Afval haag buurman op mijn eigendom

doiker
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Re: Afval haag buurman op mijn eigendom

#16 , 01 apr 2023 15:46

kleine bemerking waar ik net aan denk... De 50cm vanaf aanplanting tot AAN de perceelgrens is natuurlijk nog van hem. Dus daar mag hij natuurlijk nog achterlaten wat hij wil. Maar daar zit hij dus ruimschoots over.
the proof of the pudding is in the eating.

dus als u per se de waanzinnige redenering van buurman wil volgen, dan moet U als de wiedeweerga de strook van 50cm langs ZIJN kant van de grens volgooien met organisch afval.

eens zien wat er dan gebeurt...
idd, zo is dat... Nu nog ergens een wet/document vinden waar ik dit kan hard maken ten aanzien van de buurman. Die is overtuigd van zijn eigen geloof.

Thomas_A
Berichten: 2384
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 apr 2023 15:47

kleine bemerking waar ik net aan denk... De 50cm vanaf aanplanting tot AAN de perceelgrens is natuurlijk nog van hem. Dus daar mag hij natuurlijk nog achterlaten wat hij wil. Maar daar zit hij dus ruimschoots over.
Uiteraard, was ook mijn vermoeden dat u daardoor in de war was.

Buurman zet zijn haag op 50 cm van de perceelgrens. Dit is voor u dus een visuele afscheiding vanaf dan, maar die strook wordt daarom nog niet van u. Buurman mag dus gerust 50 vanaf de stammen in uw richting mulchen met haagscheersel.

Maar goed, daar gaat uw vraag niet over. Als er geen actie komt langs zijn kant, zal het toch via de vrederechter moeten.

doiker
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 apr 2023 16:10

kleine bemerking waar ik net aan denk... De 50cm vanaf aanplanting tot AAN de perceelgrens is natuurlijk nog van hem. Dus daar mag hij natuurlijk nog achterlaten wat hij wil. Maar daar zit hij dus ruimschoots over.
Uiteraard, was ook mijn vermoeden dat u daardoor in de war was.

Buurman zet zijn haag op 50 cm van de perceelgrens. Dit is voor u dus een visuele afscheiding vanaf dan, maar die strook wordt daarom nog niet van u. Buurman mag dus gerust 50 vanaf de stammen in uw richting mulchen met haagscheersel.

Maar goed, daar gaat uw vraag niet over. Als er geen actie komt langs zijn kant, zal het toch via de vrederechter moeten.
Ja, daardoor was ik effectief in de war. Want de 50cm vanaf de perceelgrens langs mijn kant mag hij volgens mijn inziens het afval niet laten liggen maar effectief wel de 50cm langs zijn kant.
En ook waanzin om te zeggen dat ik dit niet mag opruimen omdat dit ZIJN 50cm is. Maar goed, dit is nu niet echt de kwestie...
Momenteel ligt er een afgezaagde haag (60m diep) van twee meter hoog die neergevallen is langs mijn kant en dat is volgens mij echt niet oké. Jammer dat je hiervoor langs de vrederechter moet en dit niet kan afdwingen om op te ruimen dmv een vastgelegde wet/document/etc.

Reclame

doiker
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#19 , 01 apr 2023 16:26

U spant een draad vanaf tussen de grensstenen, neemt foto's hiervan én van het snoeisel dat op uw perceel ligt. U voegt die foto's in een aangetekend schrijven waarin u de buurman in gebreke stelt voor het achtergelaten snoeisel op uw perceel. Dat u dit al eerder mondeling meerdere malen aankaartte en verwijs naar de wetgeving hieromtrent. Sluit deze brief af met de melding dat u bij niet naleving van de regelgeving hieromtrent de zaak bij de vrederechter zal aanvatten.
De grensstenen zijn niet zichtbaar. Kan ik een draad spannen vanaf de stam van de haag?
Mondeling is dit niet aangekaart, maar wel via sms (2x).

doiker
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#20 , 01 apr 2023 16:27

of het afval van buurman zal verdwijnen met een aangetekende brief, kan ik niet inschatten.
hangt er van af hoe nen toffen dat het is.
Ik schat de kans ook zeer klein in, maar dan heb ik juridisch wel gedaan wat moet.

