Verstopte leiding afvoer keuken op eigen kosten?

yvesmaco
Topic Starter
Berichten: 24

Verstopte leiding afvoer keuken op eigen kosten?

#1 , 13 aug 2023 16:40

Hallo,

Mijn appartement maakt deel uit van een complex en daar heb ik momenteel het onderstaande probleem.

Bij de afvoer van het water in de keuken loopt het zeer traag weg. Wanneer de kraan volledig openstaat dan begint op den duur het water van onder de keukenkast te komen. De waterafvoer van de badkamer heeft geen probleem. De buizen gaan naar de ondergrondse garage.

In mijn appartement zijn de sifons en buizen al afgedaan en deze waren niet verstopt, met andere woorden de verstopping is niet in mijn appartement.

Ik heb dit voorgelegd aan de syndicus en kreeg van de raad van bestuur deze informatie:
"... als er geen andere appartementen die aangesloten zijn op dezelfde afvoerbuizen enige hinder van verstopping hebben de kosten voor zijn interventie niet aangerekend kunnen worden aan de gemeenschap, maar enkel ten laste zijn van de eigenaar die hinder van een verstopping heeft."

Klopt het dat dit op mijn eigen kosten dient te gebeuren? Dat lijkt me onlogisch...

Graag jullie feedback hierover.
Alvast bedankt

Mvg,
Yves

LYNX XX
Berichten: 2550
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 aug 2023 18:12

In de eerste plaats is het niet aan de RVME om hier in te oordelen en te beslissen.

Is de verstopping bij een van de appartementen = herstelling/ontstopping kosten voor bewuste eigenaar.
Het kan eveneens zijn dat de gemeenschappelijke afvoerbuizen verstopt zijn = kosten voor de gemeenschap.

De syndicus kan in geval geen van de appartementen direct een oorzakelijk verband heeft en waar een vesrtopping is; dan kan hij zeker een ontstoppingsfirma of een detectiefirma aanstellen om de oorzaak op te sporen.
In geval de oorzaak uit die detectie blijkt privatief te zijn = kosten privatief. Indien de gemeenschappelijke afvoerbuizen de oorzaak zijn = kosten VME.

Het is niet omdat de ene geen last heeft en de andere wel dat de oorzaak niet gemeenschappelijk kan zijn.

Dus best een detectie uit te voeren. Liefst door toedoen ssyndicus.

https://immo.vlan.be/nl/advies/de-wet/2 ... ppartement

Jo23
Berichten: 386
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2023 19:02

Een verstopping in de afvoerleiding kan je zelf oplossen met soda en azijn. Meng in een emmer een pakje soda met een halve liter azijn (voorzichtig want dit gaat bruisen, dat is de bedoeling).
Giet dit langzaam door de afvoer en laat het een hele nacht inwerken. De volgende dag nog spoelen met kokend water en veel kans dat de verstopping weg is.

Indien toch nog verstopt kan je eventueel iemand van je vrienden met een rioolkat / hoge druk reiniger vragen om de leiding eens grondig door te spoelen. Je kan dit materiaal ook huren als niemand in je vriendenkring dit materiaal heeft.

Er bestaan ook krachtige duo ontstoppers die bij een verstopping in de keuken soelaas kunnen brengen;
Google zelf maar eens met onderstaande tekst dan heb je meteen het merk:

Haal eerst zo veel mogelijk water weg dat niet meer wegloopt.
Giet voorzichtig 1 deel duo ontstopper (zie maatstrepen op de fles) van fles A (rode fles) in de verstopte afvoer.
Giet voorzichtig 2 delen (zie maatstrepen op de fles) van fles B (paarse fles) in de verstopte afvoer.
Laat het geheel minimaal 1 uur inwerken. Hoe langer de inwerktijd, des te groter de kans dat de verstopping maximaal wordt opgelost. Indien mogelijk toepassen vóór het slapen gaan zodat het product de hele nacht kan inwerken.
Spoel na met een ruime hoeveelheid water en giet het restant aan vloeistof van fles A en vervolgens het restant van fles B voorzichtig in de afvoer om een optimale nawerking te verkrijgen.
Laat ook dit 1 uur inwerken en spoel vervolgens na met een ruime hoeveelheid water.

Reclame

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 aug 2023 19:50

Deze soort verstoppengen komt meesral voor doordar scxhuim van zeep of waspoeder aan de bovenzijde van de afloopbuis blijft kleven (op de horizontale leidingen) en daar verharden en uitdrogen. Na ontstopping best een ander soort zeep gebruiken. (meestal een duurdere)

LYNX XX
Berichten: 2550
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2023 07:59

Deze soort verstoppengen komt meesral voor doordar scxhuim van zeep of waspoeder aan de bovenzijde van de afloopbuis blijft kleven (op de horizontale leidingen) en daar verharden en uitdrogen. Na ontstopping best een ander soort zeep gebruiken. (meestal een duurdere)
Inderdaad Mava105,

TS zegt trouwens ook dat de sifons en de buizen binnen er allemaal afgehaald zijn en in orde zijn.
Dan is het waarschijnlijk zoals u zegt : de afloopbuis horizontale leidingen.
Volgens mij zullen dat dan ook gemeenschappelijke leidingen zijn. Indien zo : is het een opdracht voor de syndicus om deze te laten ontstoppen.
Kosten voor de VME. En aan TS van gemeenschappelijke leidingen afblijven, want indien u schade veroorzaakt worden het privatieve kosten.
Zijn veel voorkomende zaken in een VME.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 14 aug 2023 09:30

In mijn appartement zijn de sifons en buizen al afgedaan en deze waren niet verstopt, met andere woorden de verstopping is niet in mijn appartement.
Probeer eens met een ontstopveer, of desnoods elektrische draad, te zien waar ontstopping ergens zit


Geen kokend water (iets dat je vaak leest als "oplossing") in kunststof leidingen gieten
Da's iets uit grootmoeders tijd, en dat hielp wel, maar men vergeet dan dat grootmoe nog metalen of keramiek leidingen had steken ...

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 14 aug 2023 09:50

Klopt voor 100 %. Heb tijdens mijn cariere honderden lopende meters horizontale leiding gezien die plaatselijk tussen de bevestigingen was doorgezakt, tengevolge van te warm water. Dat verergerd het probleem enkel maar, want dan moet je ook nog de leidingen zelf gaan vernieuwen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”