwetboek, zelden worden overgegaan tot het takelen van een voertuig op privaat terrein en wordt er zelden getakeld voor voertuigen die geen hinder bezorgen.

Wettelijk is de taak is van de politie, om misdrijven op te sporen, ter kennis te brengen van de bevoegde instanties (justitie), maar ook om ze te doen ophouden (vb takelen).

Bij een parkeerovertreding doet men ophouden door het voertuig weg te laten halen, ofwel de bestuurder die op bevel politie zijn voertuig weghaalt ofwel indien niet ter plaatse door de takelwagen in opdracht van de politie (op kosten en risico van de eigenaar).

Gezien dit laatste niet zo snel wordt toegepast kan je via gerechtsdeurwaarder werken voor de wagens op privaat terrein.

Het hangt er allemaal een beetje vanaf.
Je moet wel duidelijk in het reglement de maximale mogelijkheid hebben ingeschreven.
Je kan geen deurwaarder vragen als het niet voorzien is in het reglement gezien de verantwoordelijke op dat ogenblik geen mandaat heeft van de AV. Maar dat lijkt me duidelijk.

vb
Enkele jaren geleden heeft een grote firma die met hetzelfde probleem zat deze regel ook toegepast met dien verstande dat zij een klem op het voertuig lieten bevestigen en in hun algemene voorwaarden vermeld stond (voorwaarden op bordje bij de ingang): indien geparkeerd akkoord met de algemene voorwaarden - geen bewijs aanwezig plaatsen wij een klem en rekenen forfaitair per dag 25 € - (toen nog 1000 Bfr)
Klem wordt verwijderd bij betalen van de verschuldigde som.

Boel foutparkeerders hebben heisa gemaakt en gingen hun advocaat inspannen want zoiets kon niet enz enz - politie werd erbij gehaald … eindresultaat per dag 25 € te betalen.
Daarbij zakte het aantal foutparkeerders zienderogen en na enkele maanden bijna problemen meer.


Parkeerboetes op mijn privé-parking?

Het antwoord op die vraag hangt af van verschillende factoren, en van de interpretatie van de rechter, indien uw klant de boete zou betwisten. Het algemeen verkeersreglement, waarin onder meer het gebruiksrecht van parkeerplaatsen voor minder validen wordt geregeld, is van toepassing op "de openbare weg". Alleen is nergens in de wetgeving een sluitende definitie van het begrip "openbare weg" terug te vinden. De verschillende definities die momenteel worden gehanteerd gaan wel allemaal ongeveer dezelfde richting uit: een weg is openbaar wanneer hij voor iedereen, zonder onderscheid, toegankelijk is. Tenzij uw parking wordt afgesloten (slagboom…) zal ze vrijwel altijd worden beschouwd als onderdeel van de openbare weg. Of een bord met de vermelding "Enkel toegankelijk voor onze klanten tijdens het winkelen" hier iets aan verandert, hangt af van de interpretatie van de rechter. Geldt uw parking als "openbare weg", dan is de politie inderdaad bevoegd om er controles uit te oefenen op de naleving van het verkeersreglement en eventueel bekeuringen uit te schrijven. Wellicht is het in uw situatie aangewezen om op een duidelijk zichtbaar bord op de mogelijkheid van politiecontroles en –sancties te wijzen. Dit zal klanten wellicht afschrikken het verkeersreglement op uw parking te negeren en incidenten eerder voorkomen. (N.V.C.)

Deze laatste tekst ook maar toegevoegd - vb op de parking van Makro - Carrefour en Delhaize is het verkeersreglement van toepassing en kan de politie qua overtredingen perfect optreden - doen ze vb in Antwerpen aan de Makro dagelijks - vooral de gehandicaptenplaatsen.

Zaak van jaren geleden - brand in flatgebouw - auto's die fout geparkeerd stonden op privé grond en buiten de toegelaten plaatsen - BW kon ladders niet plaatsen.
Politie heeft samen met BW en een takelwagen die daar ook net was een 9 tal wagens 'verwijderd' met de nodige schade - enkele boompjes uit - en de viooltjes ook.
De 9 eigenaars hebben klacht ingediend tegen takelbedrijf -politie en BW - tot in beroep resultaat -ALLE kosten tot de viooltjes toe zijn verhaald op de 9 eigenaars.

