Kan brandladder hier verplicht worden?

k@rin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan brandladder hier verplicht worden?

#1 , 06 okt 2023 13:34

Het appartementsgebouw is gebouwd in een L-vorm, rond een hotel met aan de zijstraat 4 verdiepingen, en aan de zeedijk 8 verdiepingen hoog.
Het geeft uit op het gelijkvloers op de zeedijk met aldaar een ingang, enkel voor aanwezige het restaurant.
Er is ook een ingangsdeur in de zijstraat die via een doorlopende gang toegang verleent tot de traphall en lift.
Naast de lift is er een deur die uitgeeft naar het restaurant die door de restaurantbezoekers gebruikt wordt om de toiletten van het restaurant, in de kelder, te bereiken. Alle gelijkvloerse vertrekken en de kelders behoren toe aan het restaurant.
Er is een centrale trap naar de 8 verdiepingen, op het hoogste is er een luik naar het dak, vanwaar er echter geen mogelijkheid is om zich naar de hogere naastgelegen appartementsblok te begeven.

De eerste 4 verdiepingen:
Gelijkvloers restaurant met opslagruimtes en kelders
- Op elke hogere verdieping zijn er 2 appartement over de volledige oppervlakte, rond de centrale trap
- Zowel de appartementen aan de straatzijde als deze aan de zeedijk hebben aan de voorzijde een grote venster met vleugels die allemaal opengaan, en aan de achterzijde zijn vensters die uitkomen in een ingesloten ruimte (soort koker) volledig ombouwd door andere flatgebouwen.
- Elk appartement heeft aan de venster met al dan niet terrasje dat hierop uitkomt
- Elk appartement komt uit op de centrale trap

Vanaf het 5de verdiep :
1 appartement per verdiep aan de zeezijde.
Een venster naast de lift per verdiep
Daar het gebouw geconstrueerd is in een L-vorm kan je op het 5de kan je via dit venster naast de lift het dak van de 4de verdieping bereiken.
- Vanaf het 5de is er op elke verdieping maar één appartement over de volledige oppervlakte, naast de centrale trap
- Elk appartement heeft aan de voorzijde een grote venster met vleugels die allemaal opengaan, en aan de achterzijde een venster die op andere blokken uitgeeft met onderaan een soort mini-koertje.
- Elk appartement komt uit op de centrale trap

Algemeen:
- Eén centrale stenen trap
- Eén lift
- Plat dak
- Zowel de zeedijk als de straatkant is "gemakkelijk" bereikbaar voor de brandweer, de achterzijde is onbereikbaar voor de brandweer
- Alle ramen aan de voorzijde en straatzijde zijn bereikbaar met een ladder, op een verharde ondergrond

Voor de veiligheid ben ik voorstander om hier een brandladder te voorzien, is heb bedenkingen bij bvb evacuatie met een brandweerwagen bij stormweer...
Mijn vraag dus : Is er voor dit appartementsblok is een brandladder, al dan niet vaste, uitschuifbare, uitklapbare of in welke vorm dan ook, verplicht?

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 okt 2023 16:15

Ik twijfer eraan dat TS al eens van een brandladder van 8 verdiepingen is afgedard./ Enkel al het ogenblik om op die stge verdieping de stap naar die ladder te wagn, zal voor de meesten onder ons een zeer grote stap zijn, en veel moed eisen. Hen in de loop van mijn beroepsloopbaan veel brandladders op en azf geklommen, beroeposhalve. Daartbij hereft de BW die plannen vooraf zeer goed onderzocht. En een brzandweerladder ir is tegen die felle winden bestand. Trouwens als het aa, de zeezijde stormt, stormt het ook aan de achtergevel

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 okt 2023 17:15

Eens het vuur aan / rook in de centrale trapkoker komt, zit iedereen daarboven als ratten in de val ......

Heb je al eens bij de brandweer geïnformeerd ?
Wanneer gebouw gekeurd is bvb ?
Is het al een oud gebouw ?

Ik ga een uitklapbare brandladder zetten voor gelijkvloers + 2 verdiepingen + zolder !

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”