Boom, afstand, afval, overlast

Patperv
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Boom, afstand, afval, overlast

#1 , 06 nov 2023 11:10

Aan de achterzijde van mijn woning staat een hoogstammige boom aangeplant in 2016, deze bevindt zich op 1.8 meter van de perceelgrens (scheidingsmuur).
Deze is enorm gegroeid in deze periode (meer dan 10 meter hoog), takken groeien over de scheidingsmuur zoals nu alweer het geval is, met de laatste storm breken takken af en belanden op mijn terrein alsmede een grote hoeveelheid bladeren. Dakgoten verstoppen, afvoer naar waterput zit vol met bladeren, wateroverlast gezien de afloop niet meer goed werkt. Komt daar nog eens geluidoverlast bij al het flink waait, duidelijk gebrekkig onderhoud dus, en een boom die daar eigenlijk niet hoort te staan.
Per brief eigenaar op de hoogte gesteld, wijkagent heeft proberen te bemiddelen, geen resultaat, heeft eenmaal enkele takken afgezaagd maar enkel beneden,alles wat zowat hoger is dan 3 meter groeit gewoon door.
Ik zie geen andere oplossing dan dat deze boom gerooid zal moeten worden, want het wordt steeds erger.
Graag uw advies.

Patperv
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 nov 2023 09:40

Takken en ander groot tuinafval, valt dit onder sluikstorten, ik lees hier tegenstrijdige berichten over.

basejumper
Berichten: 4680
Locatie: Diest

#3 , 09 nov 2023 12:51

Beste

Vraag 1 is natuurlijk hoe u de afstand van de boom tot de erf scheiding gemeten hebt. Want die afstand wordt gemeten vanaf de kern van de stam, niet vanaf de buiten schors.
Secundo is uw oplossing (rooien) niet noodzakelijk de enige oplossing. De gemeente moet een kapvergunning toestaan als dit al de oplossing zou zijn. Het bijsnoeien en onderhouden kan u wel proberen afdwingen via vrederechter. Sluik storting is niet van toepassing. Bomen groeien en verliezen hun bladeren in de winter. Dat is de natuur. En bijsnoeien zal dat reduceren maar niet wegnemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Patperv
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2023 18:18

Afstand is gemeten vanaf de kern van de stam, dus die hoort daar niet te staan. Minimaal 2 meter volgens het veld wetboek.
Onderhoud is zowat onbestaande, kleine en grote takken breken af en komen op mijn perceel te liggen (koer achter de woning).
Ik heb nu een 3/4 GFT container afval vergaard, en er komt nog meer af te vallen.
Ik wil een definitieve oplossing, want dit is te groot geworden.

lukasi
Berichten: 1181

#5 , 10 nov 2023 10:42

Scheidingsmuur staat te paard op de grens ?
Hoe heb je het midden van de stam genomen en op welke hoogte ?

Bladafval , reeds gezegd, we kunnen niet gans belgie boomvrij maken omdat jij geen blaadjes meer wil.
Kan hier een technische uitleg geven wat het nut is van bladeren in onze ecologie en biodiversiteit maar dat zou ons te ver brengen.

Takken die overhangen mag je pas snoeien na overleg met eigenaar en mits de regels van goed vakmanschap te respecteren. Dus zomaar een tak boven de grens afzagen kan het gevolg hebben dat je heksenbezemaanwas krijgt en dus nog meer takken over de grens.

Afbrekende takken door een storm is een natuurlijk schoonmaakmechanisme bij een boom. Zwakke, slechte of zelfs afgestorven takken worden afgestoten. Bij een boomcontrole uitgevoerd door een erkend boomverzorger kan natuurlijk dit deels worden voorkomen.
Wel even meegeven dat voor spontane takbreuk men kijkt naar volgende factoren :
- gevaar voor de omgeving, als deze boom op openbaar domein staat vlak naast een wandelpad waar er meer dan 7 keer per dag passage is , dan zal deze op een andere manier gesnoeid worden dan een boom in een achtertuin waar geen kat komt.
- Vitaliteit van de boom: een zieke, dode, slecht gesnoeide boom zal rapper spontane takbreuk hebben dan een gezonde boom.
Er zijn nog een paar parameter die men bestudeert maar dat leidt ons te ver.