Denk dus in die richting - het zich niet houden ook aan de interne regels 'kan' gepaard gaan met uitsluiting van rechthebbende van de verzekering .... kwestie van de persoonlijke aansprakelijkheid eventjes duidelijk te maken..

Indien voorzien in intern reglement kan er idd een sanctie getroffen worden - vaststelling door deurwaarder en schadebeding...
Zorg er wel voor dat dit intern reglement waterdicht is.

_________________
Personenrecht

  Profiel  


Geregistreerd: 30 jul 2010 15:37
Berichten: 53

Bericht Geplaatst: 09 aug 2010 20:21 
Omhoog  
Dank je wel voor deze uitgebreide beschrijving van mogelijke oplossingen.
Ik ga ze samen met de andere leden van de RvM bestuderen en zien welke voor ons de meest aangewezen oplossing is.
Beste groeten
Nomic

  Profiel  


Geregistreerd: 14 jul 2010 00:11
Berichten: 279

Bericht Geplaatst: 09 aug 2010 21:18 
Omhoog  
Wat je ook kunt afspreken:
- een blad lijmen op de voorruit van de fout geparkeerde auto, ter hoogte van de zetel van de chauffeur,
- op dat blad de nodige mededelingen, zoals besloten op de AV

Dit werd ( wordt? ) gedaan door parkeerwachters van de K.U.Leuven, op de private parkingen van de K.U.Leuven, voorbehouden aan houders van een parkeertoelating.
Ondergetekende heeft er in zijn studententijd wel een paar keer last van gehad.
Als je dan een half uur moet zitten krabben, is dat allesbehalve leuk. :D

_________________
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

  Profiel  


Geregistreerd: 28 nov 2005 12:56
Berichten: 782
Woonplaats: meetkerke

Bericht Geplaatst: 10 aug 2010 07:58 
Omhoog  
Franciscus schreef:
U plaatst aan de toegangswegen van de parking een bord met volgende tekst:

""Private eigendom. Verboden te parkeren met uitzondering voor de klanten van onze handelszaak of gebruikers met toelating"" Gebruik daar vb een bord fig. C1 (wit bord met rode rand) met onderbord waarop de tekst staat voor.
ik zou persoonlijk een E1 of E3 gebruiken (borden ivm parkeren)
hoewel...
de wegcode schreef:
Artikel 80: Het aanbrengen van de verkeerstekens
80.1. Buiten de bij dit reglement uitdrukkelijk bedoelde gevallen mogen de bij dit laatste voorgeschreven verkeerstekens op de openbare weg slechts worden aangebracht door de wettelijk daartoe bevoegde overheden.

dus zien dat je bordjes buiten de openbare weg hangen

_________________
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

  Profiel  


Geregistreerd: 22 dec 2005 15:26
Berichten: 1801
Woonplaats: Evere

Bericht Geplaatst: 10 aug 2010 08:56 
Omhoog  
Nomic schreef:
Dank je wel voor deze uitgebreide beschrijving van mogelijke oplossingen.
Ik ga ze samen met de andere leden van de RvM bestuderen en zien welke voor ons de meest aangewezen oplossing is.

Hm ....

De RvM is een toezichthoudend orgaan en geen beslissingsorgaan (AV) noch uitvoerend orgaan (syndicus).

De RvM kan wel een punt voor de dagorde voorstellen, in het kader van zijn toezichtstaak. Anders moeten de betrokken mede-eigenaar(s) dit doen in eigen naam (transparantie).

Over de meest aangewezen oplossing wordt gedelibeerd en gestemd in AV, zonder dat een voorgekouwde "unieke" oplossing wordt voorgesteld.

  Profiel  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Feedfetcher en 2 gasten




© 2005-2013 JuridischForum.be. Alle rechten voorbehouden.

Powered by phpBB © 2001-2013 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling