Over perceelsgrens gebouwd.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Re: Over perceelsgrens gebouwd.

#16 , 01 aug 2023 19:20

Is van Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel 25 e kamer.
Wij hebben het vonnis volledig in handen.
Er is in het vonnis geen spraken van bouwmisdrijf, er staat letterlijk: "veroordeelt de heer...en mevrouw...tot verwijdering van de muur die zij hebben opgetrokken op hun perceel en het perceel in de oorspronkelijke staat te herstellen." Dan nog wat over dwangsommen.

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 02 aug 2023 00:10

Ah, geef dan de wettelijke basis waarop er veroordeeld werd

Wet / KB / MB van ../../.... Artikel , paragraaf ... (kunnen er wel een paar zijn)

Dan valt te zien welk soort wetgeving het is


... tot verwijdering van de muur die zij hebben opgetrokken op hun perceel
"Hun perceel" is toch duidelijk beschreven als het perceel van je buur ?
Niet het perceel van de veroordeelden zelf ?

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#18 , 02 aug 2023 02:08

Het enigste dat ik terugvind is het advies van een gerechtsdeskundige:
"de muur die gebouwd werd door de heer... staat aangeduid op het plan. Het gedeelte dat de voorgestelde grenslijn 269-266 overschrijdt staat op het eigendom van de partij....Het gaat om twee dikke lijnen die duidelijk aangeven dat het om de betrokken muur gaat."

Waarop de rechtbank: " de gegrondheid van de vordering van consorten ... wordt bewezen aan de hand van het advies van de gerechtsdeskundige".


Inderdaad, "hun perceel". Dat lijkt me ook een belangrijk punt.

Verder vind ik niets terug.
Dank voor je hulp!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9804
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 02 aug 2023 08:48

Verder vind ik niets terug.
Vonnis moet toch de juridische basis bevatten waarop het uitgesproken werd ?

Thomas Morus
Berichten: 5945
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#20 , 02 aug 2023 12:56

En bovendien is die muur geen eigendom van TS:
ingevolge het recht van natrekking is de buurman de eigenaar.
M.a.w. TS kan de muur niet van de verkoper hebben gekocht aangezien die er niet de eigenaar van was.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8847

#21 , 02 aug 2023 13:01

Het zal me echt benieuwen hoe deze case afloopt. Poster hou ons aub op de hoogte. Want het is waardevolle informatie voor onze leden. We leren allemaal graag bij van zo'n cases.

bullgod
Berichten: 328
Juridisch actief: Nee

#22 , 02 aug 2023 13:19

beste allen, er staat een tegenstrijdigheid in #1:

"over de perceelsgrens gebouwd" en "staat op eigendom van de buur".
welk van de twee is het nu eigenlijk?

#19 lijkt het eerste te bevestigen: "gedeelte dat de grenslijn overschrijdt".

een deel van de bewuste muur staat blijkbaar op eigendom TS en een deel op buurmans eigendom.

in #16 worden de vorige eigenaars van TS zijn huis veroordeeld om (het stuk van) de muur die op "hun perceel" (nu eigendom TS) staat af te breken. over het stuk van de muur op buurmans eigendom staat niets vermeld.

althans zo interpreteer ik het en dat is dan toch wel iets anders dan een muur die volledig bij buurman staat. de verplichting tot afbraak van het stuk(je) muur op perceel van TS zou m.i. toch wel kunnen overgaan op TS.

waarschijnlijk is info die TS geeft een eigen interpretatie, want anders is het een bizar vonnis. (buurman die wil dat de bouwer de muur bij buurman afbreekt en de bouwer die vervolgens veroordeeld zou worden om alleen het deel op zijn eigen grond af te breken en niet bij buurman)
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Berichten: 5945
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#23 , 02 aug 2023 13:33

Alles goed lezen want er is geen twijfel mogelijk!

TS schreef in #1: " Hij stelt ons voor om hier een erfdienstbaarheid op te nemen waardoor we (en eigenaars na ons) dit altijd kunnen gebruiken." en " eigenlijk hebben wij dat er niet bij gekocht, want staat op de eigendom van de buur."

