Illegale bomenkap?

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Illegale bomenkap?

#1 , 12 aug 2023 12:59

De situering:

Mijn buurman heeft een twee/drietal jaar terug een heel aantal bomen gekapt (grote berken, 15 meter hoog) op zijn bedrijfsterrein.
Nu zit hij mij te dreigen dat ik ook bomen moet kappen op mijn terrein omdat hij vind dat het bladaval van mijn bomen/bos te veel wordt op zijn terrein. Ook klaagt ie over overhangende takken.
Ik ben nu echt kwaad omdat dit het zoveelste gezaag is en ik vind dat hij zwaar overdrijft. Elke winter haal ik de ergste overhangende takken eruit. Mijn bomen staan minstens 2 meter van zijn terrein of nog veel verder. Het zijn meestal oudere grote bomen van 50 jaar oud. Bladafval in de herfst is inherent aan bomen/bos. Ik ben super gelukkig met mijn bos en mijn bomen :wink: . Hij ziet ze als vuiligheid en wildernis. Het is overigens officieel natuurgrond.
Bovendien heeft hij nu een factuur gestuurd met opruim- en snoeikosten. Nu ik weiger die natuurlijk te betalen, maar nu schakelt hij de rechter in heeft ie mij per mail laten weten en mag 'ik het de rechter komen uitleggen', schijft ie. Wordt vervolgt dus.

Al hij zo graag wil dat ik me aan de wet houdt, moet hij zich ook maar aan de wet houden.
Mijn vragen zijn:
1) Hij heeft zijn berken (vermoedelijk) drie jaar terug zonder vergunning gekapt. Indien zonder vergunning, lijkt me illegaal. klopt dit? Ik heb daar foto's van, van voor en na.
2) Naar welke tijd verjaart dit?
3) Kan ik die vergunning nog opvragen bij gemeente?
4) Kan ik hem verplichten tot herplanten als het blijkt dat dit illegaal is?

MVGR.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2023 13:03

Een volgende vraag is:
mag mijn buurman aan mijn bomen lopen snoeien? Hij snoeit het nu steeds bij. Ik dacht van niet. Bovendien wil ik dat er in de winter wordt gesnoeid.

Dank!
Mvgr.

Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2023 13:05

Hij heeft niks met uw bomen te maken, u niks met die van hem.

Als uw bomen reglementair staan, mogen hun blaadjes vallen waar de wind hen drijft. Dat is de natuur. U mag ze natuurlijk niet opvegen en bij hem gooien. Hij mag dat ook niet.

Of hij een vergunning had om zijn bomen te kappen is tussen hem en de overheid. Men gaat u (terecht) geen info over geven. Laat het politiewerk aan de politie.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2023 13:07

Een volgende vraag is:
mag mijn buurman aan mijn bomen lopen snoeien? Hij snoeit het nu steeds bij. Ik dacht van niet. Bovendien wil ik dat er in de winter wordt gesnoeid.

Dank!
Mvgr.
Zijn er overhangende takken? Dat is iets anders. Die moet u verwijderen. Als u dat liever in de winter heeft, had u dat beter in de vorige winter gedaan dan in de volgende.

Rechter kan oordelen dat u deze takken moet verwijderen voor een bepaalde datum.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2023 14:29

Zijn er overhangende takken? Dat is iets anders. Die moet u verwijderen. Als u dat liever in de winter heeft, had u dat beter in de vorige winter gedaan dan in de volgende.
Ik heb afgelopen winter erg in laten snoeien door een erkend bedrijf en bepaalde bomen hoog opgesnoeid (werker heeft in de boom geklommen).
Natuurlijk bomen groeien weer aan......dus in mei kloeg hij alweer en heeft hij zijn medewerkers laten snoeien (zonder overleg met mij). Nu heb ik daar allemaal niet zon moeite mee, wel dat hij begint de schreeuwen tegen mij. Dat staat mij enorm tegen.
Ook heb ik liever niet dat er geschoren wordt in een rechte lijn. Ik dun het liever uit met wat grote takken hier en daar.

mvgr.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2023 14:30

Of hij een vergunning had om zijn bomen te kappen is tussen hem en de overheid. Men gaat u (terecht) geen info over geven. Laat het politiewerk aan de politie.
Kan ik dat niet aangeven??

Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2023 14:42

Of hij een vergunning had om zijn bomen te kappen is tussen hem en de overheid. Men gaat u (terecht) geen info over geven. Laat het politiewerk aan de politie.
Kan ik dat niet aangeven??
Dat mag u, maar het hangt van de politie af of ze daar iets mee gaan doen. “Waarschijnlijk” 3 jaar geleden gekapt: kans is klein.

