aantal offertes aan te vragen door VVE

ennairam
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

aantal offertes aan te vragen door VVE

#1 , 25 mar 2024 17:54

Voor het onderhoud van de tuin moeten de VVE een aannemer aanduiden. Hoeveel offertes moeten we hiervoor aanvragen. Zijn er tips die van pas kunnen komen ?

Alvast bedankt voor de info.

LYNX XX
Berichten: 2530
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mar 2024 19:07

Volgens art. 3.88 § 1 1° c de AV beslist hierover met 2/3 der stemmen over de hoogte bedrag van mededinging en aantal offertes. Liefst 3 offertes.

Indien niet beslist op een een AV, RIO of statuten dan is er geen regel betreft mede dinging. Dan beslist de AV
op de betreffende AV per onderwerp.

In geval van hoogdringendheid is de syndicus niet verplicht om eerst offertes op te vragen.

In uw geval aanrader : 3 offertes opvragen ( mogen er meer zijn ) en op de AV de aannemer beslissen.

nick 48
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2024 11:40

Ik zit in de rme en commisaris vd rekeningen voor een gebouw van 50 wooneenheden.
Allemaal goed en wel die 3 offertes maat je moet ze vinden en soms is het sop de kolen niet waard.. Als het gaat over een offerte van 5000euro en je hebt een jaarrekening van 200K dan zou ik daar eerlijk gezegd niet aan beginnen.. Voor grotere werken uiteraard wel maar dan nog..
We gaan nu eindelijk (veel te laat) het dak isoleren, hiervoor hebben we vlot 10 aannemers gecontacteerd en we zijn gestrand op 3 offertes waarvan er eentje meer een was van hier heb je ze maar liever niet dan wel...
Klein detail, als RME hebben we al die aannemers gecontacteerd uiteraard, de syndicus stond er bij en keer er naar vanachter zijn PC...
Een sydncius tegenwoordig moet zoveel gebouwen beheren, ze schuiven alles af.. En ja na 10j pendelen van de ene na de andere hebben we eindelijk is het gevoel een betere te hebben, tot je in detail gaat met hen...

Nick

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2530
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2024 12:52

# 3 Kan uit de topic niet uitmaken hoe groot de tuin is, en welke werkzaamheden de tuinfirma op zich moet nemen.
Maar een offerte voor € 5000.00 vrees ik dat jullie niet zullen toekomen. Ik vrees enkele keren X

Een syndicus moet in de eerste plaats nagaan hoeveel klanten ( VME's ) hij werkelijk volgens goede normale regels kan beheren. Indien het aantal te veel wordt : klantenstop of personeel aannemen.

nick 48
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2024 13:09

Hey Lynx xx

Ja voor ons dak zitten we aan 100K, dus zoals gemeld daar hebben we 10 aannemers aangeschreven en er hebben er max 3 gereageerd...
1 daarvan ken ik reeds vanop het bedrijf dus die had voor mij net iets meer vertrouwen en de VME heeft hem ook geselecteerd (niet dat ik daar ook maar iets beïnvloeding heb uitgeoefend)..

Grappig maar ook onze voortuin dient aangepakt te worden, daar hebben we 1 offerte voor een 4000 e, ik ga daar echt geen andere voor opvragen en de syndicus moet ik dergelijke dingen niet vragen... Zelfs het plaatsen van parkeerpaaltjes is al moeilijk...

Wat de syndicus betreft, ik ben 200% akkoord maar je weet zelf goed genoeg dat dit niet gebeurd....elke klant extra is geld dat binnen komt en als ze dingen door de RME kunnen laten opvolgen dan zullen ze het zeker niet nalaten...
Ondertussen op 10J tijd al 2 keer bestolen door een syndicus, de eerste keer was ik er niet bij maar daar schat men rond de 80K, exact weet men het niet... De laatste keer was het 15K, de spaarrekening was dubbele handttekening (kan ik iedereen aanraden alhoewel een syndicus daar niet altijd wilt mee werken) want anders had het 70K meer geweest. Die laatste syndicus heeft op alle gebouwen dat ze beheerde samen vlot 500-1000K schulden veroorzaakt en heeft zelf een einde gemaakt aan haar leven, van de rechtzaak horen we niks meer van..

Nick

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2024 02:29

Ter volledigheid als commentaar op posts van nick 48, ook al gaat het topic hier niet over. De rekeningencommisaris of de RVE als orgaan hebben geen enkele rol in het opvragen van offertes.

Als nick 48 dit doet, is dit vanuit zijn rol als mede-eigenaar. M.a.w. elke andere mede-eigenaar mag dit, ook degenen die niet in de RVE zitten. Belangrijkste is dat de keuze door de volledige VME wordt gemaakt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”