Ge-escaleerd burengeschil

Roel
Topic Starter
Berichten: 7

Ge-escaleerd burengeschil

#1 , 21 apr 2006 10:37

We zitten momenteel in een ernstig geschil met onze overburen. Het is begonnen nadat zowel mn partner als ik door hun altijd loslopende hondje gebeten werden. Omdat ze niet wilden reageren op onze melding hiervan zijn we naar de politie gestapt. Sindsdien zijn de pesterijen en scheldpartijen begonnen.
De politie is al een aantal keer zowel bij hun als bij ons op bezoek gekomen. Zonder positief resultaat.
Ondertussen is de situatie zo ge-escaleerd dat we ons huis willen verkopen. Met een waarschijnlijke financiele kater tot gevolg.
Kunnen we nu juridische stappen ondernemen om eventueel schadeclaims of dergelijke in te dienen bij de overburen, omdat zij de oorzaak ervan zijn dat wel tegen onze wil in ons huis verkopen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 21 apr 2006 10:41

En wat is CONCREET uw schade?

Roel
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 21 apr 2006 10:49

Concreet kennen we onze schade nog niet. Maar er ik voorzie toch een aantal kosten ivm de verkoop van onze huidige woning en de aankoop of huur van een volgende woning.
Ik denk dan bv aan hypotheek, notariskosten ed.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 21 apr 2006 11:10

Art.544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben...(Burgerlijk Wetboek)

De eigenaar van een onroerend goed,die door een niet foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld.Die compensatie kan niet bestaan in het volledig verbod van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen,(Cass. 14 december 1995,Meunier t. Verheyden,TRD&I 1996-03,37).

M.i. heeft U weinig kans, de schade te verhalen op uw gebuur,ingeval van verkoop van uw woning.

Roel
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 21 apr 2006 11:17

Dus we hebben geen andere optie dan de pesterijen en scheldpartijen over ons heen te laten komen, zonder dat we juridisch een poot hebben om op te staan ? Ofwel om financieel gezien ons broek ernstig te scheuren ....

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 21 apr 2006 11:30

Dat staat er NIET!

Er staat...dat er een schadevergoeding verschuldigd is, waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld...door uw woning te verkopen wordt het evenwicht NIET hersteld!

Roel
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 21 apr 2006 12:15

Dus als ik dat goed begrijp kan door middel van een vonnis van het vredegerecht bepaalde boetes per inbreuk opgelegd worden aan mijn overbuur.
Met gevolg dat alles nog veel verder gaat escaleren en we alsnog ons huis aan het verkopen zijn met alle gevolgen van dien.
Het is zo dat na tal van interventies door politie die mensen nog altijd niet tot rede zijn gekomen. Integendeel, ik hoorde net van de politiebeambte zelf, dat ze gezegd hebben dat ze ons gingen pesten tot we verhuisden.
Dus ik verwacht echt geen enkele rede van deze mensen, waardoor maar een uitweg open blijft voor ons.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 21 apr 2006 14:33

Dus als ik dat goed begrijp kan door middel van een vonnis van het vredegerecht bepaalde boetes per inbreuk opgelegd worden aan mijn overbuur..
De rechter in eerste aanleg zal moeten bepalen wat 'pesterijen' zijn...
Met gevolg dat alles nog veel verder gaat escaleren en we alsnog ons huis aan het verkopen zijn met alle gevolgen van dien.
De mogelijkHEID dat het geschil verder zal escaleren bestaat.....

Het is zo dat na tal van interventies door politie die mensen nog altijd niet tot rede zijn gekomen. Integendeel, ik hoorde net van de politiebeambte zelf, dat ze gezegd hebben dat ze ons gingen pesten tot we verhuisden.
Dus ik verwacht echt geen enkele rede van deze mensen, waardoor maar een uitweg open blijft voor ons.
Dit is m.i. NIET relevant

Mette
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

#9 , 23 apr 2006 14:37

hoe oud is hun loslopend hondje?
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 23 apr 2006 16:43

en waar loopt het los? op straat of op prive domein?

Roel
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 24 apr 2006 08:29

Geen flauw idee hoe oud dat hondje is ...

En het loopt over de openbare weg, op ons priv?domein ed ....

Ben ondertussen ook naar advocaat geweest. Daar kreeg ik de zeer teleurstellende melding dat er totaal niets aan te doen is. Meer dan waarschijnlijk komt er een vonnis met boete-clausule wanneer we het voor het vredegerecht trekken. MAAR dit vonnis is practisch niet hard te maken. MAW dan zitten we met een lege doos welke totaal geen verbetering in houdt.


Conclusie. Ik ben al met onze hypotheekverstrekker gaan praten. We proberen ons huis te verkopen zonder financieel verlies te lijden en we gaan voortaan huren.

MET DANK AAN ONS FANTASTISCH WETTELIJK SYSTEEM WAT DERGELIJKE ZAKEN MOGELIJK MAAKT !!!!

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#12 , 24 apr 2006 11:17

Ben ondertussen ook naar advocaat geweest. Daar kreeg ik de zeer teleurstellende melding dat er totaal niets aan te doen is. Meer dan waarschijnlijk komt er een vonnis met boete-clausule wanneer we het voor het vredegerecht trekken. MAAR dit vonnis is practisch niet hard te maken. MAW dan zitten we met een lege doos welke totaal geen verbetering in houdt.
Dit betrof ook het advies van Lex !

Roel
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 24 apr 2006 13:43

Ik blijf het wel hallucinant vinden dat dergelijke scenario's zich kunnen voor doen ... zonder dat er iets effectief afdwingbaar te maken is.

Het komt over als "Doe maar er op, er zijn wel reglementen en wetten, maar ze zijn toch niet practisch afdwingbaar ...."

Mette
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

#14 , 24 apr 2006 14:43

bestandelen van de onrechtmatige daad zijn:
I) fout
II) schade
III) het oorzakelijk verband ( die telkens door het slachtoffer moet worden bewezen.


Lex: En wat is CONCREET uw schade?
Roel: Concreet kennen we onze schade nog niet.
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Roel
Topic Starter
Berichten: 7

#15 , 24 apr 2006 15:08

morele schade ....

het volle genot van ons eigendom niet hebben ....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”