carport op perceelgrens

George2
Topic Starter
Berichten: 197

carport op perceelgrens

#1 , 27 dec 2023 16:49

Op enkele cm van de perceelgrens, aangebouwd aan de zijkant van van mijn woning, staat sinds enkele jaren een carport. Mijn recent overleden buurvrouw, die daar toen woonde, had daar geen probleem mee.
Ik vrees dat als het huis vererft is, nieuwe buren daar wel een probleem van kunnen maken.
Iemand heeft mij verteld dat dergelijke constructies kunnen geregulariseerd worden. Kan dit inderdaad, zelfs zonder instemming van de buren.
Alvorens ik naar de bouwdienst van de gemeente stap zou ik hierover meer info willen, dit om geen slapende honden wakker te maken. Heeft iemand daar ervaring mee, liefst met verwijzing naar de wetgeving daarrond.

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2023 20:53

dat zal niemand op het forum kunnen zeggen, zij kennen de voorschriften van uw perceel niet... Met een beetje geluk vind je op de website van jouw gemeente een RUP met de geldende bouwvoorschriften op jouw adres

lukasi
Berichten: 1151

#3 , 28 dec 2023 15:35

zijkant woning?
9/10 dat je in de zijtuinstrook geen constructies mag optrekken.
Waarschijnlijk boete en of afbraak .
kans op regularisatie is klein
MAAR je zal inderdaad al eens je bouwvergunning en of verkavelingsvergunning kunnen uitpluizen want soms zitten er rare kronkels in onze wetgeving.

eerste aanzet
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... de-veranda

Reclame

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#4 , 29 dec 2023 20:48

zijkant woning?
9/10 dat je in de zijtuinstrook geen constructies mag optrekken.
Waarschijnlijk boete en of afbraak .

eerste aanzet
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... de-veranda
Ik heb de tekst gelezen op de link die je gepost hebt. Maar daar staat eigenlijk dat je een vergunning moet hebben in die zone en een melding hiervoor onvoldoende is. Aangezien je daar een vergunning kan voor vragen, betekend dat ook dat dit wel onderzocht wordt en dat je dat eventueel dan ook kan krijgen.
website van jouw gemeente een RUP
Ik heb het RUP gevonden en doorgenomen. Er staat kolossaal veel informatie in, maar bouwvoorschriften heb ik er helaas niet in gevonden.

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#5 , 14 mar 2024 10:34

Ik laat even weten hoe het afgelopen is. Na het aanvragen van een regularisatie is die vlot goedgekeurd, zonder dat ook maar iets aan de buren gevraagd werd. In het verslag van de bouwkundig inspecteur van de gemeente die het verslag heeft opgemaakt lees ik hierover:

Openbaar onderzoek / raadpleging aanpalende eigenaars

Overeenkomstig de criteria van de artikelen 11-14 van het besluit van de Vlaamse Regering
van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de
omgevingsvergunning is de vereenvoudigde procedure van toepassing. Dit betekent dat over
de aanvraag geen openbaar onderzoek moest worden georganiseerd.
De aanvraag heeft geen betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van
scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom waardoor de aanpalende eigenaars niet geraadpleegd dienden te worden.

Ik heb wel een gele affiche 1 maand buiten moeten zetten, maar aangezien de woning naast de perceelgrens leegstaat was er niemand om bezwaar te maken.
Dus ja, je kan op de perceelgrens een carport plaatsen. De buren hebben daar dus niet veel aan te zeggen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”