Gevolgschade na opstijgend vocht

Mich01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Gevolgschade na opstijgend vocht

#1 , 08 nov 2023 13:37

Recent en na meerdere lek-onderzoeken is het euvel dat een luchtvochtigheid van 80% in mijn slaapkamer veroorzaakte opgespoord en weggenomen.

De gevolgschade aan de slaapkamer komt ten laste van de VME, daar het opstijgend vocht in een gemeenschappelijke muur betrof.

Doch verzekeringsmaatschappijen trekken de paraplu open als het om de schade aan slaapkamermeubilair betreft.

Mijn eigen verzekeringsmaatschappij verwijst naar de blokpolis van het gebouw, en deze makelaar zegt dan weer dat dit niet verzekerd is bij hem.

Het paraplu opentrekken is een fenomeen bij verzekeraars, wat mij niet onbekend is.

Graag had ik toch willen weten waar ik terecht kan, iemand suggesties?

Alvast bedankt

LYNX XX
Berichten: 2574
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2023 17:57

https://www.03beheer.be/blog/waterschad ... :text=Waar

Toch ook eerst eens de dekkingen van beide polissen doornemen. Indien een simpele ( met beperkte dekkingen ) polis kan gevolgschaden niet opgenomen zijn. MAAR dan moet de VME zelf opdraaien voor uw kosten.

Mich01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2024 11:12

Beste Lynx XX,

Ik dank u enigzins, en excuseer mij voor het laattijdige reageren,

Hiermede een update, de oorzaak werd weggenomen (dachten we), de gevolgschade werd door de VME gedragen, de mede-eigenaars zijn gaan steigeren omdat ze weer met een zoveelste factuur geconfronteerd werden omdat het probleem in een gemeenschappelijke muur te zoeken was. Opstijgend vocht + waterinfiltratie.

Deze werken vonden plaats in juli 2023 en heden 14/02/2024, klaagt de eigenaar van het derde verdiep over een lek in de schoorsteen. Van deze zelfde schoorsteen heeft zij na het afbreken van de sierschouw op het derde, daar heeft zij het rookkanaal van laten dichtmaken, daar zij een lek had.

Nu dat zij haar appartement verkoopt komt zij opnieuw af met een lek, en op dezelfde plaats, is de oorzaak volgens haar waterinfiltratie door deze schoorsteen.

Deze schoorsteen ook pal gelegen is boven de muur waar ik in de slaapkamer al jaren met vocht kamp. Na de renovatiewerken, mag ik heden vaststellen dat het behangpapier lost.

Met andere woorden, deze mede-eigenaar op de hoogte was van de vochtproblematiek in mijn slaapkamer. Zij tijdens drie lekonderzoeken niets vermeld van het lek op het derde verdiep, meer nog zij maakte mij duidelijk dat het probleem bij mij condens was. Wat door het onderzoek uitgesloten werd.

Al deze onderzoeken en behandelingen zoals impregneren stuk voorgevel, uitkappen en heropvoegen gevel, opspuiten verticale voeg scheiding gebouwen vermeden hadden kunnen worden als deze mede-eigenaar het probleem op het derde verdiep gemeld had.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2574
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2024 11:50

Syndicus dringend op de hoogte stellenen vragen of het dichtmaken van het rookkanaal aangevraagd is en of het privatief of gemeenschappleijk is.
Ook uw verzekering en de brandpolis aanspreken en een lekdetectie vragen of de oorzaak van het rookkanaal afkomstig is. Blokpolis is de syndicus die lekdetectie moet aanvragen. De schoorsteen lijkt mij niet waterdicht ( slecht opgevoegd ?? of ontbrekende bakstenen ). Volledige controle dringt zich op.

Het behangpapier in de slaapkamer zou ik nog niet snel vervangen en op uitdroging tot na de zomer en ook de al of niet ontdekte oorzaak.

bonnedi
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2024 15:23

Hier soortgelijk geval, al jaren bezig vochtprobleem zou van afvoerleidingen andere appten onder mijn woning (gelijkvloers) komen, zijn hersteld tijd yterug maar nog vochtige muren, syndicus gerechterlijk laten aanstellen en die beloofde dat men min 6 mnd na herstelling ging komen nameten (ook vocht onder vloer), niks gebeurd en syndicus (ondertussen nieuwe) en blokpolis reageren niet meer.
Ook hier had ik zo'n buur, heeft betonplaat boven beerput (hier loopt alles grijs, regen & septisch water) via zelfde putten stukgeschoten en nooit deftig hersteld, enkel deksel koekendoos zit tussen terrastegels en beerput en dit dan nog op mijn priveterras.
Voor alle duidelijkheid lijdt aan spierziekte dus makkelijk om mij te intimideren toen ik hen erover aansprak tijdens werken maar ging allemaal in orde komen dus aangezien bleef duren syndicus aangesteld (via advocaat dat ging 1e stap zijn maar nog steeds lopende).
Ook aan mijn plat dak (2 flats naast elkaar glv achterbouw) waterlekken gehad, op duur zelf mijn dak laten vernieuwen nadat plafond naar beneden viel, onderzoeken van waar water kwam bleven uit maar nadat buur flat verkocht had bleek nieuwe eigenaar ineens ook waterlekken te hebben, zijn plafond hing volledig door, toeval of niet oude buur had zelf ook een schouw verwijderd (op dak staat plastic schouwtje nog, ook gemeenschappelijk want lijdt naar mijn dampkap), ontelbaar x doorgegeven aan syndicus maar die doet niks en krijg er zelfs geen gehoor meer mbt vochtprobleem & nodige vervolg.
Als vocht met mijn woning te maken heeft logisch dat ik het oplos maar op alle lekdetectieverslagen staat dat mijn leidingen ed ok zijn en dan sta je daar: iedereen houdt u aan lijntje nu zal ik vrederechter proberen ipv weer zelf kosten te maken zoals bouwexperts ed, ongelooflijk hoe lang het duurt om oorzaak te vinden en hoe je als slachtoffer behandeld wordt.
Hopelijk snel duidelijkheid voor u, ik weet hoe frustrerend dit is.

rogerilli
Berichten: 116

#6 , 18 feb 2024 13:11

https://www.ombudsman.be/nl/ombudsmanne ... zekeringen
Enkel door zo'n wantoestanden en kafka aan te geven bij de Ombudsman kan de wet na verloop van tijd beter worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”