syndic kosten

sharonn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

syndic kosten

#1 , 01 jan 2024 12:08

Hallo,
Ik heb net een appartement gehuurd van januari 2023 tot december 2023 (1 jaar contract)
Mijn eigenaar van het appartement is ook de syndicus van het gebouw.
Het appartement heeft in totaal 7 units.

Ik kreeg in augustus een soort van 6 maandelijkse afrekening van de Syndicus naar mijn gevoel rekent hij de kosten van de syndicus als eigenaar de volle bedrag door aan ik als huurster...
Kunnen jullie mij even helpen wat voor verhuurder is en voor huurder?
als ik hem om uitleg vroeg lachtte hij mij uit en zei hij dat hij dit al 24 jaar aan mensen doorrekent en ik voelde dat dit niet klopte...

Ik betaalde elke maand 55 euro syndicus kosten.
kost 1 tapijt: in de gang ligt er een normaal standaard tapijt van 1meter op 40 cm --- factuur 2x kuisfirma = 240 euro gedeeld door 7 units = 34.28 euro aan mij gerekend. ( voor die prijs van 240 euro kan je 20 nieuwe tapijten kopen...)

kost 2 algemene bankkosten syndic 400 euro : 7 units = 57.14 euro aan mij gerekend

kost 3 brandblusaparaat voor in het gebouw 125 euro: 7units= 17.85 euro aan mij gerekend

kost 4 lift keuring bedrag gedeeld door 7 units en aan mij gerekend

kost 5 herstelling garage ( na 5maanden huren had ik geen warm water meer en geen druk meer op het water, door de slijtage van de buizen hebben ze dit moeten herstellen wegens ouderdom - appartement is van jaar 1998 gebouwd. Op factuur staat er vervanging waterleiding in aansluiting garage 1065 euro
herstelkosten gedeeld door 7units = 152.14 euro en aan mij aangerekend

kost 6 herstelling lift waar ik niet eens op de hoogte van ben geweest dat de lift eens stuk zou geweest zijn, met dat ik elke dag de lift gebruikt heb naar 3de verdiep, stel dat hij inderdaad eens hersteld is geweest zonder dat ik ervan wist. kost 600 euro gedeeld door 7 units = 85.71 euro aan mij gerekend


volgend vrienden van mij wordt ik opgelicht en mag mijn eigenaar als syndicus enkele zaken niet aanrekenen zoals bankkosten, slijtage herstellingen en over liftkeuring en herstelling is er twijfel. kunnen jullie mij hierin advies geven of dit allemaal kosten zijn die mijn eigenaar als syndicus allemaal aan mij kan aanrekenen omdat ik dit 1 jaar huur als huurster?

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jan 2024 13:14

https://www.dewaele.com/nl/advies/koste ... ijn-lasten

Mevrouw lees deze link eens en dan kunt u uitmaken welke kosten voor u zijn en welke voor de eigenaar.
Wel een opmerking : het is de syndicus die tevens uw eigenaar/verhuurder is, die de kosten in de VME moet betalen en niet u. Hij moet deze dan verdelen tussen uzelf en hemzelf volgens de link.

Als die syndicus al 24 jaar syndicus is, wordt HOOG tijd dat hij de appartementswetgeving op de gedwongen mede eigendom leert. Onbekwaam.

Bovendien worden de kosten algemene delen in een VME verdeelt onder eigenaars volgens hun quotiteiten in het geheel bv. 120/1000sten.
Als verhuurder moet hij zelf de kosten ten uwen laste aan u doorrekenen met detail.

De link is overduidelijk voor de toekenning van de kosten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”