Het is uw taak als goede huisvader om uw dakgoten te vrijwaren van blad, er bestaan daarvoor verschillende en talrijke hulpmiddelen. Misschien met wat buuroverleg dat er een tegemoetkoming kan komen.

Afloop waterput, wateroverlast dan is er duidelijk iets mis met je afvoersysteem, de voorfiltering en de diameter van je buizen, heb je dit al eens laten nazien?

Ik versta niet dat je gebrekkig onderhoud van een boom kunt koppelen met geluidsoverlast.
Wat versta JIJ onder goed onderhoud van een boom ?
Laat ons plantkundig al een ding heel duidelijk stellen: wij moeten bomen niet onderhouden.

Het laten rooien van een boom ziet u als oplossing, Ik kan je verzekeren dat met de aangebrachte elementen u weinig kans maakt bij de rechtbank.
Zeker omdat uw buur al is meegegaan in het opsleunen van de stam tot 3 meter hoog.

Patperv
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2023 11:14

Dit staat in de Belgische Wetgeving

Bladeren en takken die in de tuin van je buren terecht komen, vallen onder de term ‘sluikstorten’.

In de nieuwe wetgeving spreekt met niet langer over hoogstammige bomen, maar wordt er rekening gehouden met de effectieve hoogte van de boom of plant.
Volgens de Belgische wetgeving moeten bomen ten minste 2 meter van de scheiding met je buren verwijderd zijn.

Wanneer takken van een boom van je buurman over jouw haag of schutting hangen, mag je niet zomaar een opruimactie starten. Alleen de eigenaar van de planten en bomen mag deze snoeien.
Je moet dus aan je buur vragen om de boom te snoeien wanneer je hinder ondervindt van overhangende takken. Die is verplicht om ervoor te zorgen dat de boom jou geen overlast bezorgt.

In principe zijn de bomen van je buren ook de verantwoordelijkheid van je buren. Overhangende takken moeten dus gesnoeid worden, door je buren.

Zijn jouw buren niet welwillend en blijft het probleem bestaan? Dan kan je een een verzoeningsprocedure starten bij de vrederechter.

https://www.boomverzorgingwijzer.be/zorgplicht/

Thomas_A
Berichten: 2441
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 nov 2023 11:29

Dit staat in de Belgische Wetgeving

Bladeren en takken die in de tuin van je buren terecht komen, vallen onder de term ‘sluikstorten’.

Nu ben ik toch wel echt benieuwd waar je dat gelezen hebt.

Eens met het meeste dat je daarna citeert trouwens. Zijn ook vrij algemeen aanvaarde principes.

Patperv
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 nov 2023 13:12

Enkele bijkomende aandachtspunten:

Voor bosaanplantingen in agrarisch gebied moet een afstand van 6 meter van de scheidingslijn gerespecteerd worden.
Fruitbomen mogen als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden, zonder dat een afstand in acht genomen wordt.
Voor bomen op openbaar domein van de overheid geldt een specifieke regelgeving, evenals voor bomen langs spoorwegen, waterwegen, autosnelwegen, gewestwegen en buurtwegen.
Bomen in een haag moeten volgens algemeen gebruik kort gehouden worden tot op een maximumhoogte van 2 meter.
https://www.paarden.vlaanderen/nl/thema ... plantingen

Patperv
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 nov 2023 13:13

Dit staat in de Belgische Wetgeving

Bladeren en takken die in de tuin van je buren terecht komen, vallen onder de term ‘sluikstorten’.

Nu ben ik toch wel echt benieuwd waar je dat gelezen hebt.

