Afbraak huis naast mij

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

Afbraak huis naast mij

#1 , 24 mar 2024 13:24

Binnenkort komt de buurman langs, ook om over zijn verbouwplannen te praten die er op termijn zitten aan te komen.

De scheidingsmuur tussen beide huizen is nu een eensteensmuur + gemeenschappelijke zinkplaat die onder beide daken loopt (onderdak + onderste pannen).

Wat zijn mijn rechten en plichten en wat zijn de buur zijn rechten en plichten als:
- buurman niet even hoog en even lang aanbouwd en dus de eensteensbinnenmuur een eensteensbuitenmuur wordt voor mij op sommige plaatsen. Wie moet de kosten dragen voor een duurzame oplossing zodat het bij mij niet binnenregent en wat met isolatiewaarde die mijn muur verliest?
- de gemeenschappelijke goot over de volledige lengte van 11 meter niet meer kan gebruikt worden. Wie moet de kosten voorzien om mij te voorzien van een volledig nieuwe goot?

Iemand wegwijs in deze materie?
Mijn huis is gebouwd in 1967.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 mar 2024 17:35

Buurman zal alle kosten moeten dragen die uit zijn verbouwing voortvloeien. Om de goede vrede te bewaren, zou TS in de werkelijk gemeenschappelijke zaken, zoals de goot, kunnen tussenkomen voor zijn aandeel.
Vergeet zeker niet te vragen dat buurman, op zijn kosten, een omstandige PB laat opmaken door een ONAFHANKELIJK architect of landmeter, te ondertekenen voor akkoord door beide partijen, en waarvan iedere partij 1 exemplaar zal ontvangen. Deze PB zal zeker de hele, gemeenschappelijke muur tussen beide panden omvatten (met fundering), evenals alle delen van uw eigendom die op 2 à 3 meter van de gemene muur liggen. Zo zal je na de werken alle schade in uw eigendom kunnen vaststellen zonder discuties achteraf. Neem veel en duidelijke foto's.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”