gemeenschappelijke dakgoot

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

gemeenschappelijke dakgoot

#1 , 06 mar 2024 20:51

Na wat discussie ivm vernieuwen van de gemeenschappelijke dakgoot, krijg ik bericht dat de buurman persoonlijk liever deze niet vervangt omdat hij binnen enkele jaren van plan is om het huis te renoveren of af te smijten en een nieuw op te zetten.
Het betreft een dakgoot die op een eensteensmuur loopt, waarbij de zinkplaat onder de beide daken loopt. De dakgoot kan niet gesplits worden zegt de dakwerker zonder dat de zinkplaat vernieuwd wordt, opslitsing zou gebeuren met een dwars tussenstuk erop.
Met als redenering: als hij renoveert of de gevel afsmijt, er dan opnieuw kosten zijn aan de dakgoot en dat dus weggesmeten geld is voor beide partijen.

Ik was van redenering dat hij als het huis afbreekt en dus de goot kapot gaat, de andere partij ervoor moet zorgen dat ik een dakgoot heb en dat het water goed afloopt, of ben ik hier mis met mijn redenering?
Het is over de volledige lengte van het huis dat er een gemeenschappelijke goot loopt, dus als het andere huis afgebroken wordt of gerenoveerd, dat is mijn dakgoot weg over 11 meter lengte - alle dakgoten zijn zinken goten die van het ene dak naar het andere dak lopen onder de onderste pannen.

Iemand die weet hoe dit juridisch zit?

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 06 mar 2024 23:30

En het deel onder uw dak vernieuwen gaat dat niet?

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2024 05:36

Helaas niet,

De zinkplaat loopt vanonder mijn dakpannen door tot onder de dakpannen van de buurman.
Het betreft een zadeldak, dus de eensteensmuur is een gemene muur waarop de zinken dakgoot ligt, de daken zelf grenzen niet aan mekaar

Reclame

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2024 09:47

Er staan geen erfdienstbaarheden betreffende de gemeenschappelijke goot in de akte.
Er staat wel vermeld in de akte: het goed wordt verkocht met alle eventuele verplichtingen en rechten inzake een eventuele gemene muur, hagen etc die de scheiding uitmaken tussen het verkochte goed en de aanpalende eigendommen.

Wat betekent dit concreet voor de huidige gemeenschappelijke goot? Indien ik deze wil vernieuwen? Indien deze door de buurman wordt afgebroken?

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 mar 2024 12:07

Heb je de buurman al AANGETEKEND ingebreke gesteld en hem aangemaand om voor de helft in deze werken tussen te komen. Laat hem weten, dat hoelanger het duurt de schade bij groter wordt, enz dat die meerkost voor de schade dan wel voor zijn rekening zal zijn als je naar de rechtbank zal stappen . De schade aan de zink bij dit soort goten situeert zich meestal daar waar de drup van de pan valt. Daar ontstaat meestal een klein gaatje.
Als buurman ooit zijn dak en huis afbreekt, zal hij het water toch uit uw pand moeten houden.
Kan simpel en goedkoop worden opgelost door een roofing of andere folie onder de onderste pan van beide daken te steken

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 mar 2024 12:07

Heb je de buurman al AANGETEKEND ingebreke gesteld en hem aangemaand om voor de helft in deze werken tussen te komen. Laat hem weten, dat hoelanger het duurt de schade bij groter wordt, enz dat die meerkost voor de schade dan wel voor zijn rekening zal zijn als je naar de rechtbank zal stappen . De schade aan de zink bij dit soort goten situeert zich meestal daar waar de drup van de pan valt. Daar ontstaat meestal een klein gaatje.
Als buurman ooit zijn dak en huis afbreekt, zal hij het water toch uit uw pand moeten houden.
Kan simpel en goedkoop worden opgelost door een roofing of andere folie onder de onderste pan van beide daken te steken

Daffie
Topic Starter
Berichten: 137
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mar 2024 19:22

Hij twijfelt of de gemeenschappelijke goot het probleem is.
Nu de ene dakwerker zegt dit, andere dat het eerder aan het water dat via zijn slaapkamer tot bij mij door de eensteensmuur komt.
Ik heb de buurman nog niet aangetekend in gebreke gesteld. De buurman heeft gestuurd dat hij met aannemer het probleem gaat bekijken.

Ondertussen kreeg ik bericht van mijn brandverzekering dat ze expertbureau hebben aangesteld ivm de vochtproblemen.
Ze hebben aan de verkoper (vochtprobleem is opgenomen in de akte) gevraagd of zij ook expert willen aanstellen.
Dus hopelijk staat het binnenkort op papier wat de oorzaak is.
Dan begint pas de hutsekluts denk ik.
Stap 1: ik tov verkoper. Indien het via de buur komt, wordt het stap 2: verkoper tov buurman.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”