Stoep heraanleggen

benoits
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Stoep heraanleggen

#1 , 21 mar 2024 15:07

Beste,
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht in Rumst. Deze woning maakt deel uit van 6 andere loten, die allemaal een probleem hebben met de stoep. De boordsteen voor onze oprit (aan de stoep) is heel hoog en de stoep zelf is ingezakt waardoor je van een hoge boord in een diepere kuil rijdt. Dit is voor onze wagens echt een probleem. Het gaat niet om een "klein verschil" want anders zou ik er geen probleem van maken.

Ik mailde met de stad Rumst en die lieten weten dat elk lot (dus 7 woningen) apart een aanvraag moesten indienen en dat wij dan de factuur zelf dienen te betalen. Die zou rond de 1000 euro liggen. Mijn vraag: kan dit zomaar? Wij betalen toch gemeentebelastingen? En nu dienen wij een reparatie aan openbaar domein zelf te betalen? Naar mijn inziens onderhouden wij ons deel en houden we ons aan de voorschriften van de gemeente maar in ruil krijgen wij zo blijk geen begrip voor onze situatie. Is dit zelfs legaal?

Iemand met inzichten?
Dankjewel
Benoit

lukasi
Berichten: 1149

#2 , 21 mar 2024 15:31

Bouwfirma verantwoordelijk stellen.
Zij hebben een waarborg voor de stoep moeten betalen.
De kosten voor het verlagen van de borduur ter hoogte van de opritten is normaal gezien voor de eigenaar van de woning en mag alleen door de gemeente uitgevoerd worden.
Niets belet je echter om de stoeptegels zelf te lichten en deze op hoogte te brengen met wat rijnzand. Mag niet maar als goede huisvader ???
Meestal worden de stoeptegels voor de oprit vervangen door betonklinkers omdat die dikker zijn en minder breukgevoelig zijn

benoits
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mar 2024 15:36

Bouwfirma verantwoordelijk stellen.
Zij hebben een waarborg voor de stoep moeten betalen.
De kosten voor het verlagen van de borduur ter hoogte van de opritten is normaal gezien voor de eigenaar van de woning en mag alleen door de gemeente uitgevoerd worden.
Niets belet je echter om de stoeptegels zelf te lichten en deze op hoogte te brengen met wat rijnzand. Mag niet maar als goede huisvader ???
Meestal worden de stoeptegels voor de oprit vervangen door betonklinkers omdat die dikker zijn en minder breukgevoelig zijn
Hi Lukasi,

Dankjewel voor je antwoord. Wat bedoel je met de bouwfirma heeft een waarborg voor de stoep moeten betalen? Wil dit zeggen dat ze verantwoordelijk zijn? Ik heb de indruk dat deze putten ontstaan zijn door het af en aanrijden van de camions. Zouden zij dit dan in principe moeten betalen?

Dankjewel!

Reclame

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2024 16:07

Gemeente in gebreke stellen. Als u dan in de toekomst schade krijgt door hun gebrekkig onderhoud, dan kunnen ze niet meer argumenteren dat ze van niks wisten (zoals ze quasi altijd proberen).

Franciscus
Berichten: 38613

#5 , 21 mar 2024 17:21

Inderdaad normaliter moet de bouwfirma aan de gemeente de kosten betalen en bij het bouwen trottoir beschermen met platen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”