Help; ik heb geen familiale en buren willen schuld in mijn schoenen schuiven

VbPeeters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Help; ik heb geen familiale en buren willen schuld in mijn schoenen schuiven

#1 , 23 mar 2024 23:07

Lang verhaal in het kort;
- Ik woon in een rijhuis. Een huis dat 10 jaar geleden volledig is gerenoveerd. Mijn buren zijn nu aan het renoveren; nieuw dak, crepi, nieuw bezetwerk, ...
- Mijn buren hebben nu natte muren. Deze hebben de verzekeringen ingeschakeld. De expert van de verzekeringen zegt dat de schuld bij mij ligt, bij mijn gebrekkige dakafdichting.
- De vochtplek bij de buren bevindt zich op de gemene muur. Mijn zijde is droog. Hun zijde is nat.
- Ik heb geen familiale verzekering en kreeg nu een aangetekend schrijven van hun verzekering, met daarin de vraag om 2000 euro te betalen.
- De buren en expert wijten het aan mijn gebrekkige dakafdichting die niet voldoet.
- Na inspectie van mijn dak, kon ik zien dat hun dakwerker mijn dak heeft beschadigd.
- Het is vrij simpel te bewijzen met beelden van Google Street View en foto's van na hun dakwerken, dat de buren de toestand hebben gewijzigd. Je kan immers duidelijk zien dat ze mijn dak thv de perceelsgrens hebben aangepast, waardoor de schade is ontstaan.

Uiteraard ben ik niet akkoord met de verzekering van de tegenpartij om op te draaien voor hun waterschade, die inderdaad afkomstig zal zijn van mijn dak, maar is toegebracht door hun dakwerker. Hoe pak ik dit nu zelf het beste aan, zonder famiale verzekering.
Trek ik naar het vredegerecht? Daag ik dan de tegenpartij en verzekering voor het vredegerecht? Ik wens zelf te bewijzen dat het water van hen afkomstig is.



Ik zit krap bij kas en wens dus alles zelf te doen. Van aangetekend schrijven, tot vredegerecht, tot ... Bij voorbaat dank voor jullie advies en stappenplan.

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 23 mar 2024 23:16

Bedoeld u brandverzekering?
Familiale dekt meestal geen contractuele overeenkomsten.

VbPeeters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2024 23:19

De brandverzekering dekt dit niet en wil niet tussenkomen of reageren. Deze zegt ik zelf aansprakelijk ben, aangezien ik geen familiale verzekering heb.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2024 06:24

Het is toch bij uw woningverzekering dat u moet zijn.

Als uw buren gelijk zouden hebben en uw dakaansluiting het probleem is, is het aan hen om uit te betalen. Dus ook aan hen om te proceduren dat dit niet het geval is. Uw familiale verzekering zou hier niet in tussen komen, ook als u deze wel had.

Sirkii
Berichten: 5420

#5 , 24 mar 2024 09:07

Begin met AS naar verzekering (met kopie buren) waarin je aantoont dat zij de schade veroorzaakt hebben. Daarna is het aan hen (eisende partij) om ev een procedure op te starten.

Heb je al gesproken met de buur om de situatie uit te leggen?

bosprocureur
Berichten: 6860

#6 , 24 mar 2024 11:03

Wat doet uw makelaar van de brandverzekering in dit verhaal?

Ik denk dat het hoog tijd is om die eens aan het werk te zetten.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#7 , 24 mar 2024 15:03

Beste

Een schadegeval gerelateerd aan dak dichting is altijd woning verzekering Nooit familiale.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

VbPeeters
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mar 2024 20:29

Inderdaad. Maar ik heb geen BA woning. Dus vandaar... De makelaar van de brandverzekering wil dus niets doen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 mar 2024 09:38

10 jaar na datum, en terwijl buur zélf net dak gerenoveerd heeft en dan ineens met een lek zit ...

Luc6580
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 mar 2024 10:01

Aangezien er gedurende 10 jaar na uw renovatie geen probleem was, en er nu na hun dakwerken problemen zijn, is het vrij duidelijk dat de problemen er pas gekomen zijn na hun dakwerken.
Aan hen om bewijs te leveren, maar zaak is vrij duidelijk.

Sirkii
Berichten: 5420

#11 , 26 mar 2024 18:21

Inderdaad. Maar ik heb geen BA woning. Dus vandaar... De makelaar van de brandverzekering wil dus niets doen.
Bedoel je dat je geen brandverzekering hebt? Als dit zo is dan neem je een groot risico want bij brand of waterschade draai je zelf op voor de (torenhoge) kosten. Maak dit dan in orde.

Voorts wat hierboven al staat: buur moet bewijzen en desnoods maar naar de vrederechter stappen. Op basis van wat je schreef zal hij ws ongelijk krijgen. Stuur wel die AS.

NB Neem ook een familiale.

Franciscus
Berichten: 38613

#12 , 26 mar 2024 19:31

Wat de tegenpartij de buren via hun verzekering vragen is hun zaak.
Ofwel is er tussen de verzekeringen een akkoord ofwel zal de vrederechter moeten beslissen.
De elementen zijn al gegeven:
Uw renovatie van 10 jaar geleden
De recente werken bij buur... is bijna ( met de info die we hebben) een no-brainer wat mij betreft.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”