Wateroverlast

Reislust
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wateroverlast

#1 , 27 nov 2023 15:28

Hallo,

Mijn buur beschikt over een perceel van ongeveer 1ha oppervlakte, het mijne meet 4,5 are. De plaats waar ik woon stond vroeger bekend om een bepaald type (plaatselijke) baksteen. En een heel deel van het dorp is daarvoor ook ooit afgegraven (ontgonnen). Daardoor ligt mijn perceel zowat een meter lager dan dat van mijn buren. Op de grond van de buren staat er enkel gras. En dit rijdt men plichtsbewust af met een heuse tractor op woensdagnamiddag. Het gevolg: dit perceel is zo hard als beton. Daarnaast helt dit ook nog volledig naar mij af. Als het hard regent, dan krijg ik regelmatig een een extra geschenk van regenwater over mijn eigendom. Ze vinden dat dit hun probleem niet is, ook al werd er zoal eens een tuinmuur door deze kracht omver geduwd.
Wat kan hieraan gedaan worden? Want ik ga uit van de veronderstelling dat je al het water dat op jou eigendom valt, dat je dit moet bijhouden en laten indringen of afleiden, zodat de buren hier geen last ondervinden.
Kan u me advies geven?

Alvast bedankt.

Reislust

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2023 23:52

Lees hier https://www.ejustice.just.fgov.be/img_l ... 0347_N.pdf (Burgerlijk Wetboek boek 3) waar op pagina 30 onder hoofdstuk 3 afdeling 1 art. 3.129 staat:
"Waterafvloeiing tussen naburige percelen:
Zonder afbreuk te doen aan artikel 3.131 (eigen opmerking : "dakdrop") moeten de lager gelegen percelen het natuurlijke water en andere
zaken die het meevoert, afkomstig van de hoger liggende percelen, ontvangen.
De titularis van een lager gelegen perceel mag geen enkel bouwwerk tot stand brengen dat de afvloeiing
bemoeilijkt.
De titularis van een hoger gelegen perceel mag die afvloeiing niet kwantitatief of kwalitatief verzwaren; die
verplichting verhindert hem niet zijn perceel normaal te gebruiken volgens de bestemming ervan indien de
omvang van de verzwaring redelijk is. Het onderhoud van de erfdienstbaarheid van afvloeiing gebeurt op kosten
van de titularis van het heersend erf.
Voormelde rechten en verplichtingen zijn niet van toepassing in geval van overmacht."

Thomas_A
Berichten: 2421
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2023 05:22

Wat kan hieraan gedaan worden? Want ik ga uit van de veronderstelling dat je al het water dat op jou eigendom valt, dat je dit moet bijhouden en laten indringen of afleiden, zodat de buren hier geen last ondervinden.
Die veronderstelling klopt dus niet. Jet lagergelegen perceel moet integendeel het water ontvangen dat natuurlijk afvloeit.
Zie ook link hierboven.

Reclame

lukasi
Berichten: 1169

#4 , 28 nov 2023 09:39

De vraag is of het reliëf hier kan beschouwd worden als een natuurlijk reliëf of een kunstmatig gevormd reliëf. .
Ik lees dat er klei is ontgonnen voor baksteen produktie.
Menselijke handeling dus kunstmatige wijziging van het reliëf, is dus geen natuurlijke afvloeiing.
Daarbij , kleigrond is van nature een grond waar hemelwater zeer slecht in infiltreert en dan doe je niets om deze infiltratie te bevorderen, integendeel je hebt uitsluitend gazon en zware maaier.

Dus ja, ik twijfel of je dit kan aanzien als natuurlijk reliëf.
Meer nog, je zou kunnen argumenteren dat je door die afgraving, gazon en verdichting met zware machines je te maken krijgt met erosieproblemen en daar zijn ze nogal streng op....

bosprocureur
Berichten: 6879

#5 , 28 nov 2023 10:46

Allemaal ongeveer juist geformuleerd, maar als je een uitgegraven grondstuk koopt, dan kan je daar toch niet naastkijken? Dan koop je toch iets in een bestaande toestand, met alles erop en eraan, inclusief de respectievelijke hoogtes ?

En was het "heersend erf" toen al zoveel hoger gelegen?

Lanox
Berichten: 3538
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 nov 2023 11:00

De afgraving op het perceel van de TS lijkt mij de hoofdoorzaak te zijn van de wateroverlast. Het lijkt mij niet billijk dat de buur hiervoor zou moeten opdraaien. Dat deze afgraving historisch gevormd is, verandert daar niets aan.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”