erfdienstbaarheid afvoer vuil water

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

erfdienstbaarheid afvoer vuil water

#1 , 17 jul 2020 17:35

Samengevoegd - JurecaBE - moderator

ik verhuur een huis en de afvoer gebeurt via de buren. Het huis wordt afgebroken en er komt een appartementsgebouw op

De afbraakwerken van het aanpalende huis zijn reeds gebeurd en de grond is genivelleerd het afvoerwater van mijn huis, die hoger zit,
loopt nu gewoon bovenop de aanpalende grond, een situatie die best niet te lang aanhoudt gezien de geurhinder voor de huurders


Ik had graag geweten wat mijn rechten zijn , dient de nieuwe eigenaar mijn afvoer aan te sluiten op een septische put en de riolering?
Of kopen ze de erfdienstbaarheid af en zorg ik dan voor een eigen aansluiting?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5426

#2 , 17 jul 2020 18:11

Als de riolering via de buren niet in uw aankoopakte staat en er waren geen zichtbare tekenen ervan dan kan je dat normaliter niet afdwingen. Verkrijgende verjaring na 30 jaar is dan niet van toepassing. Je zal dus ws je eigen riolering moeten aanleggen ;-(

Afkopen of herstellen door de buren is alleen aan de orde als het rioolrecht in je aankoopakte staat.

Mocht je kunnen bewijzen dat de verkoper dit wist en voor je verborgen gehouden heeft dan zou je kunnen gaan voor schadevervoeding op basis van een verborgen gebrek.

mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 jul 2020 20:02

De bouwheer dient uw afwatering in ere te houden, daarom echter niet op diezelfde plaats of in dezelfde buizen. Jijzelf bent tot niets verplicht. Best is natuurlijk dat hij u, op zijn kosten, rechtstreeks aansluit aan de openbare riolering

Reclame

Sirkii
Berichten: 5426

#4 , 17 jul 2020 21:06

Googel eens de jurisprudentie. TS moet eigen riolering aanleggen tenzij t in de aankoopakte staat.

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#5 , 24 jul 2020 14:59

ok bedankt voor de snelle reacties!!

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 25 jul 2020 15:33

O.a.
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... riolering/

en ook art 693 burgerlijk wetboek erfdienstbaarheden en zo.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”