Kan een VME elektrisch voertuig verbieden in garage?

zomer12000
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan een VME elektrisch voertuig verbieden in garage?

#1 , 20 sep 2023 15:29

De installatie van laadinfrastructuur wordt o.m. geregeld door art 3.82 van het nieuw Burgerlijk Wetboek. Maar kan een VME überhaupt verbieden dat een eigenaar een elektrisch voertuig stalt in zijn persoonlijke garagebox in de gemeenschappelijke ondergrondse garage?


zomer12000
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2023 17:03

Lynx xx
Dank voor je reactie, het artikel van Touring is mij bekend, maar geeft jammer genoeg geen antwoord op mijn specifieke vraag.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2550
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2023 17:35

Er is geen wet die het verbied. Daarboven op kan een VME onder normale omstandigheden zelfs geen elektrische laadpalen verbieden, onder naleving van de nodige attesten en gepaste maatregelen.
Dus een elektrische wagen mag wel in uw garagebox.

In de link lezen : geen wettelijke verplichting = antwoord op uw vraag.

Thomas Morus
Berichten: 5946
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 20 sep 2023 19:38

Er is geen wet die het verbied. Daarboven op kan een VME onder normale omstandigheden zelfs geen elektrische laadpalen verbieden, onder naleving van de nodige attesten en gepaste maatregelen.
Dus een elektrische wagen mag wel in uw garagebox.

In de link lezen : geen wettelijke verplichting = antwoord op uw vraag.
De eigenaar die een private laadpaal in de ondergrondse garage wil laten plaatsen moet daar de financiële gevolgen van dragen en alle aanpassingen welke uit veiligheidsoogpunt verplicht zijn op zijn kosten en verantwoordelijkheid laten uitvoeren. En dat is niet min.
Verbod om een elektrische auto te stallen in een ondergrondse garage is me onbekend. Mijn hybride auto staat op dit ogenblik in een ondergrondse garage op niveau -2.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2550
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2023 19:48

Er is geen wet die het verbied. Daarboven op kan een VME onder normale omstandigheden zelfs geen elektrische laadpalen verbieden, onder naleving van de nodige attesten en gepaste maatregelen.
Dus een elektrische wagen mag wel in uw garagebox.

In de link lezen : geen wettelijke verplichting = antwoord op uw vraag.
De eigenaar die een private laadpaal in de ondergrondse garage wil laten plaatsen moet daar de financiële gevolgen van dragen en alle aanpassingen welke uit veiligheidsoogpunt verplicht zijn op zijn kosten en verantwoordelijkheid laten uitvoeren. En dat is niet min.
Verbod om een elektrische auto te stallen in een ondergrondse garage is me onbekend. Mijn hybride auto staat op dit ogenblik in een ondergrondse garage op niveau -2.
Correct omtrent de laadpalen. Verbod op elektrische wagens in de garage zou tamelijk onzinnig zijn, als men laadpalen mag plaatsen.
Voor de laadpalen moet men wel eerst de mede eigenaars en de AV raadplegen.
En zoals u zegt de kosten zijn niet min voor het plaatsen van de laadpalen in ondergrondse garages. Velen denken ik kan dat wel = totaal verkeerd : moet door een erkend plaatser.

Sirkii
Berichten: 5442

#7 , 21 sep 2023 03:32

Art 3.82 rept met geen woord over laadinfrastructuur. Het artikel regelt de plaatsing van privé infrastructuur in gemene delen voor zover dit geen hinder / meerkosten voor de andere medeeigenaars triggert. Laadinfrastructuur kan hieronder vallen. Voorbeeld: plaatsing van meerdere laadpunten vereist mogelijks de verzwaring van de gemeenschappelijke invoerkabel. Je kan niet verwachten dat medeeigenaars zonder EV hierin bijdragen …

LYNX XX
Berichten: 2550
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 sep 2023 07:52

