Verjaring na 30 jaar

MaH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verjaring na 30 jaar

#1 , 10 feb 2024 17:32

Beste, ik woon in mijn eigendom die al 70 jaar in familiebezit is. Van grootouders op ouders en zo bij mij. Ikzelf woon hier 37 jaar ( waarvan een 10 jaar als eigenaar, voorheen mijn vader) en de tuinafsluiting is al die tijd op dezelfde plaats. Nu ligt er op de scheiding een groot stuk landbouwgrond en nu komt de eigenaar (sedert een 20 tal jaren) bij mij om een proces verbaal van een landmeter te laten tekenen waar ik eigenlijk verklaar dat mijn afsluiting een 80 cm te ver staat, over een lengte van 8 meter. Op het plan dat hij mij toont lijkt dit inderdaad zo maar ik heb nooit anders geweten of die tuinafsluiting stond op die plaats waar ze nu staat. 20 jaar terug heeft hij het stuk landbouwgrond gekocht ook met de afsluiting waar ze nu nog altijd staat. Wat moet ik hier mee doen? Ben niet thuis in zulke zaken. Mvg

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 feb 2024 18:07

Negeren
Niets tekenen

U kan de buur zeggen dat die omheining daar altijd gestaan heeft, en dat hij zijn perceel ook zo gekocht heeft.
Geen reden dus voor hem om daar zever over te gaan maken, gaat ook om amper 6,5 m2 , want heeft het zelfs nooit gekocht

Probeer wel zoveel mogelijk bewijzen te verzamelen dat de afsluiting daar al langer dan 10 jaar staat, ideaal al van voor verkoop aan huidige eigenaar
Oude familiefoto's of eigen foto's van in de tuin,
eventueel foto's van verkoop indertijd als u vorige eigenaar kent ,
luchtfoto's stijl google earth of wat op geopunt.be staat van uw omgeving / perceel

Neem zeker foto's van hoe het er nu bij staat, probeer zo goed mogelijk te tonen waar omheining nu staat - in geval buur ze zelf gaat verplaatsen.

Stapt de buur naar Vrederechter, dan roept u de verkrijgende verjaring in

MaH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2024 17:26

Inazuma, hartelijk dank voor de reactie. Maar wat moet er gebeuren als ik mijn huis met tuin natuurlijk wil verkopen? Nu is daar uiteraard nog geen sprake van. Kan ik dan verkopen zoals het nu is of moet ik dan zelf de afsluiting verplaatsen, dus 80 cm het tuintje verkleinen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38663

#4 , 11 feb 2024 19:27

Bij mijn weten moet u niets doen.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 feb 2024 20:28

U hoeft niets te doen tenzij een rechtbank u dwingt ...

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 feb 2024 14:59

ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat de buur de afsluiting op de juiste plaats mag zetten zolang TS de verkrijgende verjaring niet heeft ingeroepen EN deze door een rechtbank uitgesproken werd.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 feb 2024 17:23

ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat de buur de afsluiting op de juiste plaats mag zetten zolang TS de verkrijgende verjaring niet heeft ingeroepen EN deze door een rechtbank uitgesproken werd.
De bezitter (onze Vraagsteller hier) van het gecontesteerde stukje grond kan pas sinds kort (nieuw BW) zelf de verkrijgende verjaring inroepen

Als de buur zo'n 20 jaar na aankoop wat wil veranderd zien, zal dat via de Vrederechter moeten ...

cga
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 feb 2024 21:47

Huidige bezitter en vraagsteller kan inderdaad zelf bezitsvordering indienen, maar die moet uitgaan van deugdelijk, en dus ongestoord, bezit. Misschien moet ter zake wel rekening worden gehouden met het door de buur ter ondertekening aangeboden verslag van zijn landmeter.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”