Isoleren op mijn perceel voor buur

Gladys123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Isoleren op mijn perceel voor buur

#1 , 11 okt 2023 11:35

Mijn partner en ik hebben onlangs een oude rijwoning gekocht. We gaan deze woning volledig renoveren.

Het is een huis uit de jaren 1920 met allemaal kotjes achteraan (keuken, badkamer) we zijn van plan de koterijen achteraan de woning afbreken en een volledige nieuwe aanbouw zetten. Hierdoor komt een stuk van de aanbouw 'koterij' van de buur vrij te liggen, omdat met onze nieuwe plannen er niet volledig wordt gebouwd tegen de muur van de buren. Er komt net geen 3 meter van de buur bloot te liggen. (niet tegen gebouwd)

Natuurlijk zijn wij van plan dit allemaal netjes af te werken. Zodat de buur geen problemen zou krijgen met vocht,... Maar onze buurt verwacht dat wij op ons perceel hun muur langs buiten gaan isoleren. Ik vraag mij af of dit wel een normale gang van zaken is. Onze tuin zal wat kleiner worden door de isolatie en daarboven gaat ons ook nog eens een flinke som geld kosten.

Kan ik hierover wat advies inwinnen?

alvast bedankt!

mava105
Berichten: 22306
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 okt 2023 16:21

Dat kan hij niet eisen. Als hij wil isoleren, zal hij dat zel moeten bekostigen op zijn terrein, tenzij natuurlijk dat in de weggebroken muurdelen reeds isolatie zat.

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2023 17:05

U breekt toch maar af tot de gemene muur.
In principe was dat een blote muur zonder meer.
Isolatie is een zaak van de buur.
Dat u bij de nieuwbouw wel isoleert langs uw kant is uw zaak en uw voordeel.
JurecaBE moderator

Reclame

KJ86
Berichten: 2666

#4 , 11 okt 2023 23:07

Ik denk dat de buurman bedoelt dat door het afbreken van de koterijen een deel van de gevel van verwarmd oppervlakte (geen verliesoppervlakte) naar vrijstaande muur zonder isolatie evolueert. Met de regering die de waarde van niet geïsoleerde woningen naar beneden probeert te manipuleren, maakt de buurman wel een oprecht punt.

lukasi
Berichten: 1158

#5 , 12 okt 2023 08:38

Ja, dat punt is inderdaad terecht, maar dan zal hij zelf langs binnen moeten isoleren.
Nergens staat er dat een gemeenschappelijke muur langs beide kanten moet voorzien zijn van een woonvolume.

mava105
Berichten: 22306
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 okt 2023 09:59

Staat buurman zijn achterbouw daar met of zonder bouwtoelating. Meestal stonden die oude koterijen daar zonder .

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 12 okt 2023 17:03

Staat buurman zijn achterbouw daar met of zonder bouwtoelating. Meestal stonden die oude koterijen daar zonder .
Huis is van 1920s
Veel kans al lang verjaard of "vergund geacht" wegens meer dan waarschijnlijk aangebricoleerd voor de bouwwetgeving zoiets verbood


Vraagsteller kan zijn buur eventueel de toelating geven om (op kosten van de buur) buiten-isolatie te (laten) voorzien tegen de gemene muur, die vraagsteller vervolgens afwerkt naar eigen smaak en goeddunken .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”