Onbereikbaar maken van water- en gasleiding

AnDG
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Onbereikbaar maken van water- en gasleiding

#1 , 24 feb 2024 23:05

Ik ben sinds kort eigenaar van een appartement op de eerste verdieping en woon daar ook. De man die op het gelijkvloers woont, ook eigenaar, wil zijn badkamer uitbreiden en hiervoor een deel van zijn koer gebruiken. Mijn water- en gasleidingen (gekeurd) lopen echter over die koer en zouden door de uitbreiding van de badkamer onbereikbaar worden. Dit zou dus, moest er ooit een lek zijn, een groot probleem vormen. Daarom wil mijn onderbuur dat ik mijn leidingen heraanleg (op eigen kosten), zodat ze niet meer over zijn koer lopen.

Ik vroeg mij echter af:
1) Mag je zomaar werken uitvoeren waardoor iemands leidingen onbereikbaar worden?
2) Heeft mijn onderbuur een bouwvergunning nodig om die werken uit te voeren?

Een eventuele extra moeilijkheid: wij hebben onze appartementen op hetzelfde moment gekocht en de leidingen zijn aangelegd door de vorige eigenaars tussen het bod en het ondertekenen van de akte. Noch mijn onderbuur, noch ikzelf was dus op de hoogte dat de leidingen daar gingen liggen.

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 26 feb 2024 11:30

Uw leidingen zijn dus door de vorige eigenaar aangelegd via de privé-eigendom van de buur. Volgens mij is hij hier in de fout gegaan. Ik zou (denk ik) de vorige eigenaar in gebreke stellen en heraanleg vorderen om de leidingen te verplaatsen op zijn kosten. Niet zeker maar k denk dat een vrederechter hiermee zou instemmen.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 26 feb 2024 11:36

"De man die op het gelijkvloers woont, ook eigenaar, wil zijn badkamer uitbreiden en hiervoor een deel van zijn koer gebruiken."
Heeft hij hiervoor toestemming van de VME? Is die "koer" wel volledig privatief? Mogelijks heeft hij slechts een gebruiksrecht. Door daar te bouwen brengt hij onvermijdelijk ook wijziggingen aan de gemene delen aan.

Uiteraard heeft hij OOK een bouwvergunning nodig. Maar dus ook akkoord van de VME.
Bovendien zal de basisakte moeten worden aangepast (want het gebouw wordt gewijzigd) wat notariskosten met zich meebrengt.
O.a. de kwotiteiten dienen worden aangepast. Ergo: een beëdigd landmeter moet de nodige opmetingen doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

AnDG
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2024 11:49

Bedankt voor jullie antwoord!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”