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 01 apr 2023 20:17

Het is niet omdat hij 50 cm Van de perceelgrens moet blijven bij het aanplanten, dat die strook zijn eigendom is geworden. Stuur hem AANGETEKEND schrijven , met aanmaning binnen de 14 dagen alles op te ruimen

bullgod
Berichten: 328
Juridisch actief: Nee

#22 , 01 apr 2023 20:26

Het is niet omdat hij 50 cm Van de perceelgrens moet blijven bij het aanplanten, dat die strook zijn eigendom is geworden. Stuur hem AANGETEKEND schrijven , met aanmaning binnen de 14 dagen alles op te ruimen
huh ??

buurman plantte de haag destijds toch op zijn perceel?
dan is de strook tussen de grens en zijn haag toch van hem?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

bullgod
Berichten: 328
Juridisch actief: Nee

#23 , 01 apr 2023 22:29

U spant een draad vanaf tussen de grensstenen, neemt foto's hiervan én van het snoeisel dat op uw perceel ligt. U voegt die foto's in een aangetekend schrijven waarin u de buurman in gebreke stelt voor het achtergelaten snoeisel op uw perceel. Dat u dit al eerder mondeling meerdere malen aankaartte en verwijs naar de wetgeving hieromtrent. Sluit deze brief af met de melding dat u bij niet naleving van de regelgeving hieromtrent de zaak bij de vrederechter zal aanvatten.
De grensstenen zijn niet zichtbaar. Kan ik een draad spannen vanaf de stam van de haag?
Mondeling is dit niet aangekaart, maar wel via sms (2x).
er staat blijkbaar geen afsluiting tussen uw perceel en dat van buurman? (anders zou de vallende haag de afsluiting beschadigd hebben)
er zijn geen grensstenen die de perceelsgrens aangeven?

waarop baseert u zich dan om de grens tussen beide erven te situeren?
misschien komt de eigendom van buurman verder dan u denkt en ligt de omgezaagde haag helemaal niet op uw perceel?

waarheen zou u de draad spannen vanaf de stam van de haag?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

loeki
Berichten: 268

#24 , 02 apr 2023 07:03

wow, super jongens
Ambrasse maken omdat de buur zijn omgezaagde heg die toevallig een stukje op Uw grond ligt, niet direct wil of kan opruimen.
Uw gazon zal er niet om lijden en met een vriendelijk gesprek zal U veel verder geraken dan met sms'en en brieven te sturen.
Onthou: beter een goede buur dan een verre vriend

iota
Berichten: 830

#25 , 02 apr 2023 10:29

waarheen zou u de draad spannen vanaf de stam van de haag?
Allicht vanaf de stam richting eigendom van TS, om te bepalen waar de 50 cm van zijn buur ophoudt en zijn grond begint. Dit in de veronderstelling dat buurman de haag op exact 50cm van de perceelsgrens heeft gezet. Wat zo hoort, maar mogelijk niet zo is.

Aan de kant van TS staat er dus geen afscheiding tussen de percelen en komt zijn gazon tot aan de haag van buurman, die 50 cm op diens eigen grond zou staan. Wat maakt dat TS dat snoeisel ziet liggen telkens hij zijn tuin in kijkt. Ik kan me voorstellen dat hij zich daaraan ergert, maar:
Op het strookje dat nog van buurman is, mag die natuurlijk laten liggen wat hij wil. Als deze het scheersel als mulching wil laten liggen, kan ik me voorstellen dat hij niet wil dat TS dit zelf wegdoet. Als de buur of TS zelf enkel opruimt wat de potentiële 50 cm overschrijdt, ziet het er nog niet veel fraaier uit.

Indien dit zicht TS werkelijk zo ergert, is de enige redelijke oplossing m.i. om zelf een afsluiting te plaatsen aan zijn kant.
Als er twijfel is waar de perceelsgrond juist loopt en TS dit belangrijk vindt, zal hij een landmeter moeten inschakelen.

doiker
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#26 , 02 apr 2023 13:30

Het is niet omdat hij 50 cm Van de perceelgrens moet blijven bij het aanplanten, dat die strook zijn eigendom is geworden. Stuur hem AANGETEKEND schrijven , met aanmaning binnen de 14 dagen alles op te ruimen
huh ??

buurman plantte de haag destijds toch op zijn perceel?
dan is de strook tussen de grens en zijn haag toch van hem?
idd, ik volg ook die redenering. Maar los van dat, is een aangetekend schrijven aangewezen idd. Maar een termijn kan ik volgens mij niet afdwingen.

doiker
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#27 , 02 apr 2023 13:39

U spant een draad vanaf tussen de grensstenen, neemt foto's hiervan én van het snoeisel dat op uw perceel ligt. U voegt die foto's in een aangetekend schrijven waarin u de buurman in gebreke stelt voor het achtergelaten snoeisel op uw perceel. Dat u dit al eerder mondeling meerdere malen aankaartte en verwijs naar de wetgeving hieromtrent. Sluit deze brief af met de melding dat u bij niet naleving van de regelgeving hieromtrent de zaak bij de vrederechter zal aanvatten.
De grensstenen zijn niet zichtbaar. Kan ik een draad spannen vanaf de stam van de haag?
Mondeling is dit niet aangekaart, maar wel via sms (2x).
er staat blijkbaar geen afsluiting tussen uw perceel en dat van buurman? (anders zou de vallende haag de afsluiting beschadigd hebben)
er zijn geen grensstenen die de perceelsgrens aangeven?