Eens met het meeste dat je daarna citeert trouwens. Zijn ook vrij algemeen aanvaarde principes.
https://www.oximo.be/nl/nieuws/belgisch ... omen-hagen

lukasi
Berichten: 1181

#10 , 10 nov 2023 13:38

Je info is achterhaald.
Fruitbomen mochten vroeger ( voor 2022 ) effectief tegen de perceelgrens gezet worden.
Maar nu is dit ook terug gebracht naar 2 meter ( of er moet een schriftelijk akkoord zijn tussen beide buren.

Je vergeet een belangrijk detail.
Beplanting op de perceelgrens met onderling schriftelijk akkoord ( soms verplicht door een vergunning om levende haag op te perceelgrens te plaatsen)
Kleine struiken ( geen hoogte vermeld ) vaste planten, varesn en siergrassen mogen tot tegen de perceelgrens
Vanaf 50 cm van de grens tot 2 meter van de grens mogen de planten een hoogte hebben van 2 meter
Vanaf 2 meter is de hoogte vrij.

Dus nogmaals de vraag om te antwoorden hoe je juist hebt gemeten en om het helemaal duidelijk te stellen met welk meettoestel? Rolmeter, vouwmeter, midden gegokt of berekend, lazermeting of met een lintmeter van snit en naad.
Meestal zal de meeting bij expertise uitgevoerd worden door een geijkt meettoestel en al dikwijls meegemaakt dat de ene partij had gemeten met vouwmeter of nog erger met een lintmeter en dat wij dan maten en met de lintmeter 15 cm verschil hadden. !!!!

Nogmaals de vraag wat versta JIJ onder onderhoud van een boom ?
En als je kunt , geef de soort even op, want een berk en een eik zijn totaal verschillende bomen zowel naar vorm, bladval als onderhoud.

Patperv
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 nov 2023 13:46

Soort boom moet ik nog nakijken.
Mijn bomen (alle meer dan 30 jaar) snoei ik elk jaar, je ziet dan geen tak meer die langer is dan 20cm.
Gemeten met vouwmeter = 1.8m
Sterk vermoeden dat zijn boom in agrarisch gebied staat, zal dit nakijken. (Tips hiervoor welkom).

lukasi
Berichten: 1181

#12 , 10 nov 2023 14:31

Waarom snoei je elk jaar je bomen ?
Je verzwakt je bomen tot en met.
Weet dat bij schade door jouw bomen aan derden, je verantwoordelijk kan gesteld worden doordat je de bomen op zodanige wijze hebt gesnoeid dat spontaan neergaan het gevolg is ?
Bomen hebben blad nodig om hun energie te kunnen bouwen. Fotosynthese noemt men dat.
Zelfs het knotten van wilgen wordt zeer sterk in de vakliteratuur aangeraden om dit om de 3 jaar uit te voeren en liefst, beter om de 5 jaar .

Soit tis hier geen tuin- of bomenforum maar ik zou me toch maar eens in die materie verdiepen

Patperv
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 nov 2023 17:26

Het zijn 3 fruitbomen die bezit, na 32 jaar nog kerngezond hoor, lekkere peren en appels elk jaar, perfect zo.
We zijn hier dus zeker in agrarisch gebied, ik heb daar bevestiging van, dat verandert wel het een en ander blijkbaar.
En die boom net als de andere die er naast staat zijn 2016 aangeplant zonder vergunning nog enig overleg.
Of dat toen verplicht was weet ik niet.

Franciscus
Berichten: 38743

#14 , 11 nov 2023 10:39

Staat nochtans in zelfde tekst
""De nieuwe wetgeving over buren, bomen en hagen is niet van toepassing op bomen die reeds aanwezig waren voor september 2021""
Maar dat is allemaal tekst van 'een' derde.
Welke wet en welke artikels?

lukasi
Berichten: 1181

#15 , 11 nov 2023 12:51

Agrarisch gebied ?
Meerdere woningen en dan nog eens met op het perceel betonplaten ?
Ik geloof er weinig van, in agrarisch gebied kun je alleen een bedrijf/wonen met het statuut van landbouwer.
In agrarisch gebied kan je 'principieel ' ook geen betonplaten zetten als scheiding tussen 2 percelen
Ook siertuinen worden niet zomaar toegelaten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”