Welke verzekering dekt waterschade via terras?

Izjqar359
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Welke verzekering dekt waterschade via terras?

#1 , 16 mei 2024 14:47

Hello iedereen,
Graag jullie advies, als iemand weet)
Ik woon in een appartementenblok met 4 appartementen.
We zijn allemaal eigenaars.
Terras van mijn buurman, die boven mij woont, lekt en hierdoor heb ik waterschade aan mijn plafond.
Weet er iemand welke verzekering deze schade dekt?
We hebben een blokpolis en mijn buurman heeft ook een familiale verzekering, maar de blokpolis zegt is familiale en familiale zegt is de blokpolis.
Graag jullie advies en nog een fijne dag iedereen!
Mich.

Thomas Morus
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 mei 2024 14:53

Familiale is het al zeker niet.
Normaal de blokpolis tenzij waterinfiltratie via terrassen is uitgesloten.
Bestuderen van de polis is dus nodig.

Indien de oorzaak een gebrek is van de gemene delen én de polis dekt het niet dan moet de VME u vergoeden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Leo peeters
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2024 07:29

Beste, eens even googelen naar bijvoorbeeld: waterschade door lek bij de buren. Ook meerdere artikels geven een duidelijk advies. Succes.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2574
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2024 08:07

In de eerste plaats basisakte nalezen : terrassen privatief of gemeenschappelijk.
Zijn de terrassen volledig privatief = buur aanspreken en zijn verzekering ook uw verzekering inschakelen.
Herstelkosten en franchise ten laste van de buur. Alsook zijn eigen kosten ( waterkering ... ).
Indien terrassen gemeenschappelijk = blokpolis en VME : herstelkosten + franchise ten laste VME ( blokpolis ).

Indien de oorzaak bij de waterdichting ligt, zal de VME deze moeten vervangen ( wel eerst basisakte raadplegen ).

Schakel blokpolis ( niet de herstelkosten aan het terras ) in en uw eigen verzekering/rechtsbijstand.

Schakel uw makelaar en die van de blokpolis in.

Thomas Morus
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 17 mei 2024 15:16

Ruwbouw waterdichting balkon zijn in 99 percent gemeenschappelijk.
Dus blokpolis (indien de lekkages via balkons dekt).

ps: ik begrijp niet waarom er steeds ook wordt verwezen naar "eigen verzekering" naast de blokpolis. Normaliter zijn de onroerende risico's toch al verzekerd via de blokpolis?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2574
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mei 2024 15:59

Ruwbouw waterdichting balkon zijn in 99 percent gemeenschappelijk.
Dus blokpolis (indien de lekkages via balkons dekt).

ps: ik begrijp niet waarom er steeds ook wordt verwezen naar "eigen verzekering" naast de blokpolis. Normaliter zijn de onroerende risico's toch al verzekerd via de blokpolis?
Thomas, de rechtsbijstand gezien de verzekeringen de bal naar elkaar slaan.

Izjqar359
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mei 2024 10:18

hello iedereen!
Bedankt voor de adviezen!

Ik ga nu idd aan mijn verzekeringsagent, bij wie ik familiale/rechtsbijstand heb, al de gegevens van mijn syndicus en de gegevens van mijn bovenbuur doorgeven, en zullen zien hoe verder zal gaan)
Ik heb de syndicus nogmaals gecontacteerd, en syndicus zegt: bovenbuur moet eerst de terras repareren en dan zullen we het verder bekijken. Syndicus zegt ook dat het probleem aan het terras van de bovenbuur komt door zijn nalatigheid en daarmee dat het voor de familiale verzekering is...
Terrassen zijn bij ons idd preventief volgens basisakte.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”