waarop baseert u zich dan om de grens tussen beide erven te situeren?
misschien komt de eigendom van buurman verder dan u denkt en ligt de omgezaagde haag helemaal niet op uw perceel?

waarheen zou u de draad spannen vanaf de stam van de haag?
Er staat inderdaad geen afsluiting tussen mijn perceel en het perceel van de buurman. De afgezaagde werd destijds aangeplant op volle eigendom van de buurman en op 50cm van de perceelgrens. Waarheen ik de draad zou spannen? Tot waar de afgezaagde haag gevallen is op mijn eigendom.

doiker
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#28 , 02 apr 2023 13:46

waarheen zou u de draad spannen vanaf de stam van de haag?
Allicht vanaf de stam richting eigendom van TS, om te bepalen waar de 50 cm van zijn buur ophoudt en zijn grond begint. Dit in de veronderstelling dat buurman de haag op exact 50cm van de perceelsgrens heeft gezet. Wat zo hoort, maar mogelijk niet zo is.

Aan de kant van TS staat er dus geen afscheiding tussen de percelen en komt zijn gazon tot aan de haag van buurman, die 50 cm op diens eigen grond zou staan. Wat maakt dat TS dat snoeisel ziet liggen telkens hij zijn tuin in kijkt. Ik kan me voorstellen dat hij zich daaraan ergert, maar:
Op het strookje dat nog van buurman is, mag die natuurlijk laten liggen wat hij wil. Als deze het scheersel als mulching wil laten liggen, kan ik me voorstellen dat hij niet wil dat TS dit zelf wegdoet. Als de buur of TS zelf enkel opruimt wat de potentiële 50 cm overschrijdt, ziet het er nog niet veel fraaier uit.

Indien dit zicht TS werkelijk zo ergert, is de enige redelijke oplossing m.i. om zelf een afsluiting te plaatsen aan zijn kant.
Als er twijfel is waar de perceelsgrond juist loopt en TS dit belangrijk vindt, zal hij een landmeter moeten inschakelen.
De haag werd op 50cm van de perceelgrens gezet, op volle eigendom van de buurman. Op het strookje 50cm mag hij inderdad laten liggen wat hij wil en heb ik geen recht van spreken, maar de kwestie is dat het afval de 50cm oveschrijdt.
Maar als ik u goed begrijp is de enige redelijke oplossing dat ik een afsluitig plaats daar de buurman zijn afval dat over de 50cm valt op mijn eigendom niet wil opruimen? Vindt u het redelijk dat de buurman dit niet wil opruimen?

Kali
Berichten: 764

#29 , 02 apr 2023 15:27

over hoeveel spreken we nu eigenlijk juist dat effectief op uw eigendom zou liggen?

(Aangezien u schrijft dat de haag elk jaar gesnoeid wordt dan zal deze normaal geen meter uitschieten)

Dus gaat het om de punten die langer dan 50 cm zijn? Een paar takken? Misschien moet u eens een foto plaatsen.

Praktisch: neem een hark en op een 10 tal minuten hebt u makkelijk 50 m haag op zijn 50 cm geharkt.

Juridisch: aangetekend schrijven, verzoenining vrederechter, dagvaarding vrederechter …

Maar gelet op tijdsverloop tussen snoei en actie mogelijk al verplaatsing door wind e.d.

Mijn buurman heeft ooit de politie verwittigd omdat er 7 plukjes (stukjes van 5 cm) van de haag met de wind in zijn tuin gevallen waren over zijn omheining…

lukasi
Berichten: 1156

#30 , 02 apr 2023 15:49

Haag is gerooid, dus deze afgezaagde stammen liggen er.
Buurman kan veel beweren en veel zeggen maar wat hij beweert en wat hij zegt zal hij moeten bewijzen.
En daar wringt het.
JIJ moet niet bewijzen dat zenne rommel bij u mag blijven liggen, dat moet hij kunnen aantonen .

Inplanting hagen, ofwel op de grens ofwel op 50 cm ofwel in onderling overleg op x cm van de grens.
Er is geen verplichting om een fysiek afsluiting te plaatsen met een draad of afrastering of plaatjes .
Het uitpalen van de grenspalen ( en eventueel tussenpalen) is voldoende.
Daarvoor moet er een landmeter aangesteld worden.
Kan in onderling overleg ( kosten delend) of op bevel van de vrederechter of op eenvoudige aanvraag van een van de betrokken partijen.

Een landmeter is een beëdigd persoon dus zijn opname van afpaling is correct. Met andere woorden het moet niet meer tegengesteld worden aan de andere partij. .... alhoewel dit nog steeds tot discussie kan leiden.
Laat afpalen dwz dat de landmeter grenspalen zet . Opgelet het verwijderen of verplaatsen van grenspalen is strafbaar en de boetes zijn niet min.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”