Afrekening werkingskosten VME

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Afrekening werkingskosten VME

#1 , 26 okt 2023 08:51

Sinds enkele jaren woon ik in een residentie met 10 wooneenheden. De afrekening die ik jaarlijks van de syndicus/bouwheer ontvang is individueel. Onlangs heb ik de afrekening bekomen van een residentie in de buurt met het oog op de aankoop van ondergrondse parkeerplaatsen. Hier is de afrekening volledig transparant. Dus een overzicht met inkomsten en uitgaven en verdeling over aandelen van alle mede-eigenaren. Bestaat er richtlijnen omtrent het opstellen van de afrekening van de werkingskosten van een VME?
Heb ik als mede-eigenaar recht op inzage in de boekhouding (facturen etc) en andere documenten zoals de blokpolis etc?

Bedankt.

LYNX XX
Berichten: 2545
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2023 09:20

Mede eigenaars hebben het wettelijk recht op :
volledige inzage van boekhouding, zowel individuele afrekeningen, achterstallige betalingen/eigenaars ...
De pricacy commissie heeft geen bezwaren omtrent inzicht individuele afrekeningen en RC eigenaars.
Zij mogen echter geen inzage hebben in alle documenten die privé zijn.
Het inzagerecht van de boekhouding is enkel zo lang dat de jaarboekhouding niet is goedgekeurd op de AV.
De eigenaar moet wel een afspraak maken met de syndicus : waar en wanneer.

Een kopie van de boekhouding kan verkregen worden tegen betaling.

En een extra punt op uw vraag : de eigenaar heeft wettelijk recht op zijn individuele afrekening en alsook de globale afrekening ( zeker voor de AV ).

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#3 , 26 okt 2023 13:58

Bedankt Lynxxx

Reclame

mava105
Berichten: 22307
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 okt 2023 16:31

Een syndicus die ook nog eens bouwheer was, is altijd een slechte combinatie.
Zij zullen altijd proberen eventuele kosten, die normaal tlv de bouwheer vallen, proberen af te schuiven op de bewoners

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#5 , 26 okt 2023 18:51

Ik weet het. In dit geval loopt het zelfs de spuigaten uit. Grasmatten en werken bij de gebuur wegens verzakking, een perceel grond wegens bouwmisdrijf, vochtproblemen... En alle andere mede-eigenaars hebben gisteren weer de verlenging van zijn mandaat goedgekeurd...

mava105
Berichten: 22307
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 okt 2023 16:39

Stap gewoon naar de VR als je niet mee akkoord kan gaan

LYNX XX
Berichten: 2545
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 okt 2023 18:16

Stap gewoon naar de VR als je niet mee akkoord kan gaan
hopelijk heeft TS tegen gestemd

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”