privekosten betaald door syndicus

Dacar9970
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

privekosten betaald door syndicus

#1 , 08 nov 2023 23:53

onze syndicus betaald facturen voor prive doeleinden met geld van werkingskapitaal.
ik betaal dus ook mijn deel hierin en op mijn jaarlijkse afrekening vind ik nog die facturen, nog terugbetaling van mijn aandeel in de facturen terug.
is dit wettelijk toegestaan ?

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 nov 2023 08:11

Syndicus aangetekend in gebreke stellen, per gewone post en per mail. Tevens ook de rekencommissaris en een kopie aan de RVME.

Agendapunt volgende AV : kopie van die bewuste facturen en degelijke controle rekencommissaris.

Absoluut geen kwijting geven voor de boekhouding, rekencommissaris en zeker niet voor de syndicus.

Syndicus mag mag wettelijk en deontologisch geen private betalingen verrichten met de bankrekening van VME.

Thomas Morus
Berichten: 5975
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 09 nov 2023 11:13

Zijn eigen privé kosten of die van een mede-eigenaar?
Dat laatste is niet noodzakelijk abnormaal. Voor zover aan de betroffen eigenaar bij de eindafrekening die kosten worden doorgerekend. Zo recupereert de VME die uitgave.
In uw eigen afrekening ziet u dat natuurlijk niet. Daarvoor moet u de boekhouding van de VME bekijken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2023 11:27

# 3 Thomas,

Is juist voor rappelkosten, invorderingskosten, aan- en verkoopkosten notaris/immo.
Dat is dagelijkse kost, alhoewel niet deontologisch, want als de schuldige eigenaars niet betalen moet de VME opdraaien voor advocaatkosten en gerechtskosten. Dus syndicus wast zijn handen in onschuld ( Pontius Pilatus ).
Maar TS spreekt hier duidelijk over facturen voor private doeleinden. De syndicus moet die direct door de leverancier aan de betrokken eigenaars factureren en niet aan de VME.

TS aan rekencommissaris melden tot toezicht van deze rekeningen en aanrekening aan de betrokken schuldenaars.

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 nov 2023 15:47

In de tijd dat ik voorlopig tijdelijk de rol van syndicus had overgenomen, is gebleken dat veel aannemers niet rechtstreeks voor een mede-eigenaar willen werken. Datr werd destijds opgelost door de faktuur te betalen door de syndicus en bij de afrekening door te factureren aan de betreffende mede-eigenaar.

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 nov 2023 17:05

In de tijd dat ik voorlopig tijdelijk de rol van syndicus had overgenomen, is gebleken dat veel aannemers niet rechtstreeks voor een mede-eigenaar willen werken. Datr werd destijds opgelost door de faktuur te betalen door de syndicus en bij de afrekening door te factureren aan de betreffende mede-eigenaar.
Mava dat is nu nog steeds. Oorzaak steekpenningen voor de syndici. Bijna alle aannemers die regelmatig voor syndici werken, handelen zo. Is om zo meer opdrachten binnen te krijgen.

Bovendien als de werken van privatieve oorsprong zijn, heeft de betrokken privatieve de eigen keuze door wie hij laat herstellen.
Syndicus heeft zich niet bemoeien met de privatieve werken. Gaat geweldig zijn boekje te buiten. Maar de meeste eigenaars trappen in die val en betalen dan nog meer. Moeten zelf maar eens aannemers uit de eigen streek offertes vragen, zullen het verschil snel zien.

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 09 nov 2023 20:12

Sommige mensen hebben het graag gemakkelijk en latgen die werken over aan de syndicus, en al zeker de ouderen

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 nov 2023 08:11

Sommige mensen hebben het graag gemakkelijk en latgen die werken over aan de syndicus, en al zeker de ouderen
volledig mee eens

Dacar9970
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 nov 2023 09:05

het gaat hier over facturen van een firma, die de naankaartjes voor brievenbus, bel en supplementaire sleutels voor de nieuwe bewoners maakt. al dan niet eigenaar of huurder

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 nov 2023 09:56

TS dit is al een andere insteek in de topic.
Dit zijn degelijk kosten die langs de syndicus om gaan. Bijmaken sleutels ( zeker bij veiligheidssleutels ) is het veiligheidscertificaat bij de syndicus. Men kan niet zo maar te pas en te onpas sleutels laten bijmaken.
De kosten # 9 worden degelijk door de syndicus betaald met bankrekening VME en op einde boekjaar ( of zelfs tijdens ) manueel geboekt op de privé rekening eigenaar of hun RC

Deze kosten komen niet voor op uw eigen jaarafrekening. Het is aan de rekencommissaris om er op toe te kijken bij controles dat die kosten effectief worden doorgerekend aan de betrokkenen.

Thomas Morus
Berichten: 5975
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 10 nov 2023 11:25

zie ook #3
Dat was wat ik bedoelde met "niet noodzakelijk abnormaal".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Dacar9970
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 nov 2023 17:31

de rekencomissaris kan geen enkele factuur terugvinden in de boekhouding en ook geen spoor van tergbetaling

LYNX XX
Berichten: 2592
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 nov 2023 08:07

de rekencomissaris kan geen enkele factuur terugvinden in de boekhouding en ook geen spoor van tergbetaling
de rekencommissaris op zijn mandaat drukken. Moet de syndicus om uitleg en bewijssstukken vragen. Hij moey het absoluut in zijn jaarverslag zetten/.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”