Aanwezigheidsrecht VME jaarlijkse vergadering

Vista azul
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Aanwezigheidsrecht VME jaarlijkse vergadering

#1 , 11 mar 2024 11:58

Hallo,
heeft de inwonende en wettelijk samenwonende partner aanwezigheidsrecht om een vme vergadering bij te wonen?
De getrouwde koppels zijn bijna allemaal beide aanwezig op de jaarlijkse algemene vergadering.
Normaal moet je dit minstens 4 werkdagen vooraf aan de syndicus aangetekend melden maar niemand doet dit voor zijn getrouwde partner. Vandaar mijn vraag .
Alvast vriendelijk bedankt

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2024 12:43

Absoluut. Enkel heeft hij/zij geen stemrecht. Het is uw wettelijke partner = andere koppels. Enkel moet het duidelijk zijn wie de lasthebber van het appartement is.

https://www.clabotsadvocaten.be/blog/bi ... ergadering

Vista azul
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2024 13:13

OK, in een vorige vergadering had men ermee gedreigd mijn partner uit de vergadering te zetten omdat hij zijn mening geuit had!
Bedankt voor jouw antwoord

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2024 13:40

In uw eerste post is sprake van aanwezig zijn. Nadat u hierin gelijk krijg, gaat het over zijn mening uiten. Dit zijn 2 verschillende zaken.

Ook de link die door LYNX XX gedeeld werd, maakt dit onderscheid.

Als gevolmachtigde kan de persoon in kwestie voor zijn partner spreken, als raadsman niet.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 11 mar 2024 14:25

1. Per app dient een vertegenwoordiger aangesteld. Hij heeft het recht om de AV bij te wonen. Hij kan ook aan eender wie een volmacht geven.
2. Gehuwden die samen eigenaar zijn moeten beslissen wie de vertegenwoordiger is. Die persoon mag de AV bijwonen.
De andere dus niet, tenzij als raadgever en mits AS op voorhand om dat mee te delen.

In de praktijk weet bijna niemand dit en beschouwen veel gehuwde paren de AV als een gezamenlijke uitstap.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Vista azul
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2024 14:48

Dus om dan te besluiten mag er maar 1 persoon per appartement aanwezig zijn zoals ik ook suggereerde, maar het recht om aanwezig te zijn is hetzelfde , wettelijk samenwonende of gehuwde partners?( Zie LYNX XX)
Men kan toch niet eisen dat mijn partner de zaal verlaat omdat we niet gehuwd zijn! Dan moeten alle partners eruit en maar 1persoon per app.
De wet is ,denk ik , voor iedereen gelijk En dat is de vraag.
Vriendelijke groeten

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 11 mar 2024 15:13

Indien de eigenaars niet gehuwd zijn dan geldt dezelfde regel: enkel de als vertegenwoordiger van het app bekend staande persoon mag aanwezig zijn.
Basisregel:
1 persoon mag aanwezig zijn per app.(degene die als vertegenwoordiger is aangemeld bij de syndicus); de voorzitter van de AV kan alle anderen verzoeken de zaal te verlaten.

"Dan moeten alle partners eruit en maar 1 persoonnaar per app."
100 percent correct. Heb dat al 2X toegepast als voorzitter van de AV. Grootte zaal dient maar berekend op 1 eigenaar per app.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2024 17:37

De reacties op uw topic zijn volstrekt wettelijk en correct.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”