Splitsen wateraansluiting tweewoonst

jo_ovl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Splitsen wateraansluiting tweewoonst

#1 , 04 okt 2023 10:07

Ik woon in een tweewoonst met onder mij een kantoor dat te koop staat.
De wateraansluiting van het hele gebouw komt in mijn garage binnen met daarachter de hoofdteller. Achter de hoofdteller staat er een aparte teller waarop het verbruik van het kantoor geregistreerd wordt. Het kantoor heeft dus geen aparte aansluiting en dus ook geen contract met de Watergroep.
Bij de jaarlijkse afrekening van de Watergroep, maak ik dus de berekening van het kantoor op basis van hun verbruik (dit is heel omslachtig).
De kantoorhouder ging bij de aankoop van mijn appartement (hij was vorige eigenaar van het volledige gebouw), een aparte aansluiting voorzien maar heeft dit nooit gedaan wegens de grote kost. Eigenlijk had dit in de wijzigende basisakte vermeld moeten zijn.
Deze situatie is niet ideaal want bij een waterlek of problemen lijkt het moeilijk om de verantwoordelijkheid aan te duiden (ik veronderstel dat ik alleen verantwoordelijk ben aangezien Talland geen contract heeft met de Watergroep). Ook moet ik vertrouwen op hun goede wil om hun verbruik te betalen (er ligt contractueel niets vast).

Kan ik bij de verkoop van hun kantoor eisen dat de watertoevoer gesplitst wordt, m.a.w. dat ze hun eigen hoofdteller hebben?

justice speaker
Berichten: 220
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2023 10:41

Via de watercalculator van de VMM kan u perfect uw verbruik en dat van het kantoor berekenen en afdrukken.
De eigenaar van het gebouw kan een bijkomende hoofd meter laten plaatsen indien er mogelijkheid voor is, tegenwoordig heeft men ook digitale tussenmeters die ook door de watermaatschappij vanop afstand kunnen uitgelezen worden.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 okt 2023 18:25

Mogelijk wil de WG helemaal geen 2de aansluiting leggen of 2de meter plaatsen ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38654

#4 , 06 okt 2023 20:15

Krijgt u een eigen kadastrale belasting te betalen op het appartement?
Dus is de woning een wettige entiteit.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2023 10:30

De verdeling van de waterfactuur is heel eenvoudig :
Totaal bedrag factuur : totaal waterverbruik x individueel waterverbruik kantoor = X

Totaal bedrag factuur - X is uw bijdrage.

De watermij. is verantwoordelijk voor lekken tot aan de watermeter. Vanaf de watermeter is het privatief, er zullen dus 2 leidingen lopen naar de 2 appartementen. Dus een lek is vast te stellen bij welke leiding het lek zich bevindt en voor deze is de kost.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”