Metalen kasten op ondergrondse parkeerplaatsen appartementsgebouw

Kennoi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Metalen kasten op ondergrondse parkeerplaatsen appartementsgebouw

#1 , 03 sep 2023 14:24

We hebben hier een appartementencomplex met zowel bovengrondse als ondergrondse parkeerplaatsen. Onder de grond staan er op elke parkeerplek twee metalen kasten, die de bouwpromotor er als 'n gunst heeft neergezet. Er is geen officiële opslagruimte voor spullen in de kelder. Nu beweert de brandweer dat dit eigenlijk best verwijdert wordt vanwege brandgevaar. Dat klinkt een beetje raar als je bedenkt dat er auto's met batterijen en benzine rondom die kasten staan, wat veel groter brandgevaar oplevert dan die kasten zelf.

Stel dat we er nu voor zorgen dat er geen brandbare rommel in die kasten wordt gestopt en dit wordt vastgelegd in de akte van ons gebouw via de syndicus. Zou dat een probleem kunnen zijn voor onze verzekering? Toen we dit bespraken met onze verzekeraar, zeiden ze vaagweg dat het problematisch zou kunnen zijn en verder wouden ze hier niets over zeggen. We willen graag wat duidelijkheid en advies over deze kwestie om mogelijke problemen met onze verzekering te voorkomen maar langs de andere kant is deze opslag best noodzakelijk voor veel inwoners.

boris9397
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2023 14:38

Dat klinkt een beetje raar als je bedenkt dat er auto's met batterijen en benzine rondom die kasten staan, wat veel groter brandgevaar oplevert dan die kasten zelf.
Het is net omdat er al een redelijk brandgevaar is dat de brandweer nog meer brandgevaar wil vermijden volgens mij. Als er een auto in de fik vliegt moeten ze dan enkel zorgen maken om die auto en de andere er rondom ipv van ook nog eens kasten die potentieel gevuld kunnen zijn met allerlei licht ontvlambare producten zoals spuitbussen, verf, schoonmaakmiddelen, smeerolie, noem maar op, maar ook al alles van hout, plastic, textiel, papier, karton etc. kan al een redelijk gevaar vormen.
Stel dat we er nu voor zorgen dat er geen brandbare rommel in die kasten wordt gestopt en dit wordt vastgelegd in de akte van ons gebouw via de syndicus. Zou dat een probleem kunnen zijn voor onze verzekering? Toen we dit bespraken met onze verzekeraar, zeiden ze vaagweg dat het problematisch zou kunnen zijn en verder wouden ze hier niets over zeggen. We willen graag wat duidelijkheid en advies over deze kwestie om mogelijke problemen met onze verzekering te voorkomen maar langs de andere kant is deze opslag best noodzakelijk voor veel inwoners
In de akte vermelden dat er niks brandbaars in de kasten mag gestopt worden zal voor de verzekering wel niet volstaan, vele mensen gaan dat dan gewoon toch doen en niemand gaat het controleren. Verder gaat dit volgens mij niet enkel om licht ontvlambare zaken, maar gewoon om alles wat zou kunnen branden, zoals ik hierboven al vermeld heb. Dan blijft er maar heel weinig over wat je wel in die kasten zou kunnen steken.

Thomas_A
Berichten: 2439
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2023 19:18

Ik zie niet direct welke zaken mensen praktisch gezien in een kast in de parkeergarage gaan stoppen die niet brandbaar zijn. Of rook afgeven. Of ontploffen.

Reclame

Kennoi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2023 21:13

Ik zie niet direct welke zaken mensen praktisch gezien in een kast in de parkeergarage gaan stoppen die niet brandbaar zijn. Of rook afgeven. Of ontploffen.
Wandelschoenen, kampeerstoel, winterjas,... aangezien we maar een klein berging hebben in de appartementen zelf en nergens echt opslag kunnen veel van die spullen gewoon niet binnen zonder een tweede kast te plaatsen waar geen plaats voor is. Het is dom dat ik een busje mag kopen dat niet rijdt om op mijn parking te zetten als opslag maar geen kas met dezelfde inhoud. Aangezien ik binnenkort toch geen wagen meer heb is dit effectief een toegestaan alternatief.

LeenW
Berichten: 12957

#5 , 03 sep 2023 21:19

Raad van de brandweer dom noemen, loopt vaak slecht af. Die zeggen dat echt niet om moeilijk te kunnen doen.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 sep 2023 10:17

De brandweer weet niet op voorhand welke spullen allemaal in die kasten zullen worden opgeborgen. Ze hebben immers geen glazen bol, zoals blijkbaar TS wel denkt. Daarom worden ALLE kasten verboden..

lukasi
Berichten: 1181

#7 , 04 sep 2023 11:07

er bestaan brandwerende veiligheidskasten .... maar dan mag je rekenen op een nieuwe auto die er bij komt.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 sep 2023 11:43

Hoe staat het geformuleerd in advies ?

"Best verwijderd" of "verplicht te verwijderen" ?

Kans dat auto (brandstof + eigen ontstekingsbron aanwezig, bij EV is dat hetzelfde) affikt is groter dan dat inhoudt van een kast ontbrandt.

En in / aan auto is veel meer brandbaar materiaal.

Het gekke is dat bergingen in ondergrondse garages dan geen opmerkingen geven, terwijl daar veel meer rommel in kan ...

Thomas_A
Berichten: 2439
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 sep 2023 11:50

Het gekke is dat bergingen in ondergrondse garages dan geen opmerkingen geven, terwijl daar veel meer rommel in kan ...
Maar wel met een stenen muur tussen, wat toch ook wel voor brandvertraging zorgt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”