eigendom bestaande uit 3 appartementen met 1 KI opsplitsen, wat zijn de gevolgen

LenaLena
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

eigendom bestaande uit 3 appartementen met 1 KI opsplitsen, wat zijn de gevolgen

#1 , 20 mar 2024 15:08

Ik beschik over een eigendom met 3 appartementen, die elk hun eigen huisnummer en eigen tellers hebben voor nutsvoorzieningen.
Het KI is niet opgesplitst, er is dus één KI te betalen voor het hele pand. Deze situatie was al zo toen ik het pand kocht in 2003.
Nu denk ik eraan om mijn gelijkvloersappartement te verkopen aan mijn neef. Het helpt hem vooruit, en ik kan met de opbrengst mijn dak en het bovenste appartement renoveren. Want dat moet gebeuren en ik denk niet dat ik nog veel kan lenen bij de bank.
Maar wat gaan de gevolgen zijn van deze opsplitsing?
Wordt enkel het onderste appartement afgesplitst? Of gaat dan meteen alles apart beschouwd worden en zijn er plots 3 KI's te betalen, eentje door de nieuwe eigenaar van het gelijkvloers en 2 door mezelf? Beschik ik in dat geval dan ook plots over 2 eigendommen gezien de overig 2 in mijn bezit blijven, en wat zijn daarvan de gevolgen op mijn ziekteuitkering?
Ik heb nu nog belastingvoordeel van mijn hypotheek, gaat dat zo blijven?
Het lijkt me allemaal niet zo simpel en ik zoek het graag eerst even uit. Misschien bestaan er nog andere manieren die betere mogelijkheden scheppen, ik denk bvb aan verkoop op lijfrente, al heb ik dan niet meteen het nodige budget om de renovatie te doen en moet ik alsnog gaan lenen.
Alle tips en out of the box ideeën zijn welkom.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mar 2024 16:15

Wie heeft die huisnummers gegeven?
Je kan altijd aan kadaster de opsplitsing KI vragen

Franciscus
Berichten: 38613

#3 , 20 mar 2024 17:31

Raar gezien het nu een geheel vormt dient alles door de eigenaar betaald te worden.
Indien gesplitst in appartementen is het een gebouw dat valt onder de appartementen regelgeving en dient elke eigenaar naar 'quotiteit' in het geheel te betalen voor de wijziging aan het dak. Dak is een gemeen deel net zoals vb de gang enz ...
Raadpleeg best eens een notaris alvorens verder te gaan.

Reclame

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 mar 2024 17:50

Persoonlijk denk ik dat eigenaar pand heeft opgesplitst in 3 wooneenheden., en zelf de huisnummers heeft gegeven. Tellers kan je gewoon aanvragen aan de maatschappij, zoveel als je maar wil. Desnoods 1 teller voor ieder afzonderlijk apparaat. Voor zover je de rekening maar betaald is er geen limiet op het aantal tellers

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2024 18:03

Wordt het gebouw dan ook een VME ? Eigendom van 3 appartementen en 1 eigenaar wordt gebouw met 3 appartementen en 2 eigenaars.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 mar 2024 19:52

Dergelijke eigenaars trekken zich daar NIETS van aan. Heb verhuurde gebouwen gezien met meer dan 11 appartementen en 5 eigenaars die geen VME of vergunning hadden (regio Dendermonde, meer dan 22 jaar geleden)

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 mar 2024 07:17

Dergelijke eigenaars trekken zich daar NIETS van aan. Heb verhuurde gebouwen gezien met meer dan 11 appartementen en 5 eigenaars die geen VME of vergunning hadden (regio Dendermonde, meer dan 22 jaar geleden)
Mava105
Dat is nu nog altijd zo. Ken vele kleine appartementenblokken die de wetgeving op de gedwongen mede eigendom niet volgen en zich niet profileren als VME.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mar 2024 10:56

Een aantal van de reacties verwonderen mij enorm. Een of meerdere eigenaars kunnen toch een klein appartementsgebouw met een aantal appartementen bezitten. Die krijgen dan toch hun busnummers van de gemeente ? Deze eigenaars die telkens een bepaald percentage van het geheel bezitten zijn toch niet verplicht om een syndicus of raad van medeeigendom, enz. te organiseren. Als men een welbepaald appartement wil verkopen zal er wel heel wat moeten geregeld worden.

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2024 12:07

Toch kleine opmerking : de reacties van de collega's zijn correct, zij gaan voort op de info.

In uw topic vermeldt u dat de appartementen allemaal een apart huisnummer hebben.
Bus nrs. worden door de gemeente gegeven.

Wat betreft een VME : https://www.dewaele.com/nl/advies/wat-is-vme

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”