Alleszins kan u zijn kapvergunning niet controleren.


basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#9 , 12 aug 2023 20:09

Beste


Wat blad afval betreft : daar laat u uw buur maar zagen.
Wat overhangende takken betreft : die moet u op vraag van de buur snoeien. En niet alleen discretionair hier en daar een tak op eigen inzicht. Het gaat wel degelijk over alle overhangende takken. Indien uw buur u schriftelijk of bewijsbaar vroeg om dat te doen, en u doet het niet, heeft hij het recht dat zelf te doen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38669

#10 , 12 aug 2023 20:16

Ik denk niet dat hij dat recht al heeft tenzij via vrederechter en vonnis dat in kracht e n gezag van gewijsde is.
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... te-snoeien

lukasi
Berichten: 1158

#11 , 13 aug 2023 08:50

U hebt een boomverzorger ingeschakeld voor de snoeiwerken ?
Dan laat u hem een BOOMBEHEERSPLAN opstellen waarin hij duidelijk vermeld welke soort boom waar zich bevind en met het verslag van een visuele boomcontrole. In dit verslag staat duidelijk vermeld wat de conditie is van elke boom en welke maatregelen er moeten genomen worden naar de toekomst toe.

ELKE rechter volgt zo'n boombeheersplan en daar in zal onderandere staan dat het lineair snoeien van alle overhangende takken van bomen een gevaar kunnen opleveren voor de stabiliteit van de bomen. Er zal in dat verslag ook staan waar en hoe er in evenwicht gesnoeid gaat worden . En dit gedurende x aantal jaren .

UW buur kan u vragen om te snoeien en terecht MAAR u bepaalt het beste tijdstip voor te snoeien , zomaar op uw terrein komen of vanaf zijn terrein alles weg halen kan niet of het zou moeten dat hij dit doorgeeft via een aangetekend schrijven.

Sowieso als u voor de rechtbank moet verschijnen, kan u in de marge die bomenkap aanhalen als bewijs dat uw buur geen bomenvriend is , maar ik zou me focussen op wat u kunt doen om de rechter te overtuigen dat u maatregelen treft om te zorgen voor een goede buurverstandhouding.
Ik denk dan aan dat bomenbeheersplan maar ook aan een contract met een boomdeskundige om jaarlijks een visuele boomcontrole uit te voeren en daar naar te handelen.

Voor overgewaaid blad zou ik enkel wijzen dat u nog steeds de weersomstandigheden en de windrichtingen niet kunt bepalen.

Bert-b-Tree
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee
Locatie: Putte
Contacteer: Website Facebook

#12 , 15 aug 2023 15:09

Beste,

Graag sta ik u te woord als boomtechnisch adviseur.

Er zijn heel wat mogelijkheden om uw dossier boomtechnisch correct te ondersteunen.

Enerzijds is er de wet die zegt dat overhangende takken moeten gesnoeid worden. Uw buur moet u dit schriftelijk en aantoonbaar vragen. Dan is het aan u om de bomen te snoeien, of als dit niet tijdig gebeurd, of u reageert niet, mag uw buur in actie schieten.

Hierbij mag hij echter geen schade berokkenen aan uw eigendom, in dit geval uw bomen. En wanneer er overmatig gesnoeid wordt (en daar hebben wij meer dan voldoende vakliteratuur over om op terug te vallen) kan u de schade laten taxeren en verhalen op uw buur (lees hier meer over op https://b-tree.be/boomtaxatie-waardebepaling-bomen/ ).

Daarnaast spreekt u over oudere bomen. Denk dan hierbij ook aan het recht van eerste ingebruikname. Misschien stonden er al grote hoge bomen toen uw buurman zijn perceel kocht. Hij wist dus waaraan hij begon.

Zo zijn er nog zaken waar u zich kan op beroepen: SB250, Technisch Vademecum Bomen (hoe correct snoeien - zie ook https://b-tree.be/bomen-snoeien/ ), boek Bomen Beter Begrijpen, rechtsmisbruik, ... .

Mvg Bert
b-Tree Boomverzorging, boomverzorging en juridisch-technisch boomadvies inzake geschillen door en van een Certified Tree Manager.
https://b-tree.be/tree-manager/

lukasi
Berichten: 1158

#13 , 15 aug 2023 16:31

knippen en plakken van een en dezelfde tekst is nogal teleurstellend en vrij algemeen niet ?

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 sep 2023 15:32

Zijn er overhangende takken? Dat is iets anders. Die moet u verwijderen. Als u dat liever in de winter heeft, had u dat beter in de vorige winter gedaan dan in de volgende.

Rechter kan oordelen dat u deze takken moet verwijderen voor een bepaalde datum.
Ik was op vakantie....vandaar de late reactie.

Ik heb dat gedaan. Afgelopen winter is er veel uitgehaald. De reactie van mijn buurman vind ik dan ook overdreven.

JEPED
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 sep 2023 00:01

Ik denk niet dat hij dat recht al heeft tenzij via vrederechter en vonnis dat in kracht en gezag van gewijsde is.
Hij stuurt mij nu facturen door zijn eigen bedrijf opgesteld met snoei- en opruimkosten.
Nu ik niet betaal gaat hij deze via een incassobureau laten incasseren.
Ik heb nu met een aangetekende zending deze formeel betwist.
Die facturen wil hij dan voor de rechter laten komen??

Wordt vervolgt....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”