Gemmeenschappelijke verwarmingskosten

Lowieken
Topic Starter
Berichten: 4

Gemmeenschappelijke verwarmingskosten

#1 , 27 aug 2023 12:31

Wij zijn een gebouw van 6 eigenaars. We hebben een gemeenschappelijke ketel brander op stookolie. ER is nu 1 eigenaars dewelke individueel wil overschakelen naar een individuele brander op gas. IK heb me laten vertellen dat dit niet zomaar kan. En voor wie zijn de toekomstige kosten aan de ketel/brander???
Graag een spoedige reactie omdat de eigenaar al vlug wil beginnen met de werken aan zijn appartement.
Dank bij voorbaat,

Nonno

Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 27 aug 2023 18:54

Probleem Een moet toelating hebben van de AV van de VME.
Twee kan en mag geen schoorsteen gebruiken zonder toestemming van AV.. Gebruik van gemeenschappelijke schouw kan problemen geven in andere appartementen.
Drie een doorgang via een van de gevels en dak dat zijn gemene delen en dus ook niet direct toegelaten.
Best eens et allen overleggen en samen een beslissing nemen...

lebragard
Berichten: 239
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2023 11:29

Volg #2 volledig maar die eigenaar die wil omschakelen naar gas kan ook gebruik maken van art.3.82 veranderingswerken !
https://blog.smartsyndic.be/qa/gemeensc ... n-brander/

Reclame

Sirkii
Berichten: 5460

#4 , 28 aug 2023 11:55

Zelfs als het technisch kan om op individueel,gas over te schakelen zal de eigenaar blijven meebetalen in de niet verbruiksgerelateerde kosten (onderhoud, herstellingskosten, …) van de stookolieïnstallatie.

Alternatief is dat iedereen overschakelt op individuele gasverwarming (als dat technisch kan)

lebragard
Berichten: 239
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2023 12:23

Inderdaad staat zo ook in de verwijzende link....:
Zolang de statuten niet zijn aangepast zijn deze wat ze zijn en zal IEDEREEN de kosten/lasten moeten dragen zoals bepaalt in de statuten….ook de nieuwe eigenaar die al dan niet een verwarming plaatst op gas….

Ook zijn er die zeggen ik verwarm niet met de gemene ketel , ik gebruik gasflessen….toch zal deze ook moeten bijdragen aan het onderhoud en herstel.

Het feit dat iemand de gemene verlichting niet gebruikt , maar wel een zaklamp toch zal deze moeten bijdragen aan de kost van de gemene elektriciteit .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”