fouten aanrekening water in mede-eigendom

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

fouten aanrekening water in mede-eigendom

#1 , 16 apr 2024 09:59

Onlangs vond de jaarlijkse vergadering plaats van de mede-eigendom van het gebouw waar ik één appartement bezit dat ik heb verhuurd. Bij die vergadering werden verschillende rekeningen voorgelegd waaronder die van het water waarvoor we met Vivaqua één gemeenschappelijk contract hebben dat direct door de syndicus wordt beheerd. Aangezien de watermeters vorig jaar werden vervangen kregen de mede-eigenaren twee meterstanden te zien, nl. tot op de dag van de vervanging en daarna. In de tweede periode viel me een buitensporig waterverbruik op dat de huurder niet kon verklaren. Ik vroeg dan aan de huurder om me een foto te sturen van de actuele meterstand, en toen ik die foto binnenkreeg kon ik mijn ogen niet geloven: de waterstand geeft nu (in april 2024) een lagere waarde aan dan een halfjaar geleden, toen de meterstanden werden afgelezen. Ik heb de syndicus een de rekeningcommissaris onmiddellijk verwittigd, maar sindsdien heb ik niets meer gehoord van hen. Van de syndicus heb ik nog het proces-verbaal van de algemene vergadering ontvangen, waarin staat dat de rekeningen van 2023 werden goedgekeurd. Wat er precies mis is gelopen, weet ik dus nog niet.

Wat kan ik doen? Ik begrijp dat ik de afrekening bij de algemene vergadering had moeten betwisten, maar een gedetailleerde afrekening heb ik toen pas ontvangen. Aangezien ikzelf niet in dat appartement woon wist ik bovendien niet hoeveel water realistisch werd verbruikt (die huurder woont daar ook pas sinds begin vorig jaar), en heb ook geen mogelijkheid om de meterstanden te gaan keuren. Wat zijn de mogelijke oplossingen nu de boekhouding officieel afgesloten is?

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2024 11:18

De afrekeningen water opvragen bij de syndicus .
Kopie facturen opvragen bij Vivaqua.

Wie heeft toen de meterstanden doorgegeven voor de afrekening door Vivaqua ?

Indien de meterstanden door de eigenaars en of de syndicus zijn afgelezen; kan het zijn dat hier een foutieve lezing is gebeurd.
Indien u op de facturen kunt vaststellen dat voor uw meter een hogere stand is opgegeven toen dan nu in april 2014; bewijs ( foto meterstand ) opsturen naar Vivaqua en de syndicus.
Gezien het waterverbruik in de tweede periode aanzienlijk is verhoogd = ofwel verkeerde aflezing of ergens een lek.

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#3 , 16 apr 2024 12:01

De afrekeningen water opvragen bij de syndicus .
Kopie facturen opvragen bij Vivaqua.

Wie heeft toen de meterstanden doorgegeven voor de afrekening door Vivaqua ?

Indien de meterstanden door de eigenaars en of de syndicus zijn afgelezen; kan het zijn dat hier een foutieve lezing is gebeurd.
Indien u op de facturen kunt vaststellen dat voor uw meter een hogere stand is opgegeven toen dan nu in april 2014; bewijs ( foto meterstand ) opsturen naar Vivaqua en de syndicus.
Gezien het waterverbruik in de tweede periode aanzienlijk is verhoogd = ofwel verkeerde aflezing of ergens een lek.
Bedankt voor de reactie. De factuur van Vivaqua heb ik al ontvangen via de syndicus, maar het gaat om een gezamenlijke factuur voor het hele gebouw. Wat ik heb zijn zijn enkel tabellen en lastenafrekeningen van de syndicus.
Een lek is volgens mij onmogelijk omdat 1) de buren onderaan erover geklaagd zouden hebben, 2) de onsamenhangende waarden zijn enkel verklaarbaar met een verkeerde aflezing.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2024 12:24

Gedetailleerde afrekeningen is te verstrekken voor de AV samen met de uitnodiging. Anders kan men de boekhouding toch niet goedkeuren. Natuurlijk zijn op de AV kwijting gegeven.

Vraagje: is er 1 gemeenschappelijke water meter en individuele watermeters per kavel ?
Indien u de globale factuur van Vivaqua heeft : dus het totaal verbruikte m3 voor de VME.
De syndicus maakt de verdeling naar aflezing meterverbruik per kavel. Indien u de verdeling per kavel heeft; kunt u de verbruiken optellen en vergelijken met het totaal van de globale rekening Vivaqua ( indien Vivaqua zelf de meterstand heeft opgenomen.
In het andere geval heeft de syndicus verkeerde meterstanden opgenomen of laten opnemen.

Natuurlijk kunt u redeneren als volgt : dit jaar te veel betaald, bij juiste meterstandopneming nieuw jaar zoudt u minder moeten verbruikt hebben en aangezien de waterprijzen steeds stijgen ook minder moeten betalen.
MAAR TOCH ZELF OF DE HUURDER DE METERSTANDEN GLOBALE METER EN INDIVIDUELE METER opnemen en doorgeven aan syndicus. Desnoods met foto.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”