Art 3.82 rept met geen woord over laadinfrastructuur. Het artikel regelt de plaatsing van privé infrastructuur in gemene delen voor zover dit geen hinder / meerkosten voor de andere medeeigenaars triggert. Laadinfrastructuur kan hieronder vallen. Voorbeeld: plaatsing van meerdere laadpunten vereist mogelijks de verzwaring van de gemeenschappelijke invoerkabel. Je kan niet verwachten dat medeeigenaars zonder EV hierin bijdragen …
@ Sirkii inderdaad correct. Daarom meldde ik ook : laadpalen eerst de mede eigenaars op de hoogte stellen en op de AV = ter stemming.
De meesten vergeten dat het helemaal niet zo simpel is.

lebragard
Berichten: 233
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 sep 2023 12:08

Veiligheid van het gebouw moet gewaarborgd zijn (staat zo ook in de statuten !) en een ondergrondse garagecomplex kan een open of een gesloten verdieping zijn , een wereld van verschil naar veiligheidsnormen toe.
Probleem is niet zo zeer het stallen van een elektrisch voertuig in een ondergrondse garage dat op zich geen probleem vormt , maar wel als men ook het voertuig gaat opladen.....
Nieuw KB mbt het opladen geeft aan : Het is verboden een laadinrichting op een vaste elektrische installatie door middel van een stopcontact aan te sluiten.’ We adviseren zich op deze verbodsbepaling te beroepen bij communicatie met mede-eigenaars over de in acht te nemen veiligheidsvoorschriften.
https://www.syndicusdiensten.be/2022/10 ... tallaties/

en niet te vergeten brandveiligheid is het een open of een gesloten verdieping, garagecomplex
https://certeso.com/brandveiligheid-in-parkeergarages/

werner1
Berichten: 111

#10 , 24 sep 2023 06:51

Plaatsing en de aanvraag is geregeld via de appartementswet. Een ander aspect is de brandveiligheid en veiligheidsvoorschriften. Volgens de lokale brandweerzone is er momenteel geen reglementering. Er zou een Koninklijk Besluit in de maak zijn die deze reglementering regelt. Voorlopig baseren zij zich voor het geven van advies op volgend document : https://storage.googleapis.com/e-ffc2ee ... NxFOeD.pdf
Wanneer dit document effectief ook van toepassing is op ondergrondse garages V.M.E. dan komt er voor de V.M.E. heel wat meer bij kijken dan gedacht.... .

LYNX XX
Berichten: 2550
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 sep 2023 11:44

Voor plaatsing elektrische wagens in de keldergarages in een VME zijn er geen problemen tot toelating.
Voor laadpalen echter wel, zie vorige reacties collega's.
Attesten, keuringen, technische mogelijkheden in de VME garages ...
Kunt ook vragen aan de syndicus om de dekkingen blokpolis mee te delen of de verzekeringsmij. laten contacteren voor akkoord.

Ik zeg het nogmaals : velen vergeten dat het allemaal niet van zelfsprekend is en simpel van uitvoering. En het kosten plaatje ??

Tj2940
Berichten: 56

#12 , 24 sep 2023 21:39

Art 3.82 heeft te maken met werken in gemeenschappelijke ruimtes.
Maar stel dat er in de privatieve garage reeds een stroomkabel toekomst, welke enkel en alleen gebruikt wordt voor 1 stopcontact in de garage. De eigenaar gebruikt dit stopcontact nooit en wenst op de bestaande kabel een laadpaal te laten installeren. Welke wet is er die dit verbiedt?

Thomas Morus
Berichten: 5946
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 24 sep 2023 22:33

De wet van het elektrisch vermogen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Tj2940
Berichten: 56

#14 , 25 sep 2023 07:55

De wet van het elektrisch vermogen.
touché :D
Voor het stopcontact is reeds 4 mm² kabel voorzien, 25A zekering en het betreft een enkelfasige laadpaal (3,7kw) :-)

lebragard
Berichten: 233
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 sep 2023 09:00

lees #9

Nieuw KB mbt het opladen geeft aan : Het is verboden een laadinrichting op een vaste elektrische installatie door middel van een stopcontact aan te sluiten.’ We adviseren zich op deze verbodsbepaling te beroepen bij communicatie met mede-eigenaars over de in acht te nemen veiligheidsvoorschriften.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”