De muur staat dus overduidelijk op de grond van de buurman-eiser.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bullgod
Berichten: 328
Juridisch actief: Nee

#24 , 02 aug 2023 14:22

geen twijfel mogelijk?
de muur staat overduidelijk op BEIDE percelen (#19 bevindingen gerechtsdeskundige).

vraag is wie veroordeeld werd om welk(e) stuk(ken) van de muur op welk(e) perce(e)l(en) af te breken.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

LudwigLampaert
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#25 , 02 aug 2023 15:25

in #16 worden de vorige eigenaars van TS zijn huis veroordeeld om (het stuk van) de muur die op "hun perceel" (nu eigendom TS) staat af te breken. over het stuk van de muur op buurmans eigendom staat niets vermeld
"Hun perceel" slaat op het perceel van de eigenaar. Is inderdaad beetje verwarrend.

Je moet de muur als volgt zien: Aan de straatkant en achteraan loopt een (lage) muur met bovenop houten schutsels van het huis tot over de perceelsgrens. Over de gehele diepte van het perceel heeft de vorige eigenaar op het perceel van de buren dezelfde afscheiding geplaatst.

Thomas Morus
Berichten: 5945
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#26 , 02 aug 2023 15:38

"Over de gehele diepte van het perceel heeft de vorige eigenaar op het perceel van de buren dezelfde afscheiding geplaatst."

Dat bevestigt dus wat ik reeds schreef in #24:
1.De vorige eigenaar heeft 1 muur/afscheiding volledig op de grond van de buur gebouwd.
2.De vorige eigenaar werd veroordeeld om die muur te verwijderen van buurmans perceel.

opmerking:""Hun perceel" slaat op het perceel van de eigenaar."
Dat is een waarheid als een koe maar voegt niets toe aan de verduidelijking......
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bullgod
Berichten: 328
Juridisch actief: Nee

#27 , 02 aug 2023 16:33

Het enigste dat ik terugvind is het advies van een gerechtsdeskundige:
"de muur die gebouwd werd door de heer... staat aangeduid op het plan. Het gedeelte dat de voorgestelde grenslijn 269-266 overschrijdt staat op het eigendom van de partij....Het gaat om twee dikke lijnen die duidelijk aangeven dat het om de betrokken muur gaat."

Waarop de rechtbank: " de gegrondheid van de vordering van consorten ... wordt bewezen aan de hand van het advies van de gerechtsdeskundige".


Inderdaad, "hun perceel". Dat lijkt me ook een belangrijk punt.

Verder vind ik niets terug.
Dank voor je hulp!
de deskundige stelt toch dat een gedeelte van de muur de perceelsgrens overschrijdt?
wat anders kan hij bedoelen dan dat de muur deels bij TS staat en deels bij buur?
als de muur volledig bij buur zou staan, zou deskundige toch niet spreken over een "gedeelte" dat grens overschrijdt?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Berichten: 5945
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#28 , 02 aug 2023 19:24

Alleen wat over de grens tussen de percelen werd gebouwd kan voorwerp van overtreding zijn. Wat regulier werd gebouwd kan geen overtreding zijn en kan geen afbraak worden gevorderd.

"wat anders kan hij bedoelen dan dat de muur deels bij TS staat en deels bij buur?"
Dat is toch irrelevant?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bullgod
Berichten: 328
Juridisch actief: Nee

#29 , 02 aug 2023 20:28

waar leest u dat het (eventuele) deel van de muur op de grond van TS regulier gebouwd werd?
waar leest u dat alleen het deel op de eigendom van buurman moest afgebroken worden?

volgens TS staat de volledige muur bij buurman en volgens deskundige niet.
u kan die vaststelling irrelevant vinden, maar mij doet het vermoeden dat de zaak iets complexer kan zijn dan TS het voorstelt.
ik hoop voor TS dat u gelijk hebt.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Berichten: 5945
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#30 , 02 aug 2023 22:03

...
volgens TS staat de volledige muur bij buurman en volgens deskundige niet.
u kan die vaststelling irrelevant vinden, maar mij doet het vermoeden dat de zaak iets complexer kan zijn dan TS het voorstelt.
Ik lees het tegenovergestelde, TS schrijft:
"Aan de straatkant en achteraan loopt een (lage) muur met bovenop houten schutsels van het huis tot over de perceelsgrens."

De bijgebouwde muur die in de lengterichting van de percelen loopt staat wel volledig op de grond van de buurman.
Werd toch goed uitgelegd door TS in bijkomende info?

De hamvraag is en blijft of TS als koper van het huis verantwoordelijk kan gesteld worden voor de kosten van het afbreken van de constructies die de veroordeelde vorige eigenaar heeft opgericht op het perceel van de buur.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”