VME / schuldebemiddeling

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

VME / schuldebemiddeling

#1 , 05 apr 2024 11:58

Beste,

Ik ben commissaris vd rekeningen in een gebouw met 50 wooneenheden..
Onze syndicus meldt me dat er een aantal bewoners zijn die een aflossingsplan hebben...
Nu is er eentje waarvan de syndicus de melding gekregen heeft een schuldaflossing te doen van 100€ per maand terwijl zijn vaste kosten 280€ zijn, maw zijn schuld loopt alle maanden buiten zijn uitstaande schuld nog 180e extra op...(ter info daar zit water, centrale verwarming, warm water, onderhoud liften, brandverzekering ed.. allemaal in)
Ik heb de syndicus aangegeven dat dit niet mag blijven oplopen en dat we eventueel een versnelling hoger moeten schakelen via bv incasso of deurwaarder (een ethisch verantwoord weliswaar cfr MytrustO, als dat uberhaupt bestaat) om te vermijden dat de berg te groot wordt.

Wat ik me afvraag, stel dat er een eigenaar in schuldbemiddeling gaat en we komen dus in een situatie dat die zijn maandelijkse vaste kosten niet kan betalen waardoor de schulden verder oplopen, hoe zit dat dan, kan de vme dan aan de syndicus vragen om bv naar de rechtbank te stappen en dat appartement te verkopen...
De andere eigenaars kunnen toch niet alles betalen gedurende die schuldbemiddeling van enkele jaren...


Nick

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 apr 2024 12:20

Wie heeft hun dat aflossingsplan toegekend?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2529
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2024 12:38

Beste TS : heel goed dat u als rekencommissaris alles mee in het oog houdt.
Opmerking : de syndicus is verantwoordelijk voorzijn beheer, en heeft volgens de nieuwe wetgeving op de gedwongen mede eigendom de middelen gekregen om op te treden.
Het is zijn taak om deze zaak te ontwarren en de nodige maatregelen te nemen, desnoods na een een BAV.

https://advo-recht.be/kennisbank/appart ... ~:text=Als

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 06 apr 2024 22:10

Is bewoner eigenaar?

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2024 14:02

Wie heeft hun dat aflossingsplan toegekend?
Beste,

nog niemand heeft dat aflossingsplan goegekeurd en de syndicus is dat ook niet van plan goed te keuren..
ik vraag me alleen af, wat als zo iemand in schuldbemiddeling gaat, want volgens de syndicus ben je dan gejosd.....
Kan je uberhaupt in schuldbemiddeling gaan als je eigendom hebt...


Nick

lebragard
Berichten: 227
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 apr 2024 17:14


nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 apr 2024 11:00

Alen, dank u wel voor jullie antwoorden... We zijn weeral wat wijzer geworden...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”